Med hur tycker du att man ska göra om man har en häst som står i utebox, och därmed behöver varmare bädd, eller en häst som rör runt allt i en "lösbädd" och får därmed skav av att den lägger sig ner eller rullar sig, men låter allt vara i en box med riktig bädd och som därmed inte får skav???
Ska man då ha onödigt mycket strö som man måste gå igenom och damma runt onödigt mycket, som hästen ändå inte låter ligga på plats (eftersom det går att flytta på) utan rör bort allt och får skav, oavsett mängden strö?
 
skulle du vilja sova på ditt eget piss???
nej tänkte väll det!!
det är bättre att ge dom tillräckligt med spån skotta ur boxarna VARJE dag efter utsläpp... :bump:
 
Men om man kan sköta bädden så att den är ren mot hästen?
De flesta välskötta bäddar mockas ut varje dag, och jag har i a f lärt mig att man ska se till att det översta lagret är rent!

För den delen så är ju hästen inte räddad från att ligga i piss om den står i "lösbädd", eftersom den fortfarande pinkar på natten, när vi inte är där och mockar varje sekund!
 
Du är helt otrolig. Ta reda på fakta...

Vet du över huvudtaget varför man har bädd och hur en sån sköts??? :confused:

En välskött bädd är det bästa en häst kan stå på. Det tar oftast mer tid att sköta en sån än att mocka ut allt som du säger...

/C
 
Då kanske du är praktikant? :devil: Det behöver inte betyda ett skit att du jobbar i travstall. Det finns nog mycket konstigt folk där också.

Det kan gott hända att du har sett "bäddar" som har varit rena gödselhögarna, men enligt min åsikt är det inte en bädd då.

Jag har också exempel på "bäddar" i stallet där jag står och de är inte vidare trevliga att titta på. :angel:

Men alla bäddar ser inte ut så, jag lovar.

mvh Jessica
 
har du utebox med jordgolv är det ju en annan sak!
men har du dammigt strö så byt!
råspån är mycket bra om dom vevar runt för det blir som en platta under där dom ligger=) :D
 
nej jag är inte praktikant!
jag vet väll hur en illa skött box ser ut!
men ursäkta för att jag är renlig av mig och inte vill ha en massa piss kvar längst ner, jag ger dom hellre råspån i riklig mängd som blir till en matta där dom ligger...
jaja ni får göra som ni vill RIDFOLK!! :smirk:
 
Men du måste väl hålla med om att en dåligt skött "vanlig" box också är äcklig och kan ge hästen "piss"fläckar. :smirk:

mvh Jessica
 
nej, och just därför låter jag inte heller min häst göra det :smirk:
 
ja fy vanliga boxar kan också vara snuskiga beroende på vem som skottat eller vilken häst osv...!! man ska skotta ut allt som är skitigt!!!
det finns inga genvägar man får bara dålig luft om man inte gör rent varje dag!!
p.s har man en skimmel så får man väll skylla sig själv... :devil:
 
Men du hänger jag inte med i ditt resonemang...
Du säger alltså att det är fel att ha en ren och välskött bädd, som är mjuk och varm för hästen, men rätt att ha lika mkt spån (eller mer) som hästen rör och vevar runt?
Hallå!?
Bara för att jag låter pinket ligga kvar, så kommer ju hästen inte i kontakt med det - det är ju därför jag fyller på med strö och har ett luftigare övre lager som täcker själva bottenbädden!!!

"råspån är mycket bra om dom vevar runt för det blir som en platta under där dom ligger"
Men det låter som en början till bädd...?

Skulle jag inte göra som idag, skulle hon röra runt i ströet och ligga på sitt piss. Och nej, det skulle inte bli en tillplattad del där hon ligger, då hon rör upp ganska mkt om underlaget är löst... Av erfarenhet och div försök har vi kommit fram till att permanentbädd är det osm funkar bäst för hästen. Då slipper hon skav, ligga i sitt eget piss och dessutom vågar hon ligga ner mer och därmed sova mer.

Hur det ska se ut i boxen är väldigt individuellt. Sen ska människan kunna ta hand om den oxå. Alla kan inte sköta en permanentbädd. Vissa hästar trivs inte med tjock bädd. Andra måste ha det för att kunna sova.
 
jag tycker naturligt vis att ni ska göra som ni har kommit fram till är bäst men råspånets platta är ju bara spån...inget piss!!
jaja jag gör som min chef vill och ni gör som ni vill...
men det luktar för djävligt om det inte sköts... :D
 
Va?? Jag har inte bädd... Påpekade bara att man inte har det för att slippa mocka, vilket man måste göra ändå varje dag... + att varannan månad (tror jag det var) ta ut allt... och det är slitgöra! :angel:
 
Så du förespråka råspån du?
Är du medveten om att det innehåller amoniak redan från början ?I stora mängder dessutom .Det innehåller även tinner.Som inte är bra för hästarna att få på sig .Det kan i vissa fall leda till hud och hovproblem :smirk:
Du kanske tycker att det luktar gott?Men det är långt i från hälsosamt att stå och sniffa på det dagarna i ända...Varför tror du att dom på sågverket har munskydd när dom arbetar med det?
 
Och då menar jag det som kommer från sågen direkt.inte det som är balat och behandlat.Så jag hoppas att det är sådant spån du menar.och inte det obehandlade :smirk:
Fast efter att ha läst runt på forumet så tvekar jag skarpt på din hästkunskap och på ditt horsemanchip :angel:
 
All skit mockar jag bort.
Det är kisset som gör att det blir en permanentbädd, vilket jag har till båda mina hästar.

Men jag tar även bort det kiss som når ytan av bädden, så det alltid är torrt för hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 042
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Hästnyheter Startskottet för ridsportens SM 2024 går hos distansritten. Folksam SM i distanritt för seniorer och young rider/juniorer arrangeras i...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hur anlägger ni en torvbädd, eller en bädd överhuvudtaget?
Svar
6
· Visningar
850
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp