S

Storm

Hej! jag måste vara världens harigaste. kan jag ge min shettis lite tillskott av B-vitamin nu i pälsfällningen utan fara? det innehåller väl ingenting som tex. massa protein eller nåt som kan vara skadligt eller öka risken för fång? hur mycket och hur länge bör man ge det?
 
Sv: B-vitamin

Vitamin B är vattenlösligt så det är ingen fara att ge överskott. Överskottet kissas ut, alltså det som inte tas upp rinner rätt igenom.
Om en produkt innehåller något mer än just Vitamin B står det på innehållsförteckningen.
Du behöver inte oroa dig! :)

Om tillskottet innehåller bara B-vitaminer kan du i princip ge "hur mycket som helst" utan att det gör skada, men 30 ml brukar väl vara "standardgivan".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: B-vitamin

Åå!! tack! skönt, då ska jag kila iväg och köpa det på måndag!
Jag tycker ofta hästar som haft mycket päls på vintern står med tofsar av denna kvar till i juni och ser livlösa ut i hårremmen och då borde ju lite vitaminer göra susen.
 
Sv: B-vitamin

Jag ger min ponny B-vitamin (20ml/dag enl etiketten) hon har tidigare haft fång, men inte visat några symptom pga b-vitamin tillskottet
 
Sv: B-vitamin

Min vet gav en spruta b-vitamin till min häst när hon fick fång i våras. Så ge b-vitaminer till din ponny det är inget farligt. Mina fånghästar har fått b-vitaminer hela vintern.
 
Sv: B-vitamin

Vilket märke ger ni av? det borde väl inte vara nån större skillnad.
På lantmännen har de två sorter, Shy Feeder och Kraffts egna.
sen har ju även Börjes en från Emin.
 
Sv: B-vitamin

Min häst får b-vitamin och har fått det i typ 2 månader nu pga pälsfällningen. Hon får Kraffts B-vitamin, men märke spelar nada roll. Så ta du det som är billigast.
 
Sv: B-vitamin

B-vitamin producerar hästen själv i kroppen, det är ofta så att b-vitamin inte hjälper alls för häste inte har underskott av det. Det hästen inte kan ta upp kissar den ut, så jag skulle föreslå att du köpet en mindre flaska först och ser om det fungerar, annars är det som att kasta pengar i sjön... :d
 
Sv: B-vitamin

Min erfarenhet (ganska liten, men av det jag testat på min och andras hästar) säger att det KAN funka med en extra B-vitamindos, kanske ger det en liten kick på något sätt?
En häst kan faktiskt ha brist på vitamin B.
 
Sv: B-vitamin

Jag menade att B vitamin inte hjälper om hästen inte har ett underskott, inte att de inte kan ha brist på det.. :d
 
Sv: B-vitamin

Storm skrev:
Vilket märke ger ni av? det borde väl inte vara nån större skillnad.
På lantmännen har de två sorter, Shy Feeder och Kraffts egna.
sen har ju även Börjes en från Emin.

På apoteket kan du köpa beviplex forte (flytande) 1 liter kostar 93kr den är för människor men funkar precis lika bra på hästar. Den dos jag fått rekomenderad av min veterinär var 15ml/100kg kroppsvikt de första 2 veckorna och sedan halva dosen. Min häst får detta varje vår och höst. Varje omgång ger jag 2-3 flaskor beroende på hur hästen mår. Märker jätte stor skillnad främst på hennes humör men även på att pälsfällningen går mycket fortare när hon får beviplex.
Jag tycket att jag märkte större skillnad och fortare med människo vitaminer än med hästvitaminer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: B-vitamin

En liten parentes, Emins B-vitamin innehåller inget tillsatt socker. Testa att smaka på Shy Feeder B så kan man lugnt tro att det är 99% socker. Usch, stackars tänderna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 622
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 885
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp