Sv: Bäbis
Visst finns det avundsjuka hästar, mina fjollor är det. De är bästa kompisar i hagen och så, men de vill helst att matte BARA ska pyssla med just dem, inte hålla på och fjanta med den andra hästen.
Men livet är hårt, och det är bara för dem att lära sig den hårda vägen att det är inte alltid rättvist och man får inte alltid som man vill *elak matte*
Jag har öppna fronter på boxarna, och man kan ge sig f*n på att ställer jag mig tillräckligt nära med den ena när jag pysslar/gör iordning så kommer den andra stå och ge tjuvnyp och påtala att 'hallå, JAG finns'. Synd bara att matte har uppbindning i boxarna av just den anledningen, så man inte når att varken stöka runt eller bita polaren i häcken
Det är inte så jättevanligt de är avundsjuka, men är det de så får de helt sonika lära sig leva med det. Risken för 'avundsjuka' är större om man t ex som jag har litet stall med bara två - tre hästar.
Sparka sönder boxene ller stöka omkring accepterar jag helt enkelt inte, och mina hästar vet det, att man blir kort uppbunden och får stå där och se sur ut om man inte uppför sig. Och det tar inte såå många gånger för dem att inse att det spelar ingen roll hur mycket man försöker, det är matte som bestämmer vems tur det är etc. Jag är dessutom väldigt noga med att 'blanda vilt' ang vilken häst jag rider först, att vissa dagar med flit bara pyssla med den ena och inte den andra, medan jag andra dagar kan pyssla med båda.
Så inte ska du avstå köpet för du är rädd valacken blir avundsjuk. Det kanske han blir, men det är bara att lära honom att det tjänar ingenting till, och att ju bättre man uppför sig dessto fortare blir det hans tur.