Du ska mocka bort alla högar varje dag. Det är bara det blöta du inte ska röra. För att få en riktigt bra bädd kalkar du golvet först. Sedan lägger du på 2 balar med spån. Därefter massor av halm. Strö rikligt varje dag i ca en vecka så får du en toppenbädd! Sedan är det bara att strö när det behövs!
 
Första veckan vänder jag bara allt, dvs mockar ingenting utan strör bara rikligt med halm.
Sen mockar jag ut alla vackra högar som pållan gjort och fyller på med mer halm (går åt ca 2 balar/vecka), allt blött låter jag vara - om hon inte har rört upp det alltså, då tar jag naturligtvis bort det :).

Glömde; kalkar i botten och ibland om det är Jätteblött på något ställe...
 
Allt bajs. Jag vänder aldrig ner heller.

Utan lägger bädden, tar bort allt bajs och om det blöta börjar komma upp till ytan (om de kissar på samma ställe te x) så tar jag bort och jämnar till det.
 
Har hört att det behövs endel bajs för att det ska bli en bra bädd.
Kan tyvärr inte lägga i kalk och spån/torv eftersom det hela var färdigt när jag kom dit.
 
Allt bajs ska bort har jag lärt mig. Bajset ska ha en förmåga att förstöra/stöka till bädden.
Kiss och blött (t ex vid vattenskålen) ska bort när det kommer upp på ytan...
Men jag kan ju ha lärt mig fel...
 
Det där med att vända ner bajset är en smaksak, det blir bädd av bådadera, men lite beroende på hur ens häst är (har för beteende och vanor i boxen) så kan man vilja vända ner bajset i början för att få en snabbare sättning av bädden.

Jag gör det dock inte, och det tar lite längre tid innan bädden sätter sig, men det blir lika bra i slutändan (jag har provat bägga metoderna). Att man vänder ner bajs i början är för att få bädden fastare och få en botten snabbare. Det är framförallt på halm man kan behöva göra det eftersom halm dras runt på ett annat sätt än spån (jag har häft bädd på bara halm, bara spån och en kombination, och provat både att vända ner och inte vända ner och det blir i slutändan ingen skillnad. Men har man bara lös halsm, och inte kakor av halm i botten får man snabbare en fast bäddbotten om man vänder ner)
 
Okej...
Ja jag har inga tidigare erfarenheter av bädd alls. Det var när jag flyttade hästen till nya stallet som jag behövde ha det. Det ingår mockning i stallhyran, men stallägaren mockar inte bort allt bajset. Han kanske lämnar ett par tre högar sammanlagt (Tar bort från alla högar men är inte noggrann) Han säger att det ska vara så, men jag är där minst 4 dagar i veckan och då mockar jag bort allt. Men så ska det altså inte vara? Tur då att Ludde är så duktigt att han bara bajsar i bortesta kanten :p
 
Jag har också provat båda, och gör numera så att jag låter hästen grisa till rätt bra själv i början och ströar på. Sen när bädden är bra och "bara är" så kan jag använda mig av bajshögar för att "reparera" där kisset kommer upp. Funkar suveränt!
 
Jag gör som Magdalena. Om det börjar lukta i bädden, som det kan göra när det töar efter att ha varit kallt, så lägger jag bajs där hästen kissar och vips så är bädden luktfri och torr igen.

mvh Jessica
 
och varför skottar ni inte ut allt även det blöta????
det blir svinaktigt äckligt av såntdär!! :mad:
 
Har torvbädd som håller sej torr och suger upp kisset. Kalk i botten. Mockar ut bajshögar och "går igenom" mellanlagret liksom. Halm ovanpå. En topenbädd, men måste ju anläggas från botten.
 
Jag "skottar" inte i min box överhuvudtaget. :devil: Jag mockar.

Hur vet du hur äckligt det blir i min bädd? :confused:

Då skulle du se hur det ser ut när jag inte har bädd.

Jag kan lova dig att det luktar betydligt mer ammoniak när de som inte har bädd mockar, än när jag gör det.

Bekymra dig du om din egen häst istället (om du har någon, din kommentar får mig att undra). :angel:

Jessica
 
Själva grejen med bädd är att LÄMNA det blöta så det får rinna ner i botten och där sugas upp av ströet. Efter ett tag så brinner det ihop litegrann, och man får ett väldigt fast, stabilt underlag och dessutom aningens varmare än växelströbädd.

Fast själva meningen är att det INTE ska komma upp något blött på ytan, det översta lagret ska vara lika torrt/rent som när du tar ut allt. Fast i början, speciellt med halm, kan man få vända ner i det blöta och trampa till, och strö nytt.

Jag har spånbädd. Är ungefär 1 dm bäddbotten, och cirka 5 cm packat, rent strö och 5 cm "fluffigt" strö ovanpå.

Det är alltid torrt och rent överst, det finns ingen som helst risk att de skrapar sig ner till betongen när de rullar/reser sig.

Och det är 0 ppm ammoniak 5 cm ovanför bäddytan (djurskyddsinspektören mätte). Med andra ord, min bädd luktar MINDRE än det skulle gjort om jag tagit bort allt kiss och bajs varje dag (för då är jag och rör om i kisset).

En MISSKÖTT bädd däremot är bland det äckligaste du kan hitta. Å andra sidan har jag sett växelströbäddar på morgonen som är VIDRIGA. För lite strö gör att på morgonen är det mer sörja än rent strö, och då har hästen stått i det. Att sen matte/husse kommer och mockar ur allt skitigt och ströar på lite nytt strö hjälper inte, större delen av natten står hästen i ångor och skit iaf.

Men en RÄTT anlagd och RÄTT skött bädd är oftast renare än en välskött växelströbädd..
 
Är det ingen här som använder Stallocan (felstavat?)? Det blir luktfritt på sekunden! Är dessutom bakteriedödande och tar bort eventuella fluglarver/ägg. Har i övrigt ungefär samma egenskaper som tekniskt släckt kalk.
 
Jag använer något so heter Boxnytta som är ett lermineral som har samma egenskaper som de du beskriver för stallosan. Hur suveränt som helst. Strör det på det blöta innan jag lägger på nytt strö, och det luktar aldrig. Måste instämma med er som säger att en växelströbädd helt klart är sunkigare än en välskätt permanentbädd.
 
I det stallet jag stog förut så hade de spånbäddar. De mockade bara ut det mesta av bajhögarna.Men i mina ögon så vad det vidrigt. Det stank alltid amoniak på morgonen och större delen av veckan stog de på pissiga bäddar. Själv hade jag bara bädd till den ena hästen och då på torv där jag mockade bort alla bajhögar och det blöta som kom upp till ytan. Tyckte att det fungerade mycket bra. Men det är nog olika vilket som passar till vilken häst. Till unghästen passade det bäst med halm som mockades rent varje dag. Men det fick jag sluta med eftersom det blev så mycket gödsel.
Sedan tycker jag att bäddar i ett varmstall är mycket fuktigare än om man har kallstall och kräver mer skötsel.
 
du jag jobbar i travstall....
har besökt ett ridstall med ``bädd`` och det är så snuskigt och äckligt!! man ska ta ut allt, det ni sysslar med är bara en dålig ursäkt för att slippa! :devil:
 
Luddes bädd är ljus fluffig och torr, luktar inte alls äckligt. Och vad jag hört så är det inte världens lättaste att mocka ut boxen till våren, så lat bör man inte vara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 043
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Hästnyheter Startskottet för ridsportens SM 2024 går hos distansritten. Folksam SM i distanritt för seniorer och young rider/juniorer arrangeras i...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hur anlägger ni en torvbädd, eller en bädd överhuvudtaget?
Svar
6
· Visningar
850
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp