Bänkdiskmaskin

pimy

Trådstartare
Flyttar om ett tag till en lgh med bänkdiskmaskin, vilket är en ny företeelse i mitt liv :)
När man doserar diskmedel till bänkdiskmaskin, ska man ta mindre än vad som är en dos till en normalstor?
Rent logiskt borde man ju det, eftersom det både är mindre disk och förhoppningsvis mindre mängd vatten som spolas runt. Kan man då inte använda såna där diskmedelstabletter?
 
Sv: Bänkdiskmaskin

Jag har haft bänkdiskmaskiner i många år. Den senaste, 2 år gammal, gav upp helt igår till min stora förtvivlan - hur ska jag klara mig utan?

Jag använder pulverdiskmedel, eftersom mängden vatten är betydligt mindre per disk. Jag använder även spolglans och avhärdningssalt, men de två behöver bara fyllas på någon gång ibland. Tabletter för mindre diskmaskiner vore bra om de fanns!
 
Sv: Bänkdiskmaskin

Eftersom det är ganska vanligt att man överdoserar med pulver så fick vi en "kurs" via jobbet för några år sedan.

Till en vanlig diskmaskin räcker det med en tesked och till en bänkdiskmaskin ½ tesked pulver.

Använder man tabletter så skulle det tydligen räcka med 1/3 tablett.


Jag tar ½ tesked i min bänkdiskmaskin + spolglans och det blir rent.
 
Sv: Bänkdiskmaskin

Svarar alla

Tack så jättemkt. Det lutar nog mot pulver, för att dela tabletterna känns bara meckigt och det är ju inte så bra att hålla på och ta för mkt på det där starkt alkaliska medlet.
 
Sv: Bänkdiskmaskin

Är det samma dosering på alla maskindiskmedel? Eller vilket märke kör du med? Det är en lgh på landet, med eget avlopp, så det måste va ett fosfatfritt medel jag ska ha.
 
Sv: Bänkdiskmaskin

Jag använder Willys eller Sun maskindiskmedel, de är svanenmärkta.

Jag använder endast ½ tsk oavsett märke.
 
Sv: Bänkdiskmaskin

Okej, tack! Då testar jag den doseringen. Det lär ju märkas om det inte skulle bli rent.
Ska bara flytta in först... ;) (1 juni).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 242
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 338
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp