• Träning
  • Trådstartare Trådstartare goindra75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 119
G

goindra75

Äntligen blev det ett sto.

Men nu till bekymmret.
Ska jag köpa henne kommer min nuvarande häst bli avis om jag kommer med en liten till, hon kräver ju oxå sitt och då kanske min kille blir avis om han ser att jag gosar med henne.

Samtidigt som det är min dröm, ett sto och hon kommer att bli en stor tjej.

Hjälp mig!!!

Sv: Bäbis

Nä, hästar tänker inte som vi människor. Tror däremot att din häst kanske tycker det är spännande med en ny figur i närheten...Flockdjur gillar ju att det finns en "flock" även om dom sinsemellan kan vara rätt tuffa med varandra.

Jag fick hem samma valack som jag hade här på inridning i somras, nu och Funny jagade genast undan Lilly som hon gått med hela vintern... Funny anser att Sigge bara är hennes och blev tokbrunstig. Trots att Lilly nu tappat lite rang är hon ändå med i flocken och den är viktigast;)

Men som tur är ska de inte gå tillsammans under första åren, hon ska gå ute på lösdrift med några till i samma ålder för att växa till sig. han står i stall.

Men han är väldigt speciell min häst ju. Kanske bara i mina ögon.

Jag ska tänka på det i alla fall. Mer råd och tankar tack.

Hmm jag verkar vara den enda här som har en avundsjuk häst :) Jag har en vallack och ett sto, vallacken blir skitsur om jag pysslar med henne, därav måste jag ta honom först och helst inte ens se åt henne ;) Men självklart får hon pyssel iaf. Men jag vet hur jobbigt det är med avudsjuka hästar, Min vallack sparkar nästan sönder boxen när jag pysslar med stoet..:devil:

Nu blev jag lite orlig.

Det kan ju gå bra i alla fall för den lilla ska gå på lösdrift de första åren och då kommer han inte att träffa henne så ofta i alla fall. han står i box. Men tänk om det inte funkar. Han brukar ta sig lös om jag och min syster pysslar med nåt och han inte får va med.
Blir oxå sur om jag råkar gulla med nån annan häst i stallet.

Hmm får nog tänka igenom det här noga innan jag gör nåt.

tror inte det är någon fara alls. hästar tycker om att ha många hästar runt sig. tror att det blir minst "problem" om man inte gör så stor affär av det. jag har haft många "mammiga" hästar(som stått mig extra nära), men inte skulle dom riva stallet för att det är en annan häst som ska ha sitt. det skulle iallafall inte jag acceptera. alla får ju den uppmärksamhet de behöver.

Ja... Ni har nog rätt får ta det lugnt.
Ska först och främst iväg och titta på den lilla nästa helg. Längtar och är orolig, tänk om hon inte alls är nåt jag vill ha, då har jag ju gått och väntat i onödan igen. Eller tänk om inte person kemin stämmer...
Nej nu ska jag inte gå händelserna i förväg

Visst finns det avundsjuka hästar, mina fjollor är det. De är bästa kompisar i hagen och så, men de vill helst att matte BARA ska pyssla med just dem, inte hålla på och fjanta med den andra hästen.

Men livet är hårt, och det är bara för dem att lära sig den hårda vägen att det är inte alltid rättvist och man får inte alltid som man vill *elak matte*

Jag har öppna fronter på boxarna, och man kan ge sig f*n på att ställer jag mig tillräckligt nära med den ena när jag pysslar/gör iordning så kommer den andra stå och ge tjuvnyp och påtala att 'hallå, JAG finns'. Synd bara att matte har uppbindning i boxarna av just den anledningen, så man inte når att varken stöka runt eller bita polaren i häcken :angel:

Det är inte så jättevanligt de är avundsjuka, men är det de så får de helt sonika lära sig leva med det. Risken för 'avundsjuka' är större om man t ex som jag har litet stall med bara två - tre hästar.

Sparka sönder boxene ller stöka omkring accepterar jag helt enkelt inte, och mina hästar vet det, att man blir kort uppbunden och får stå där och se sur ut om man inte uppför sig. Och det tar inte såå många gånger för dem att inse att det spelar ingen roll hur mycket man försöker, det är matte som bestämmer vems tur det är etc. Jag är dessutom väldigt noga med att 'blanda vilt' ang vilken häst jag rider först, att vissa dagar med flit bara pyssla med den ena och inte den andra, medan jag andra dagar kan pyssla med båda.

Så inte ska du avstå köpet för du är rädd valacken blir avundsjuk. Det kanske han blir, men det är bara att lära honom att det tjänar ingenting till, och att ju bättre man uppför sig dessto fortare blir det hans tur.

Det finns avundsjuka hästar ja..
Mitt sto har alltid haft mig för sig själv i alla år.
Så köpte jag en till häst, en valack.
Hon undrade vad jag sysslade med när hon såg att jag red på honom.
Hon blev faktiskt tjurig, om hon såg att jag pysslade med honom eller tog in honom först från hagen när jag skulle rida/köra.
Sen när jag kom för att hämta henne gick hon iväg med öronen bakåt, haha. Sådär höll hon på i flera dagar i början, men jag tog inte in henne först ändå (om jag inte hade bestämt mig för det från början).
Hade jag valacken i gången och höll på med honom och hon också var inne, skulle hon ha min uppmärksamhet hela tiden, men det fick hon inte utan hon fick uppmärksamhet när jag var klar med honom.

Det där gav med sig med tiden, nu hon kan gnägga till mig ibland och vilja komma in först och då får hon oftast som hon vill.. bortskämd ja, men jag hade ju henne först. :D
Ibland ser jag på henne att hon vill ha min uppmärksamhet, speciellt om jag tränar valacken och berömmer honom så att hon hör. Men då vet hon att hon också kommer få sin uppmärksamhet när jag är klar med honom.

Till saken hör oxå att han går med några andra hästar i hagen och det är speciellt en häst där som är jätte gosig.
När min häst ser att jag gosar med han kan han komma rusande och jaga bort honom.

Jag står i valet och kvalet om den andra hästen. Vill ju så gärna ha ett Sto.

han vänjer sig ;)
det gör barn oxå när dom blir storasyskon, bara man är rättvis och bestämd.....

Jo det är ju sant. Han vänjer sig nog.
Men jag är rädd för att han ska känna sig utskuffad och det vill jag inte

fast det behöver han ju inte göra så länge du inte "glömmer bort" honom för den nya förmågan :D jag tror han kommer att acceptera din ev. nya pålle utan större problem(om du tänker lite extra på att han kan få komma i första rummet, fölis har ju inte lika mkt. perspektiv ;) ). det halvblodet jag har nu, har jag haft sen han va fölis för 8 år sedan. vi har en jätte speciell relation. han har blivit min bäbis. men han måste ju ändå lära sig att respektera att det är jag som gör reglerna.

Ska åka och se henne live till helgen kanske på lördag.
Vet bara inte hur jag ska få tag i henne hon är inte van människor. Men jag får ägna hela dagen åt henne och hennes mor så kanske hon kommer fram till slut så jag i alla fall får känna på henne lite.

Längtar så jag håller på att bli tokig

det va inte mitt halvblod heller(van vid människor). han hade gått i en hage på över 30 ha. med sin mamma och andra ston, och några till föl.. (hanns mamma är dessutom väldigt beskyddande, släpper inte fram någon annan än uppfödaren till sina föl)

jag hade "bara" sett honom på håll när han va några veckor(vi va och köpte en annan 3 åring.) men blev så himla förtjust i vad jag såg:love: så jag anmälde mitt intresse och fick hämta hem honom efter några månader, krävde lite "bearbetning" av min dåvarande man först bara:angel:

fast jag upplevde aldrig att det har varit några större problem, han är positiv till det mesta:) men nog har han tagit en väldigt speciell plats i mitt hjärta :love:

Jag blir alldeles tokig hade jag massor med pengar hade jag haft fler fläckiga hästar med massor med hår.

Hoppas hoppas allt går bra på lördag, så kanske jag står där med en till fläckig hårig häst

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II