Jag har också jobbat i travstall....Och jag undrar hur du har fått jobb där med tanke på att du inte verkar ha särskilt stor häst erfarenhet....Att ha häst på bädd är inget fel så länge den sköts på rätt sett....Du som skryter så dant om travstall kanske borde tänka om...I dom flästa stora travstall mockas det inte ALLS på söndagar och det kan man snacka om äckligt för hästen som får ligga i både piss och skit... Ta och tänk om lilla vän det är inget fel på BÄDD då inte..
HÄLLRE BÄDD EN INGEN MOCKNING ALLS :bump:
 
Pållan, det där travstallet du jobbar i, glömde folket där tala om för dig att råspån innehåller oftast rätt hög halt terpener, som varken är bra för hästarnas hovar eller luftvägar? Och att om du grundar med råspån (som är blött spån) så har du en UTMÄRKT grogrund för sportillväxt? Eller kom de bara ihåg att slå i dig fördomar? :devil:

Du är närsom välkommen hit och studera två permanentbäddar med spån. Jag lovar dig att du ska få en tusenlapp per box om du hittar minsta lilla kiss som hästarna ligger i, eller om du känner minsta lilla kisslukt.

Det översta lagret i en bädd är rent, torrt och fluffigt strö. Kisset rinenr NER i bädden ochs ugs upp där. För att hästarna ska komma i kontakt med kisset måste de gräva sig ner i bädden. (Och hästar som gräver går inte ha på bädd så problemet uppstår inte). Det som kan hända är att t ex valacker gärna kissar på samma ställer varje dag, då kan kisset där komma upp till ytan, och då tar man bort det övre lagret där, fyller på med nytt strö och så är det rent igen. I en vanlig växelströbädd så är ju kisset närmare ytan och oftare än med en permanentbädd.

Men som sagt, det blir lite papphammarvarning när du gnäller på bäddar och samtidigt förespråkar råspån ;)
 
mitt stall har råspån av en enda anl.. jag har en valack på¨26 år som är min gammla ponny...han har astma och blev då rådd av vet.. att ha råspån så skillnaden mellan liv och död kan vara spånet=)
mina hästar har alldrig varit så fina som dom är nu och vad står dom på?! jo råspån.... har även en barfota tävlare i stallet med fina hovar så fortsätt tvivla på mig du..
mvh// Pållan :banana:
 
ja för på söndagar får dom bara mat sedan står dom och sover.... håll med på att det är trevligare för hästägarna när dom kommer till ett stall med ljus fin spån och sopad gång än en massa halm som ligger och stinker om någon häst har levt om lite med en annan osv... :cool:
 
Mina hästar kunde leva om bäst de ville med sina grannar, just tack vare permanentbädden. Den var så stadig och torr på ytan att inget kom upp och började lukta. Och du... jag hade en hosthäst och dessutom halm.
 
Jag tvivlar inte :angel:
Du som är så kunig inom hovvård borde väl veta att de kemikalier som finns i det obehandlade råspånet har för inverkan på hästarnas hovar :confused:
Men tydligen har du inte det :smirk:
Och jag har väldigt svårt att förstå att en vette skulle rekommendera det.De hästar jag har haft och göra med har då aldrig blivit rekomenderade råspån :smirk:
Papper var vad som rekommenderades eller att släppas på lösdrift eller ställas i uteboxar..
 
Råspån till hosthäst? Vilket flinpaket hittade den veterinären sin legitimation i? Att det fungerar säger jag inget om, det finns hosthästar som står på damm och mår "bra"..

Men råspån innehåller, hur man än vill se det, terpener. Terpener är kraftigt luftvägs och slemhinneretande, och dessutom är det uttorkande. Det innebär inte att alla hästar som står på råspån får luftrörsinfektioner och söndertorkade hovar, men de får heller inte en optimal miljö.

Ang hosthäst så när fölis visade tendenser till dammhosta så bytte jag från halm till kutterspån. Balat, dammavskiljt sådant. Vips försvann hostan..
 
han är inte host häst han har grav astma.... får nog ta bort han snart! men det är ju så jäkla svårt när man älskar ponnyn :cry:
vi har provat allt utom torv och det har han stått på förr.
rå spånet fungerar bäst då han kan andas riktig (nästan)
en fråga! har ni aldrig fått ett parti med spån som varit as dammigt!
det har hänt mig så jag har råspån jag...
damm måste ju vara värre än råspånet! :confused:
 
Nej, jag har aldrig stött på dammigt spån. Tur?

Men hellre skulle jag ha hästen på t ex dammfritt KUTTERSPÅN (som det faktistk finns nuförtiden) än råspån...
 
en fråga! har ni aldrig fått ett parti med spån som varit as dammigt!

Jag köper dammavskiljt kutterspån i bal just för att slippa få damm med spånet.

När vi hade kossor köpte vi löst spån per lastbilslass, och det kunde vara dammigt ibland ja, och därför betalar jag hellre många gåner mer för att få dammavskiljt balat kutterspån. Det har aldrig var dammigt.
 
han är inte host häst han har grav astma.... får nog ta bort han snart! men det är ju så jäkla svårt när man älskar ponnyn :cry:
vi har provat allt utom torv och det har han stått på förr.
rå spånet fungerar bäst då han kan andas riktig (nästan)
en fråga! har ni aldrig fått ett parti med spån som varit as dammigt!
det har hänt mig så jag har råspån jag...
damm måste ju vara värre än råspånet! :confused:

Varför inte prova lösdrift, funkerar bra för astma hästar. :) då hästen är mer ute.
Bara en tanke......Iris
 
Vi använder det på skolan, det är väl ett rosaaktigt pulver?
 
jo så gör jag också men vilket märke köper du av?
det jag köper står det på att det ska vara cyclonblåst och dammfritt men det är det inte :mad:
jag blir bara så arg när man öppnar en bal som det blir ett moln av när man kraffsar ut den....
 
Jag har ocksá bäddar till mina tvá hästar som stár i utestall. Det fungerar jättebra och de har det varmt och mjukt när de villl lägga sig ner och sova.
Det finns olika metoder som kan vara bra.... allt är inte bara antingen eller. ;)
Hoppas att det gár bra med din ponny. Du fár tänka att han haft ett lángt lyckligt liv.
 
Haft lite olika. Dels Stabens dammavskiljda kutterspån. Nu har jag nåt jag inte minns vad det heter (det står ett namn..E.O. Petterson eller nåt) på dem, kommer via lokala foderfirman här. Kan kolla i stallet sen när jag går ut vad det står, men jag har aldrig sett det förr.

Men det dammade inte av mina Staben balar heller?
 
i det travstallet som jag jobbade stog hästarna på halm det va varken skitigt på gången eller luktade fast vi inte mockade på söndagar men det va f*n inte trevligt för hästarna att stå i det dom hade haft det bettre om dom stått på bädd. :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 041
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hur anlägger ni en torvbädd, eller en bädd överhuvudtaget?
Svar
6
· Visningar
849
Senast: IngelaH
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp