K

kjelin01

min lilla häst är jätteduktig på det mesta, stannar när jag stannar, även om andra lockar på honom,följer efter osv.

men jag har försökt att få honom att backa, och flytta undan för tryck. men det spelar liksom ingen roll. man kan trycka hårt, lätt, öka trycket m.m utan att han ens reagerar. likaså med att backa. han vägrar backa.

har ni några förslag på att få honom att flytta sig och att backa?

:confused:
 
kom ihåg att öka trycket gradvis, så du börjar med ett lätt tryck i början. Ge sen inte eftergiften förrän hästen har flyttat sig. Om hästen har svårt för det så börja med att ge eftergiften för att en antyder en förflyttning av vikten.
det finns många andra på den här sidan som förklarar betydligt bättre än jag, men det är så här jag tänker.
 
Citerar väl för en gångs skull Parelli då:
Ask -> Tell -> Make.

Dvs: först BEr du hästen att flytta sig, med pyttelitet tryck på bogen, svarar han inte så SÄGer du ÅT honom att han ska flytta på sig, med ett hårdare tryck, rör han sig inte ur fläcken så FÅr du HONOM ATT flytta sig GENOM att göra DET SOM KRÄVS, vad det nu än är för din häst.

Det kan vara att trycka med allt vad du har (men din häst ÄR ju starkare än du, så det kanske inte funkar), eller att skrika högt och vifta hotfullt mot honom med hela armarna, eller (i absolut värsta fall!!!!) att klippa till honom (med ett rep eller spö eller vad som helst).
Okej, det här lät ju inte så NH????
MEN... det som räknas är inte vad du måste göra utan när du slutar göra det! I exakt samma stund som hästen gör minsta tendens till att gå bakåt så slutar du med alltihop. Du kan till och med backa undan från hästen om du vill. Andas ut. Noll fokus på hästen. Du är ju inte arg på honom för att han inte backade direkt, eller hur? Han har ju backat nu. Du bevisar här att så fort han gör det du begär så är du helt nöjd och har inga fler krav på honom. DET är NH.
OCH att nästa gång du ber honom backa så börjar du inte med att ta i "för det där lätta trycket funkade ju inte", utan du börjar fortfarande med att be hästen på artigast möjliga vis och ge din häst samma nya, fräscha chans gång efter gång efter gång efter....
Hästar är inte korkade. Din häst kommer inte gilla att bli påsprungen av den vilde som du förvandlas till när han inte lyder. Den kommer snart att inse att det är bättre att backa tidigare och då får den ju samma belöning i form av noll fokus på hästen och inga övriga krav.
Succé! tycker hästen och börjar försöka leta efter ännu mindre tecken på vad du vill.
Grattis! Nu håller du på med NH!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 342
Senast: tuaphua
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 865
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp