Bukefalos 28 år!

Bäddar ni sängen?

Ja, oftast. Dock bara genom att skaka ut täckena, lägga dem rakt och jämnt och slänga på en prydnadskudde eller två. Man går förbi sovrummet på väg till badrummet, så pedanten i mig gillar när det ser prydligt ut.

Ett par dagar i veckan viker vi dock ihop allt och lägger vid fotändan så att sängen får "andas" lite mer, just p.g.a det TS nämner om kvalster.
 
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
Jag tillhör DeSomVet och skulle aldrig i livet vilja sova med 100 000 kvalster :yuck:
 
Japp varje dag! Med överkast och filtar :) (och gosegrisar) Vi kliver upp, släpper ut hästar och tittar till/fodrar alla andra djur, går in och tvättar av oss, byter om till hemma-myskläder, äter frukost och sedan bäddar nån av oss sängen.
 
Känner mig ofta rätt sunkig när jag läser på buke, har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem att ha kvalster i sängen, så jag har ovetande haft mitt överkast och aldrig vädrat sängkläder.

Vad kan egentligen kvalster ställa till med om man inte är allergisk?
Eller är det bara tanken på dom som är ett problem?
 
Nu när jag jobbar hemma brukar jag bädda sängen med överkast och allt efter morgonmötena. Då har jag vädrat sovrummet och och vänt på sängkläderna innan. Lagom micropaus med lite rörelse :D
 
Känner mig ofta rätt sunkig när jag läser på buke, har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem att ha kvalster i sängen, så jag har ovetande haft mitt överkast och aldrig vädrat sängkläder.

Vad kan egentligen kvalster ställa till med om man inte är allergisk?
Eller är det bara tanken på dom som är ett problem?

Jag är inte alls bekymrad så länge jag slipper allergin och det verkar jag göra trots överkast varje dag.
Sover ju med en katt över halva ansiktet och en hund i sängen. Orka bry sig över lite kvalster.
Syns det inte så finns det inte 🙄
 
Ja, oftast. Tycker det är trevligare att komma hem till och så rör jag mig tydligen såpass mycket i sömnen att jag ändå måste dra tillbaka hälften upp i sängen igen när jag vaknar. Då kan jag lika gärna bädda fint också.

Tycker tyngdtäcket på 13 kg borde lugna ner sprattlet med det åker av och ner det med ibland.
 
Jag har oftast inte överkast men rättar alltid till kuddar och täcke så att de ligger jämnt och fint. Jag har alltid gjort så av vad jag kan minnas, men det känns ännu viktigare nu de senaste åren när jag har hundar som gärna ligger i sängen dagtid - för att minska mängden grus och annat som hamnar under täcket...
 
Jag har ett alldeles för dyrt överkast som jag älskar så jag bäddar 🙂. Har även en hund som gillar att hoppa upp i sängen efter han varit ute så lägger även en filt i fotändan för att inte få in för mycket lera och smuts i sängen. Pga samma hund så tvättas alla sängkläder, täcken, kuddar och madrasskydd jätteofta så är inte överdrivet orolig för att det blir mer kvalster pga att jag bäddar.
 
Jag bäddar inte, lägger täcket så luftigt som möjligt. Misstänker att jag är allergisk mot kvalster så försöker göra det så otrevligt som möjligt för dem.

Innan jag dushar på kvällen lägger jag täcket rätt så att det är ordningsamt. Har alltid några fönster öppna för vädring, dock tveksam till hur mycket skillnad det gör nu när det inte blåser. Försöker att inte byta sängkläder mer än två gånger per vecka.
 
Jag är för lat för att bädda riktigt så till vardags hoppar jag det. Däremot brukar jag köra en "halvbäddning" där jag rättar till lakanet, fluffar kuddarna, lägger ut täcket rakt över sängen och sen lägger jag en stor, fin filt över.

Ska man bädda efter konstens regler så är det ju fasligt krångligt, jag har aldrig lyckats få en "vanlig" bäddvikning jämn nog för att se snyggt ut.

Angående kvalster så tror jag mer på att va noga tvätta lakan, täcket och kuddarna än att helt låta bli att bädda. Däremot är det nog ändå bra att inte bädda direkt efter man kliver upp, så det svalnar innan man bäddar 🤔 Jag har en vag tanke om att kvalster gillar värme men ingen aning om det är nåt jag hört eller bara fått för mig.
 
Känner mig ofta rätt sunkig när jag läser på buke, har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem att ha kvalster i sängen, så jag har ovetande haft mitt överkast och aldrig vädrat sängkläder.

Vad kan egentligen kvalster ställa till med om man inte är allergisk?
Eller är det bara tanken på dom som är ett problem?
Jag hade några bekanta där den ene fick för sig att bli dammsugarföesäljare. Han fick komma på hembesök för en demonstration och satan i gatan vad mycket kvalsterbajs han dammsög upp ur min säng. Men jag är inte tillräckligt äckelmagad. Kanske tänker jag att om man har tänkt köpa en ny säng och behålla 20 år eller så, att då kan det vara bra att köra en kvalaterbajssanering vid ett tillfälle eller två. Men vi har ju haft kvalster i vår miljö precis alltid och det är fånigt att bli chockerad för att man plötsligt kan se det.
 
Jag tillhör DeSomVet och skulle aldrig i livet vilja sova med 100 000 kvalster :yuck:
Jag vet också.

Och dessutom blir jag helt igensvälld av för myckeet kvalster. Sov på ett vandarhem en natt när jag skulle hålla kurs. Vaknade och hade inga ögon. Bara två springor. :(

Jag köper nya kuddar med jämna mellanrum just för att jag får så svullet ansikte när kudden blivit för gammal.Jag har testat att frysa den och att tvätta. Inget har riktigt funkat så det blir nya kuddar nån gång varje år.

Så att bädda är jag inte så förtjust i. Kuddar är billiga. Bäddmadrasser betydligt dyrare.
 
Jag har ett dubbeltäcke, så jag har inget överkast. Det ser bäddat och städat ut bara jag lägger tillbaka täcket som det ska.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 280
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp