Back on Track

Sv: Back on Track

Men diskussionerna kring BoT är ju igång... Hjälper de verkligen mer än ett dito i tex ull? Priserna på BoT börjar vara skyhöga, ett täcke kostar 2000kr, när saker är så pass dyra vill jag ha vetenskapliga tester på att det verkligen funkar bättre än som jag sa, tex ett ulltäcke.

Att värme ökar blodgenomströmning-som påskyndar läkning är ju känt. Ett värmande liniment borde ju hjälpa då också?

Men i huvudsak så är det rätt ridning som förebygger ledinflammationer. Det spelar ingen roll hur mkt BoT du hänger på din häst om den belastar sig fel.

Personligen hade jag inte sytt fast paddar i ett täcke osv, jag har faktiskt svårt att tro att det kommer funka, bakknäna är ett jobbigt ställe...

*Delvis knapplån*

Kan tillägga att det INTE är jag som har "förstört" Vilgot. Hans förra ägare var inte speciellt seriös om jag säger så.... :crazy::cry::grin::mad::cool::eek::confused:

Kan det altså funka skapligt bra med värmeliniment?? Kan man stryka på det även där "stickhålen" efter sprutorna är?? Vilket liniment skulle kunna passa våra behov isf??

jag tycker inte att det är rätt att lägga all skuld på tidigare ägare. Mycket kan hända på vägen och det förra ägaren ansåg som bra kanske du anser som dåligt. Det är ganska vanligt att hästar får inflamationer vid ägarbyte eftersom ridsättet och underlaget ändras.

Inflamation i leder kan alla hästar få av olika anledningar.

Stickhålen lär ju inte vara kvar särskilt länge efter sticket. Är du orolig så vänta en dag innan du har på liniment på det rakade området.
Tjejen jag anlitar för massage och kiropraktik rekommenderade värmeliniment från radital tror jag det heter? Värme är ju bra för leder så det lär inte förvärra skadan ännu mer av att prova. Tror även radital har värmesalva också och inte bara i flytande form. Kolla på granngården, de brukar ha.

Javisst, han hade det verkligen MYCKET bättre hos förra ägarna, proteinbrist (vääldigt tunn och omusklad), reds alldeles för hårt så att knäna pajjade, det låg glassplitter och rostiga spikar lite vartsomhelst där hästarna gick, trasiga vargtänder och hans utrustning bestod av 3-delat pessoabett stl. 13,5 cm=3 cm förlångt och billig papperssadel som var alldeles för vid så den tryckte mkt på manken.. Jag kan fortsätta rabbla saker om Vilgots förra ägare hela natten men jag blir så ledsen av att tänka på hur sjutton man kan behandla en underbar häst som Vilgot på det sättet :crazy:

Tack för linimenttipset!! :bow:

Min häst är inpackad i BoT ganska ofta, och jag tycker faktiskt att det har effekt. När jag tar av lindorna på morgonen märks att blodgenomströmningen ökat markant. Dessutom tycker jag att han känns väldigt fin att rida när han haft BoT ryggvärmare :D

Jag har packat in morfars onda knä med BoT, han får vara "försökskanin" innan jag köper till Vilgot :D:rofl:

svårt område att komma åt, men smatidigt så verkar bot en bit utanför själva området också, effekten är stark nog att gå lite utanför själva området där tex. täcket ligger.

men om inte annat hade jag nog kört på ngt värmande salva.

BoT är inget mirakelmedel, det har inte (ens) tillverkarna försökt att utge de för. Det är helt enkelt en produkt framtagen för att i största möjliga mån återeflektera den den värme kroppen avger. T ex som täcke eller som benpadd. Att "hänga" BoT en bit från kroppen eller lägga det mot måste nog anses som relativt meningslöst, den avgivna kroppsvärmen är ju det som ger värmen s a s.

Ingen i min bekantskapskrets som provat BoT tycker det har bättre verkan än vanlig ull eller annat jämförbart material. Har använt det själv, har använt det på hund och häst, maken har provat. Visst blir det varmt, men det blir inte varmare/bättre än med t ex ull. Men BETYDLIGT dyrare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 199
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: LilaTiger
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track... 2
Svar
39
· Visningar
4 061
Senast: Tora
·
Övr. Hund Bestämde mig hastig och lustigt för att lilltanten skulle få ett Back on track-täcke. Hittade en tysk sida där de sålde täcket (inte...
Svar
3
· Visningar
1 340
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka