Bädd - hela året?

the_connemara

Trådstartare
Hur gör ni som har hästarna inne året runt? Vad jag än läser här verkar de som har bädd ha den från att hästarna kommer in från betet och när de släpper ut hästarna (ute hela natten) så tömmer de stallet. Hur gör ni som aldrig släpper ut hästarna över natten? Har ni bädd så gott som hela året förutom den/de dagarna ni tömmer och tvättar stall och lägger ny? Eller har ni någon "mellanperiod" över sommaren då ni har växelströbädd eller hur gör ni?

Om man har bädd typ hela året, är det då bäst att tömma före eller efter sommaren? Det hade vart fint om man kunde tömma den på vårkanten så man kunde använda torven som gödsel i landen ;) Men hur påverkar sommarvärme en "gammal"/"ny" bädd?
 
Sv: Bädd - hela året?

Jag har bädd året runt till mina. Tar ut den på vårkanten/sommarkanten och det har funkat helt ok för mig.
Mina går ju dock ute mkt, så blir ju inte jättemkt under sommaren. Det som blir är en del flugor, men det löser jag med div flugreducerande preparat. Har även lite mer spån och lite mindre torv under sommaren, upplever att det inte alstrar lika mkt värme.
Har det varit en riktigt varm sommar har jag tömt en gång i mitten på sommaren oxå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 196
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 849
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp