BACKAR "undan" vid uppsittning!

milly

Trådstartare
BACKAR \"undan\" vid uppsittning!

Behöver TIPS! hästen har börjat BACKA för att undkomma uppsittning hos sin nuvarande f.värd...

Hästen har alltid "reagerat" vid uppsittning genom att ta ett par steg framåt eller i värsta fall snurrat ett "halvt varv" men ALDRIG betet sig SÅHÄR!

Nu backade hästen så fort man bara "tänkte" sitta upp... Hon backa o backa bara, bara om någon HÖLL i henne så stod hon still.
Vet ej om hästen kännt att det varit obehagligt när den nuvarande f.värden sitter upp (hon kanske "omedvetet" har ett obehagligt sätt vid uppsittning...??) och kommit på att på detta sätt slipper hon.
Eller finns det "allvarligare" skäl till detta beteende?? Att hästen finner det obehagligt att ridas "överhuvudtaget" och vill slippa DET?

Ont verkade hästen inte ha i ryggen. (ska kanske kolla upp det NOGGRANNARE?)

Hur tränar man bort detta???? TIPS?? Gärna NH- metoder (eller liknande) eftersom jag inte gillar att man "piskar upp" hästen till lydnad... MEN allt av intresse!! ;)

Re: BACKAR \"undan\" vid uppsittning!

Läste ditt tråd om hästens snubblande under ridning och jag tror att det är sadeln som spökar. Om man sadlar för långt fram så kan detta ge en snubblande gång. Det är även obehagligt för hästen att ha sadeln på bogbladen. Sadeln vrids alltid över på ena sidan på hästen om man sitter upp med stigbygeln och för många hästar är detta väldigt obehagligt.

Sadeln kan även passa hästen dåligt och ge tryck.

Det kan vara precis vadsomhelst. Själva backningen är nog bara symptom på något annat. Man tränar inte bort det utan försöker hitta anledningen. Några förslag.

Något med hästen, ont någonstans, rygg, ben, hovar, mun, annat.

Något med utrustningen, bett, upp i gommen, vargtänder, bettet klämmer o nyps, eller sadel, klämmer, trycker eller ligger fel. Kan inte röra sig, för hårt ihopbunden med hjälptyglar, nosremmar och annat. Känner sig okomfortabel. Kan inte andas.

Något med ryttaren, för tung, för hårdhänt, för tråkiga övningar, sparkar för mycket, sliter i tyglarna, vissen balans, högljudd, rider illa. Otydliga hjälper, hästen blir osäker.

För hårda krav, hästen kan inte det man begär eller har inte muskler, styrka, smidighet eller kondis för det.

Något med omgivningen, vågar inte gå där man begär att den skall gå. Vill inte gå själv utan kompis.

Det blir väl att börja leta fel och utesluta efterhand. Låta vet kolla upp hästen. Låta någon kolla bett och sadel. Be hovis titta över fötterna. Låta nån hästmänniska kolla upp ryttaren.

Kanske rida utan sadel och träns för att prova. Leka lite från marken för att se hur hästen fungerar. Göra olika övningar för att se om det blir några protester som man kan använda för att försöka hitta felet.

Eller så har den helt enkelt lärt sig att backar den så slipper den jobba, men är jobbet roligt och stimulerande så borde den inte vilja slippa.

Jag har ett litet förslag som du kanske kan prova... Men jag tycker absolut att du ska kolla sadeln, och hästen och ryttaren och allt sånt också!

Nu vet jag inte hur hon sitter upp, men jag red på en häst förut som var väldigt låg i rang. Om man, när man fixat klart med tyglarna, vände sig mot sadeln och gick bestämt mot den, så backade han. Han tog det nog som att han inkräktade på mitt utrymme och försökte vara respektful och backa undan.

Om man istället inte vände sig rakt mot honom när man skulle gå till sadeln utan gick lite från sidan och lixom inte såg så bestämd ut så stod han kvar. Man får tänka på sitt kroppspråk... Kanske inte spänna ögonen i honom och sträcka på sig allt vad man kan, utan lugna ner sig lite, slappna av i axlarna och sånt.

Samma häst hade faktist jätteproblem med män. Hade tydligen blivit slagen förut av just män och blev otroligt nervös så fort det var män i närheten. :(

Jag tror att hästar kan läsa av kroppspråk och hållning otroligt väl. Jag tror att det är så de ser skillnad på männ och kvinnor... Men det är min teori..

Jag och min syster tycker många ser otroligt lika ut. Vi får komentarer helatiden. Men min medryttarhäst reagerade bara när jag kom, inte när hon kom (det var min medryttarhäst och hon var bara där ibland för att hålla mig sälskap). jajja...

Detta kanske hjälper lite...

Eller så kanske han inte litar på denna ryttare? Han verkar ju inte bete sig på detta sätt med dig?

hoppas att det ordnar sig
/kiira

Tack för svaren!

Hästen har tappat lite hull/muskler (är 21år) och det KAN mycket väl bero på problem med sadeln... (kanske därför hon snubblar så mkt också)
Får ta o kolla upp det med veterinär så att det inte är något FYSISKT fel (smärta). Men annars tror jag också att det kan bero på att FV är ganska osäker och ovan... (har inte ridit på flera år och aldrig haft EGEN häst). Hon kanske spänner sig mkt och/eller gör något obehagligt (omedvetet?) så att hästen vill slippa bli riden...

Men måste givetvis utesluta fysiska problem först!

hade priecis samma problem men min ena pålle för några månader sen,jag har inte haft honom så länge och eftersom han var vanvårdad när jag fick honom tog jag ut,vet,tandläkare,massör och hovis och allt verkade ok på honom,har skaffat ny sadel men jag hade en jätteduktig kille som hjälpte mig med sadlen (han är typ utbildad eller så,eller kanske inte utbildad men iaf jätteduktig,aja du fattar=)
Sen han fick ny sadel har han iaf inte haft ont i ryggen,har haft en massör några gånger och han verkar inte ha ont.
Så det är inte att han har ont,tror jag iaf!
men jag gjorde så här:
så fort jag satte foten i stigbyglen började han backa,då tog jag ner foten och gick fram ett par steg,sen satte jag i foten igen ch då backade han ju,men då gick jag fram och så gjorde jag tills han slutadeoch nu har han lagt av.
Men jag tror jag ve avd det beror på,han tycker inte att det ärkul att bli riden,han kan inte ha haft en bra ryttare innan!
Jag har verkligen för sökt att få honom tycka det är kul,inte tvingat honom gå i form eller så och bara ute,aldrig på banan,det går bara inte han har blitt lesspå det,synd för han är en pärla i dressyren,istället rider jag dressyr på en äng,det tycker han är kul!
men ja,det var ju intedet handlade om,men kolla rygg och sadel,även munnen kan vara en ide,han kan ju typ ha en vass kant eller så!
gör han lika dant när du sitter upp barbacka??

lycka till!§§§ :)

Sitter du upp från marken eller från pall?

Jag har en häst som gärna trampat omkring när man ska sitta upp, men tar jag pallen så står hon still.

Nej hon är tyvärr inte så bra på att stå vid en pall... Ställer man henne vid en så flyttar hon på sig direkt och ser frågande ut, typ.
Om man ställer henne längs ett staket eller liknande så flyttar hon bakdelen (det hon KAN eftersom man håller i henne i tränset) åt sidan... Suck. Hon är lite sån, svårt att stå still.

Men SÅHÄR har hon aldrig betett sig förut!! Att hon verkligen VÄGRADE genom att backa, backa, backa... Inget hjälpte. Bara om ngn höll i henne medans man satt upp!

Jag ska ringa till FV och be att de kollar upp SADELN och ryggen. Är lite försiktig bara eftersom hon inte är så glad när jag "lägger mig i"... Jag kan betala, bara hästen blir undersökt och ev. behandlad!! ALLT för att hon ska må bra...
Och min mening är INTE att anklaga FV men är RÄDD för att hon tar det så... Att jag lägger mig "som att inte hon skulle förstå sånt själv".
Vad gör man? Kan ju inte bara strunta i det...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 265
Senast: lizzie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 434
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 842
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur