Det här med socker i betet

Shaggy

Trådstartare
Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet.
Jag har en "frisk" fånghäst som gick på bete förra sommaren (vi behöver inte diskutera mitt val där jag höll stenhård koll och visste uppenbarligen vad jag gjorde). I år har jag börjat att släppa över dem till betet 30-40 minuter per dag. Förra året fick de inte gå över förens senare då gräset i vinterhagen växt i lagom takt men nu började fodret sina så det fanns inte så mycket att göra. Regnet kom igår och då fick de inte gå över utan det var vinterhage hela dygnet.
Frågan är nu hur länge man kan räkna med sockerboost i betet? Jag har räknat med att ha dem helt i vinterhagen i minst 3 dygn för att sedan börja släppa över de där 30-40 minutrarna igen. Kan man räkna med att gräset då är tillbaka på normala nivåer eller behöver jag vänta längre
Jag har fått tag i hö så teoretiskt kan jag fodra med hö hela sommaren men betet behöver betas och de älskar att få springa över till sin beteshage om de än är så kort tid som en halvtimme (hittills har de kommit så fort jag visat mig och gått tillbaka utan klagomål).
 
3-4 dagar är vad jag fått lära mig - och att sockerhalten då är "instabil" vad det nu betyder. Beror ju också lite på vad som händer efter regnet - fortsätter det regna lite kontinuerligt kan nog perioden med förhöjt socker dra ut något på tiden, men lär stabilisera sig efter hand. Och blir det torka igen så kryper väl sockret tillbaka till rötterna.

Jag är lite i samma situation som du med en av våra hästar som hade typ "fångvarning" förra året - hon blev tjock och fick depåer på fel ställen. Det blev bantning på magert bete hela hösten för henne och hon är nu i fint hull men med fortfarande något förtjockad nacke. Henne är vi supernoga med nu och flyttar fram och tillbaka mellan hagar för att hon ska få lagom mycket att äta. Går det så vill jag ha henne i stora hagar på gräs om än inte "på bete" och hittills verkar det fungera.
 
Intressant tråd! Jag har haft samma funderingar. Stängde av till den hårt betade vinterhagen nu när regnet kom så mina bara har en mycket (nåja, inte allt för liten) mindre del kvar just för att jag var rädd för en sockerboom.

Har börjar beta in de små på rejält övervuxet gräs och hade hoppats släppa på (övervuxet) nattbete efter midsommar.
 
Mina funderingar är vilket är bäst/värst. Uppvuxet torrt gräs eller det nedbetade torra gräset i vinterhagen som nu fått lite regn och börjar växa lite.
Har 2 shettisar ,den ena hade lindrig fång i våras. Går i vinterhagen mest och ett par timmar i sommarhagen med högt gräs. Inne på nätterna ,står på halm får liten tuss hö vid intag som ofta ligger kvar på morgonen.
 
Fick varning av hovslagaren idag att det fanns oroande depåer på min häst. Har aldrig haft fång (peppar, peppar) och han såg inga tecken på att hennes hälta i förra veckan kunde ha varit orsakad av det, men har gått upp väldigt på kort tid på gräs. Hade precis tänkt sätta på henne en betesreducerare idag men i och med regnet rådde han mig att ta henne helt från bete. Hoppas att de korta små strån som sticker upp i grushagen som hon nu får gå i inte ska vara ett problem.
 
Jag hade velat se en ordentlig undersökning på det, på våra svenska gräs.

"Mellanhögt" gräs på en mulen dag ska vara lägst i socker (före dom går i ax, så kan ju variera stort beroende på sort).

Kort gräs efter ett regn på en solig dag det högsta.

Men så är det ju en mängdfråga också...

I år har mina reagerat trots att dom inte gjort det på samma "rytm" under fyra år. Nåt är det med gräset i år, hört/läst jättemånga som haft hästar som svällt upp i år. Men det har varit väldigt torrt och soligt, och hög koldioxihalt i luften...

Mina får just nu en diet på hö, pinnar, och kort kort ridbanegräs (ca 25*30m). Efter midsommar ska jag försöka beta in dom på ett nytt bete jag fått låna som är skuggat större delen av dagen, hoppas det kommer funka bättre.
 
Fick varning av hovslagaren idag att det fanns oroande depåer på min häst. Har aldrig haft fång (peppar, peppar) och han såg inga tecken på att hennes hälta i förra veckan kunde ha varit orsakad av det, men har gått upp väldigt på kort tid på gräs. Hade precis tänkt sätta på henne en betesreducerare idag men i och med regnet rådde han mig att ta henne helt från bete. Hoppas att de korta små strån som sticker upp i grushagen som hon nu får gå i inte ska vara ett problem.
Jag och hovslagaren diskuterade faktiskt det när hon skodde sist, i maj. Att hon redan då sett mycket problem och att hon väntade sig större problem, även hos hästar som aldrig haft fång/varit känsliga tidigare. Just pga värmen/sockret i gräset.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 217
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 846
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp