Backande släp - bromsen slår till???

S

Stopek

Är det någon som har råkat ut för det? Min kärra har helt plötsligt bara gjort det. Igår och idag. Idag gick det till slut inte att backa knappt något alls, utan att den slog till.

Undrar även om ni har någon erfarenhet och vet om det även kan hända när man åker framåt. Vill ju inte råka ut för en tvärnit när man åker landsväg.

Min man justerade bromsarna efter att de fått en två i besiktning, sedan var det inga problem vid ombesiktning nyligen. Undras om det kan vara det?

Hälsning Maja, som inte vill iväg till verkstaden i morgon och kunna använda kärran närmsta dagarna ändå, men vågar jag?
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Det brukar bli så när påskjutsbromsen (stavning?) är dålig. Tror inte du behöver oroa dig för att den slår till när du kör. När du backar se till att backa väldgit långamt, så belastningen inte blir så stor, då brukar det gå att backa oxå.
Men skulle nog fixa till det så fort som möjligt.

MVH Russin8
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Detta händer med min transport också, och det beror på att jag precis som du har justerat bromsarna inför besiktningen. För att slippa problemet kan du bara lossa lite på dom igen...
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

min transport blev precis så ibland förut när jag backade, hände aldrig när man åkte frammåt.
det berodde på att ett litet järn som sitter under handsken åkte fram och fastnade där. ( det lilla järnet som puttas fram när man drar i handbromsen och ska åka tillbaka när man släpper handbromsen, vet ej om det ser lika dant ut på alla transporter, men om man tittar under, bakom handsken på min så ser man tydligt det när man drar i handbromsen)
så ett tag löste jag det så att jag hade en hammare i bakluckan och gick ut och bankade tillbaka järnet när det låste sig.
sen testade jag med att sluta använda handbromsen när den står still, då blev det mycket bättre!
numera är det åtgärdat, fick byta ut hela handbromssystemet.
(ursäkta rörigt inlägg:D)
det skulle ju kunna vara liknade fel med din...
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Behöver inte alls vara dåligt!
Har en ny renoverad släp med ny påskjuts broms och den slår till direkt när underlaget är ojämnt vid backning. Vi löser det genom att sätta en sprint när vi ska backa.
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Ett tips är att man alltid ska köra fram ca 20cm efter man backat in släpet på plats. För att backspärren inte ska fastna. I västa fall så släpper den som en katapult och slår i kofångaren på bilen när man lossar dragkroken..

Får den stå med backspärren i under lång tid så slår den ofta till när man backar , det blir ett himla ruckandes fram och tillbaka.

Vanligt på äldre släp dock.

Ett lätt sätt att slippa problem i framtiden.
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Mitt gjorde likadant, hade inget med bromsjustering att göra. Utan problemet sitter nte i bromsvajern, utan i bromssystemet i hjulen. Nu minns jag aldrig vad grejer heter, men tänk bromsbackar och grejer på bilen för att få ett hum.

Justering av påskjutsbromsen löste problemet temporärt, men nu är det tillbaka igen, så bara demontera isär bromssystemet och smörja upp och kolla igenom, och hjälper inte det så byta ut vad det nu var för grej.

Är dock SJUKT drygt att inte kunna backa som folk, nu är mitt så illa att det hugger och låser direkt, även på plan mark =/ Ska till släpdoktorn i veckan.

Det händer inte framåt, du behöver inte oroa dig för det.
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

KL.

Tack för alla svar. Det verkar då finnas en mängd olika orsaker till att detta händer. Dock ingen tvärnit på motorvägen låter det som. Min gubbe tänkte också bara lossa det han gjorde inför ombesiktning. Fast det känns som att jag behöver få in den till verkstad ändå, för man vill ju inte åka med dåliga bromsar på släpet, som det ju då blir om han justerar tillbaka.

Hälsning Maja
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Ja, alltid billigare att göra det INNAN det skiter sig ;)

Mitt gamla ume kunde göra så när det blev lite uppförsbacke (lite).

Det jag har nu är nästan lika gammalt MEN axlarna är bytta och då per automatik även bromsarna, så skönt.
 
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Moderna släp är byggda så att backarna släpper när hjulen rullar bakåt, detta genom att backarna är gjorda i två delar, har dessa kärvat fast funderar det inte. Äldre släp såm vårt 70-tals enhästars trane har inte den finessen utan då måste man spärra påskjutsbromsen när man skall backa uppför.
Att lossa bromsarna är ingen bra lösning på problemet, man måste montera ner kolla o rengöra.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Backande släp - bromsen slår till???

Jättevanligt. Har haft det problemet med alla mina släp inkl. husvagn (fast den var från 1962).
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 486
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 792
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag vet att jag har pratat om det här med er förut, men behöver nu ert stöd åter igen :( Jag och min exsambo köpte Bruce tillsammans...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 166
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp