Back on Track

TeamVM

Trådstartare
Min häst har problem med sina bakknän, han har självklart blivit kollad på klinik och har blivit sprutad med kortison flera ggr med mycket bra resultat.
Jag får äntligen börja med försiktig igångsättning.
Nu till min fundering: Jag har bara hört gott om BoT men vad jag vet så finns det ingen BoT pryl till bakknä på häst. Skulle det kunna fungera med tex. nättäcket, går det ner tillräckligt långt? Går det att linda på något sätt med paddarna? :D
Alla tips på BoT-lösningar till bakknän är hjärtligt välkomna!! :laugh: :bow:

Sv: Back on Track

Min häst har artros i knän och haserna bak. Jag lindar honom med BoT och lägger paddarna så högt upp det bara går upp på haserna. Sen har jag en BoT ryggvärmare som jag satt fast längre bak på ett täcke, så det ligger mer över korset.

Haha :p så kan det ju vara ;):D

----------------------------------------------------------

Fler svar någon?? :D

har hästen problem med knäna så hjälper det inte att lägga på ett täcke. För att få någon effekt av back on track så ska det ligga nära. Du får snarare linda in hela hästen för att kunna komma åt knäna.

Ok, men det är ju därför jag frågar :idea:
Funderar på att köpa paddar och sedan göra någon slags anordning för att hålla dem på plats :o:p:D

jag tror inte att det är någon större ide faktiskt. Hur ska du få dem att sitta uppe utan att störa hästen allt för mycket?

De vette fan... men om du har bättre förslag själv så får du gärna skriva det :grin: :rofl:

Om du har ett täcke som går ganska långt ner så kan du ju alltid sy fast en större bandagpadd på sidorna av täcket, så att de hamnar ungefär i knähöjd :)

Ja vad smart!! Jag får väl ta och köpa ett par paddar o prova helt enkelt :laugh:

jag antog att tyget bör ligga mot benet/kroppen för att få någon effekt. Hänger en padd och dinglar en dm från benet lär det ju inte göra någon skillnad?

Har också funderat över det men inte kommit på någon bra lösning. Jag är rädd för att det är svårt att få dom att ligga utan att irritera.

Hasskydd finns däremot.

Jag vet att det finns hasskydd men de har Vilgot inget behov av, vet. sa att han har jättefina haser när hon hade tittat på röntgenplåtarna :laugh:

Men om man har gjordar runt benen kan man ju spänna dom så att tyget kommer närmre hästen. Det beror ju på hur hästen ser ut under täcket också, om den fyller ut täcket kommer ju tyget åt.

Alltså, att börja tjorva med täcken, sy fast paddar, spänna fast dem runt benen för att få dem att ligga i närheten av bakknäna låter väldigt dyrt och kommer kanske inte bli så bekvämt för hästen.

Min rygghäst hade precis lika ont i ryggen trots BoT, men gallorna på min nuvarande blir bättre av paddar så jaa...

Det är ju inte särskilt tjorvig? man kan köpa ett par begagnade paddar och sy fast dom på ett täcke. Sen får man spänna snörena så att det är bekvämt för hästen. Och huruvida det fungerar eller inte är ju individuellt från person till person.

håller med dig, back on track helar inga skador.

Ts prova värmeliniment istället om det är värmen du vill åt. Värmesalvor har lång effekt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 196
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: LilaTiger
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track... 2
Svar
39
· Visningar
4 056
Senast: Tora
·
Övr. Hund Bestämde mig hastig och lustigt för att lilltanten skulle få ett Back on track-täcke. Hittade en tysk sida där de sålde täcket (inte...
Svar
3
· Visningar
1 338
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025