Får de inte panik av att få vatten i örona och ansiktet?
Och det här med badblöja, vart köper jag såna? För jag antar att småbarn inte är pålitliga att bara ha vanliga badkläder:D
Och hur löser man omklädnings-delen med dusch osv på ett relativt smidigt sätt?
Förlåt för dumma frågor men jag vill veta vad jag kan förvänta mig.

Vi började när K var 3 månader. Badblöjor finns i flera olika märken om du googlar, de med snodd är ju smidiga då de går att korrigera mer runt ben och mage.

Nu var ju K rätt liten när vi började. Har haft med babyskyddet in omklädningsrummet, bytt om på honom och satt tillbaka honom där i medan jag bytt om och duschat. Samma sak pt andra hållet men märks då att K är hungrig och lite trött. (Hade tom med babyskyddet och ställde vid bassängkanten). Innan första vattentillfället hade vi en infoträff med tips på hur man kan göra.

Här har en nyckel till bra stund i vattnet varit att K sovit en lång stund innan och ätit - toppat energin helt enkelt 😊

Vi har mycket pedagogiska instruktörer och fokus på vattenvana och säkerhet på barnen villkor. Att de ska vara roligt med vatten...
 
Vi började med steg 1 när E var 6 månader, sen gick vi steg 2. Det var mycket uppskattat både från hennes och min sida. Det började med en infoträff även för oss. Upplägget låter väldigt likt det @Jordgubblime, @hemlig och @clusia skriver.

Jag tog med babyskyddet så hon fick sitta i det insvept i en handduk och sittandes på ett plastat skydd när jag duschade. Och jag har köpt ett par badbyxor på simhallen och ett par på Kapp Ahl.
 
Får de inte panik av att få vatten i örona och ansiktet?
Och det här med badblöja, vart köper jag såna? För jag antar att småbarn inte är pålitliga att bara ha vanliga badkläder:D
Och hur löser man omklädnings-delen med dusch osv på ett relativt smidigt sätt?
Förlåt för dumma frågor men jag vill veta vad jag kan förvänta mig.
Där vi simmat får man inte ha badblöja utan man ska ha badbyxa.
Gör så att du klär av både dig och bebis, (förbered med att ha bebiskläder tillgängliga och en ny blöja som du kan nå smidigt). Sätt barnet i stol/babysitter medans du själv duschar sen duschar du även bebisen och tar på badbyxor på bebis sen går ni in och simmar. Det räcker med ca. 15 min, låter skitstressigt i början men är bra om barnen slipper sitta och vänta speciellt när de är små. Blir ju också lätt frusna om det får sitta och vänta länge efter duschen.
Efter simmet brukar jag duscha av bebisen, torka och ta på kläder och sätta i stol/babysitter innan man själv duschar och klär på sig :)
 
Där vi simmat får man inte ha badblöja utan man ska ha badbyxa.
Gör så att du klär av både dig och bebis, (förbered med att ha bebiskläder tillgängliga och en ny blöja som du kan nå smidigt). Sätt barnet i stol/babysitter medans du själv duschar sen duschar du även bebisen och tar på badbyxor på bebis sen går ni in och simmar. Det räcker med ca. 15 min, låter skitstressigt i början men är bra om barnen slipper sitta och vänta speciellt när de är små. Blir ju också lätt frusna om det får sitta och vänta länge efter duschen.
Efter simmet brukar jag duscha av bebisen, torka och ta på kläder och sätta i stol/babysitter innan man själv duschar och klär på sig :)
Vi rekommenderades inte att duscha bebis innan simmet just på grund av att de kunde bli nerkylda. Så rutinerna varierar nog som sagt mellan badhus/arrangörer 🙂
 
Angående ålder så har jag min ena börjat vid 3-4 månader och min andra vid 7, jag skulle definitivt säga att de har mer utbyte efter halvåret. Plus att allt det praktiska innan och efter är mycket lättare när de åtminstone kan sitta.
 
Vi började gå när ongen var 4 månader. Det fanns omklädningsrum avsett för babysim där de hade skötbäddar att ha på golvet och såna där IKEA-matstolar i plast. I början hade jag dock alltid bebis i babyskyddet och tog med det in till poolen, de flesta andra gjorde samma. Bebis behövde inte duschas innan i och med att de lätt blir kalla.

Vårt simmande gick också ut på att jobba upp vattenvana och säkerhet genom lek, mitt vattenmonster var helt besatt och älskade varje sekund i vattnet. Allt togs givetvis i förälders och barns takt och ville någon hoppa över ett moment så var det helt okej, ingen tvingades att dyka om de inte ville.
 
Vi har gått 3 steg/kurser med båda barnen och kan verkligen rekommendera babysim! Men som någon också skrev innan, med ena barnet började vi vid 4 månader och med andra vid 6 månader och skulle rekommendera det senare.
 
Angående ålder så har jag min ena börjat vid 3-4 månader och min andra vid 7, jag skulle definitivt säga att de har mer utbyte efter halvåret. Plus att allt det praktiska innan och efter är mycket lättare när de åtminstone kan sitta.

Tycker iofs att det praktiska blev jobbigare och jobbigare ju äldre barnet blev. Väldigt mycket jobbigare att duscha och byta om med en ettåring som springer iväg och klättrar på bänkar än en 4-månaders som ligger stilla på sin skötbädd :D
 
Puffar upp tråden lite.
Vår pojk började på babysim efter sommaren han var då nästan 6 mån. De första 5 gångerna gick jättebra. Vi dök och hällde vatten över huvudet mm utan att han reagerade nämnvärt. Sen fick han en kallsup vid ett dyk och nu är han jätteförsiktig. Vill bara vara i famnen, jättenära och suger på fingrar eller leksaker. Vi gör såklart allt på hans villkor och pressar inte till nåt som han inte vill. Nån annan som varit med om liknande och hur länge höll det i sig?
 
Puffar upp tråden lite.
Vår pojk började på babysim efter sommaren han var då nästan 6 mån. De första 5 gångerna gick jättebra. Vi dök och hällde vatten över huvudet mm utan att han reagerade nämnvärt. Sen fick han en kallsup vid ett dyk och nu är han jätteförsiktig. Vill bara vara i famnen, jättenära och suger på fingrar eller leksaker. Vi gör såklart allt på hans villkor och pressar inte till nåt som han inte vill. Nån annan som varit med om liknande och hur länge höll det i sig?
Vår kille är fortfarande försiktig efter att ha blivit lite rädd på babysimmet i våras (slutade steg 3 i maj, sista steget här). Han är dock allmänt försiktig och har alltid varit. Vi låter honom ta saker i sin egen takt. Nu är vi tex på semester, att doppa sig helt vill han inte, men han plaskar gärna med benen i vattnet.
 
Vår kille är fortfarande försiktig efter att ha blivit lite rädd på babysimmet i våras (slutade steg 3 i maj, sista steget här). Han är dock allmänt försiktig och har alltid varit. Vi låter honom ta saker i sin egen takt. Nu är vi tex på semester, att doppa sig helt vill han inte, men han plaskar gärna med benen i vattnet.
Hur gjorde ni med babysimmet? Fortsatte ni ändå och gjorde de övningar som funkade och hur länge höll ni ut? Vår pojk är inte så försiktig av sig för övrigt och när vi badar hemma i badkaret är det inga problem. Är som att det är två olika aktiviteter för honom (och visst är det mkt som skiljer sig åt...)
 
Hur gjorde ni med babysimmet? Fortsatte ni ändå och gjorde de övningar som funkade och hur länge höll ni ut? Vår pojk är inte så försiktig av sig för övrigt och när vi badar hemma i badkaret är det inga problem. Är som att det är två olika aktiviteter för honom (och visst är det mkt som skiljer sig åt...)
Vi körde sista steget också, med facit i hand skulle vi nog väntat. Men vi tog allt i hans takt, bara saker han tyckte var kul och pressade inte.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 936
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 247
Senast: manda
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp