Hundsäng, tips?

Milosari

Trådstartare
Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att det är därför han har börjat bädda så frenetiskt? När han var yngre har han vägrat allt vad bäddar heter och han vill fortfarande inte använda biabed, tror inte han gillar ytmaterialet. Han får vara i alla möbler, men det är bara i sängen som han ligger vid enstaka tillfällen. Resten vägrar han. Tror det blir för varmt? Och det är ju lite besvärligt att komma upp och ner, sängen är ganska hög.

Tips om bäddar som uppskattas av de flesta? Ska inte vara i konstskinn men överdraget eller hela sängen behöver vara tvättbar. Och helst inte snordyr...
 
Tips om bäddar som uppskattas av de flesta? Ska inte vara i konstskinn men överdraget eller hela sängen behöver vara tvättbar. Och helst inte snordyr...

Screenshot_20240120_084942_Facebook.jpg


Uppskattats av både unga och vuxna hundar här. Finns på dollar i olika storlekar/färger och är tvättbara.

Inte lika tjocka som de dyra varianterna, men fullt tillräckligt.
 
Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att det är därför han har börjat bädda så frenetiskt? När han var yngre har han vägrat allt vad bäddar heter och han vill fortfarande inte använda biabed, tror inte han gillar ytmaterialet. Han får vara i alla möbler, men det är bara i sängen som han ligger vid enstaka tillfällen. Resten vägrar han. Tror det blir för varmt? Och det är ju lite besvärligt att komma upp och ner, sängen är ganska hög.

Tips om bäddar som uppskattas av de flesta? Ska inte vara i konstskinn men överdraget eller hela sängen behöver vara tvättbar. Och helst inte snordyr...
Kan du inte testa med ett annat överdrag till biabädden? Finns i både lurvig textil och mer sofftygsliknande textil. Eller börja med att sätta ett påslakan runt bädden och se om han gillar den mer då.
 
Jag har en 1*1,5 m vetbed på golvet till min partners jaktlabbe som inte är så förtjust i bäddar. Med det och en kudde är han oftast nöjd jag tror han vill kunna sträcka ut när han sover men vill inte bli för varm.
När det var kallt och vi var i stugan hade jag lagt sommartäcket till sängen(dubbeltäcke) ihopvikt på golvet för jag visste inte om vi ville ha två täcken i sängen och då la han sig på det. Så det fick han såklart låna :)
 
Jag kan rekommendera att ha en upphöjd liggplats. Jag själv köpte ett vardagsrumsbord som jag har lagt kuddar och filtar på. Både under och över. Båda mina ÄLSKAR denna lösning.

Och numera är ju vardagsrumsborden så låga att de flesta hundar tar sig upp utan problem. I värsta fall kan man ju ha trapp också.
20240109_122137.jpg
 
Kan du inte testa med ett annat överdrag till biabädden? Finns i både lurvig textil och mer sofftygsliknande textil. Eller börja med att sätta ett påslakan runt bädden och se om han gillar den mer då.
Jag har redan en tjock filt i bian, men han gillar inte alls känslan av att vara där tyvärr.
 
Jag har redan en tjock filt i bian, men han gillar inte alls känslan av att vara där tyvärr.
Nästa gång du byter täcke eller om du har ett gammalt/extra, dra på ett påslakan - vik på mitten och lägg på golvet. Det brukar räcka för att se om dom vill ligga på något. Dom som gärna "bäddar" brukar vilja ha något som kan knölas lite med ;)
Biabädden är ju lite speciell med sina kanter, den måste passa hunden exakt för att uppskattas är min erfarenhet.
Den bädd som mina trivs bäst i är en gammal madrass som jag kapat för att passa in mellan min säng och vägg, sen drar jag ett påslakan runt som skydd (lätt att byta och tvätta).
 
Jag kan rekommendera att ha en upphöjd liggplats. Jag själv köpte ett vardagsrumsbord som jag har lagt kuddar och filtar på. Både under och över. Båda mina ÄLSKAR denna lösning.

Och numera är ju vardagsrumsborden så låga att de flesta hundar tar sig upp utan problem. I värsta fall kan man ju ha trapp också. Visa bifogad fil 137285
Hade han gillat att vara i möbler hade det varit en idé. Men han vill helst ligga på golvet.
 
Jag kan rekommendera att ha en upphöjd liggplats. Jag själv köpte ett vardagsrumsbord som jag har lagt kuddar och filtar på. Både under och över. Båda mina ÄLSKAR denna lösning.

Och numera är ju vardagsrumsborden så låga att de flesta hundar tar sig upp utan problem. I värsta fall kan man ju ha trapp också. Visa bifogad fil 137285
Ser ut att vara perfekt höjd och bredd. Mina hundar är nog i dina hundars storlek. Har en som älskar att ligga i grotta/kojor och en som vill sitta och spana. Är det IKEA?
 
Ser ut att vara perfekt höjd och bredd. Mina hundar är nog i dina hundars storlek. Har en som älskar att ligga i grotta/kojor och en som vill sitta och spana. Är det IKEA?
Det är ikea, lack, 90*55. Kostade väl 250 kr. Jag satte inte på skivan under för att ge dem mer plats.
 
Jag kan rekommendera att ha en upphöjd liggplats. Jag själv köpte ett vardagsrumsbord som jag har lagt kuddar och filtar på. Både under och över. Båda mina ÄLSKAR denna lösning.

Och numera är ju vardagsrumsborden så låga att de flesta hundar tar sig upp utan problem. I värsta fall kan man ju ha trapp också. Visa bifogad fil 137285
Det här var en intressant lösning:)
Jag som bor där det drar från alla håll och kanter och hunden ratar sina båda sovplatser och väljer alltid soffan.
Ändå har jag lagt extra filtar under plädarna men det är nog höjden och gosighetsfaktorn som lockar med soffan.
 
Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att det är därför han har börjat bädda så frenetiskt? När han var yngre har han vägrat allt vad bäddar heter och han vill fortfarande inte använda biabed, tror inte han gillar ytmaterialet. Han får vara i alla möbler, men det är bara i sängen som han ligger vid enstaka tillfällen. Resten vägrar han. Tror det blir för varmt? Och det är ju lite besvärligt att komma upp och ner, sängen är ganska hög.

Tips om bäddar som uppskattas av de flesta? Ska inte vara i konstskinn men överdraget eller hela sängen behöver vara tvättbar. Och helst inte snordyr...
Om premissen är att han vill ligga mjukt men ändå svalt, så kanske en upphöjd bädd kan vara något? Finns de med nät, som säkert är väldigt svala att ligga på, till exempel: https://www.zooplus.se/shop/hund/hu...209?variantid=543209.0&activeVariant=543209.0
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 001
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Min gamla BC har haft liggsår på armbågarna ett tag. först var det inte så farligt, bara små skorpor. Nu har hon börjat slickar...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: Grana
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 719
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp