Bukefalos 28 år!

Bäddar ni sängen?

Hahaha!
Mina föräldrar försökte ett tag med överkast, det låg alltid i en hög på golvet efter att en dobbis varit där och bäddat om 😂
Dörren kunde de också öppna så stänga räckte inte 😁
Är inte ett dugg förvånad 😂 Oftast lägger Ammo täcket i en hög som han sen har som ryggstöd när han sover - men vid jämna mellanrum så ligger både täcke och kuddar på golvet..
När han var valp försökte han släpa ut hela täcket till vardagsrummet men det har han tack o lov slutat med😅
 
Bäddar endast när vi får besök, då inte ens med överkast utan lägger bara täckena snyggt :D
Visar milt utslag på kvalster allergi och ssk som testa mig rekommendera att inte bädda sängen! Framför allt inte är när den är varm :)
 
Jag bäddar alltid direkt jag går upp (om inte sambon sover förstås :p )
Sängöverkasst, prydnadskuddar och en gosig filt vid fotändan.
Är noga med att sträcka underlakan, fluffa upp kuddarna och lägga täcket slätt och snyggt.
 
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
Bäddar inte, men det är pga lathet!
 
Bara när jag tvättat lakanen eller får främmande. Har sängen på loftet och ser den ju inte. Men visst är det fint med bäddad säng. Jag går upp 3-4 på mornarna och bädda sängen är ingen prio.
 
Bäddar inte med överkast. Låter sängen vara obäddad/luftad över dagen och bäddar (aka slätar till täcket) när jag kommer hem från jobbet. Gillar att lägga mig i en bäddad säng. Byter dock bara sängkläder varannan vecka, det kanske är supersunkigt/kvalstrigt? :nailbiting:
 
Har bott litet i flera år så det har blivit en vana att bädda varje dag. Nu känns det helt fel att gå och lägga sig i en obäddad säng :p Jobbar hemifrån så brukar vänta någon timma efter jag gått upp, sen handdammsuger jag lakanet för det blir så jäkla sandigt annars och sen bäddar jag.
 
Så gör jag med, låter sängen vädras några timmar och sen bäddads den (inkl att kuddar läggs på). Tycker det ser så mkt trevligare och mysigare ut med bäddad säng.
Kanske ska förtydliga att "bädda" är att lägga täcket rätt/sträckt samt lägga på kyddarna. Tar max 1 min. Underlakanet är sådant man trär på så den är alltid sträckt.
 
Bäddar aldrig på morgonen. Kvällsrutin: Rättar till sängen först. Den brukar stå på sne för hunden har rivstartat ur den. Sen rättar jag till hundens lakan på nedre delen av sängen, ett gammalt dubbelvikt påslakan som byts ofta. Sen smiskar jag bort eventuellt grus på övre halvan. Skakar av täcket och lägger mig.
 
På morgonen lämnar jag sängen som den är bara. Innan jag lägger mig varje kväll brukar jag släta ut lakanet, puffa kudden och liksom kasta ut täcket slätt över sängen.

Jag har en dedikerad låda i min byrå i sovrummet, där i finns ett fint överkast, en fin filt och ett par prydnadskuddar som jag använder för att finbädda sängen vid besök, de kan gärna få tro att mitt sovrum ser ut som tagen ur en jotexkatalog varje dag :D
 
Jag har hört att man gärna får låta sängen svalas av innan man bäddar. Dvs inte bädda så fort man stigit upp, att bädda en kall säng ska tydligen inte ge lika stora kvalsterorgier.

I vår säng rättar jag/vi enbart till täckena så att det ser lite prydligt ut. Barnens sängar bäddas med överkast och extra kuddar för ryggen de flesta dagar, då de sitter på sängarna med kompisar etc.

Har tänkt på mitt eget svar nu i några dagar :D
Tänker mig att barn i åldern 6-9 tämligen enkelt kan likställas med husdjur och behov uppkommet av dem för att bädda. Ja, jag menar, här hemma hoppas det i diken och rullas runt på gräsplaner innan de skuttar in kastar sig på sängen och spelar spel eller kollar på sin skärm (barnen då, inte husdjuren)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 283
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp