Back on track - med el utan kardborre?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Supersonic_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 922
S

Supersonic_

Ska inhandla ett par BOT men kan inte bestämma mig för vanliga paddar - eller dom med karborre. Kardborre verkar så snabbt och smidigt och man slipper linda, men hur sitter dom? Min häst klär alltid av sig tex transportskydd och lyckas ibland få av lindor. Sitter dom bra?
Vill ju inte att dom ska gå sönder, så vad tror ni är minst troligt att min häst massakerar? Vanliga paddar eller "stallbandagen" med kardborre?

Sv: Back on track - med el utan kardborre?

Jag var i valet och kvalet men valde paddarna, eftersom jag då kan variera hur "hårt/löst" jag vill att de ska sitta, hur jag vill linda dem, med vilka lindor jag vill ha dem, osv. Det känns som att man blir mer "låst" med kardborre-paddarna, men samtidigt om man står i ett stall där andra ska ta av dem på morgonen så kan jag tycka att de med kardborre förmodligen går bäst hem hos dem som måste ta av dem.
Dock har jag hellre lindor + padd i hagen än de med kardborre, känns som att risken att grus osv ska komma in med lindor + padd är mindre!

när jag jobbade som hästskötare så använde jag både de STORA paddarna och kardborregrejjerna, men när jag föredrog lindor+padd tycker att de har bättre "passform"

men de med kardborre är också bra förstås..

Har benpaddarna med kardborre som jag använder inne på vintrarna - de SITTER kan man säga :p Stenhårt, svårt att få av dem i början tills man har mjukat upp dem lite. Krävs starka nypor.
Jag tycker de är kanonbra, det är lätt att bara slänga av dem på morgonen. Tar ingen tid alls.

Tycker de har helt OK passform, inte så tätt intill som med en linda men sitter ordentligt fast iaf. Benet blir varmt och gott också precis som det ska.

Senast ändrad av en moderator:

hade köpt de med kardborre om man är i valet eller kvalet. Bara att ta bort neopren ytterdelen och vipps så kan du linda som vanligt.

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Svartkatt
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 560
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 203
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka