Bästa anti-skallhalsbandet

Sen tänker jag när det gäller antiskallhalsband och det är fler än en hund hemma att dom borde få kunna kommunicera med varandra utan att bli tillsagda av ett halsband. Man vill inte riskera att halsbandet går igång för att hunden gör olika ljud den måste. Jag hade inte litat på att dom enbart triggas av höga ljud. Är det halsband som fungerar genom att reagera på vibrationer så kan dom ju lika gärna gå igång även om hunden inte direkt skäller..

Jag tror mer på att det är ett komplement till träningen, ett hjälpmedel och tydligare vägledning för hunden. Inte någonting man slänger på hundarna när man tillfälligt vill att dom ska vara tysta.

Sen skäller ju oftast hundar av en anledning och jag kan mycket väl tänka mig att hunden, om inte grundorsaken tränas bort, lätt blir frustrerad och stressad om man inte är där och visar hunden vad det är man vill att den ska göra istället. Och för att visa hunden det och lära den det krävs det ju att man är närvarande och kan belöna rätt beteende.

Att lämna hundar med det på många timmar utan uppsikt tycker jag låter väldigt fel, det är inte det som dom halsbanden är till för. Plus det faktumet att jag är väldigt nervös överlag att lämna hundar ensamma med halsband på.
 
Föräldrarna hade ett sånt halsband som balla ur med... hunden blev rejält rädd och det blev ännu värre.
Det va främst när folk knacka på så vi var hemma o där när de hände
Jag tror inte det ballade ur, hunden skällde för att bli av med det och löste det genom att skälla konstant tills det slutade. Dvs noll effekt och hunden lärde sig att skälla sig genom obehaget.
 
För ett år sedan flyttade jag från hus på landet till lägenhet med mina två dsg-tikar. Flyttade till en lägenhet i ett nybyggt hus som är extremt välisolerat. Man hör i princip ingenting varken från folk ute i trappuppgången eller från grannarna.
Min ena tik var ganska vaktig av sig när vi bodde på landet - en dsg ska ju säga ifrån när det kommer inkräktare. Så jag var, precis som du, orolig för hur det skulle funka i lägenhet. Men hon har hållit sig väldigt lugn här, tack vare att huset är så välisolerat. Enda gångerna hon skäller är när någon ringer på porttelefonen. Och det händer ju bara när jag är hemma och väntar besök (och kan lugna henne direkt).
Så om du flyttar till ett välisolerat hus behöver du kanske inte vara så orolig. Dessutom är det grymt skönt att slippa höra sina grannar!
 
Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort? Absolut. Men kommer de att stå och skälla när de hör någon röra sig i ett trapphus? Troligtvis, eftersom de är vana vid att larma när någon rör sig vid huset. Kommer de göra det ännu mer när jag inte är hemma? Garanterat. Så jag behöver anti-skallhalsband att slänga på dem när jag vill att de ska hålla snattran och t.ex inte skälla på en stackars granne eller skälla för att en av katterna inte vill leka med dem - när jag inte är hemma.

Nu vill jag alltså ha ett anti-skallhalsband som INTE reagerar på att den andra hunden skäller. Dvs bara den hunden som skäller ska få ta konsekvensen. Finns det ens? Kan ni rekommendera något?
Jag har använt Petsafe, det brukar inte utlösas av att andra skäller men om den andra skällande hunden står väldigt nära så kan jag tänka mig att det kan ge sprut ändå.
För oss har det räckt att en hund av fyra har på sig halsbandet då de andra håller tyst om de ser att halsbandet åker fram.
Nej det är absolut inte det snällaste mot hunden men i kortare perioder har jag kunnat använda det på vissa individer exempelvis vid hotellvistelse eller när grannen klagade på att en hund ibland kunde yla (en yngre förmåga som sen slutade med det).
Jag använder det ogärna men det är effektivt för de jag använt det på.
Vet dock absolut att det finns hundar som fullständigt skiter i sprayen och skäller ändå, likaså hundar som blivit väldigt rädda.
 
För ett år sedan flyttade jag från hus på landet till lägenhet med mina två dsg-tikar. Flyttade till en lägenhet i ett nybyggt hus som är extremt välisolerat. Man hör i princip ingenting varken från folk ute i trappuppgången eller från grannarna.
Min ena tik var ganska vaktig av sig när vi bodde på landet - en dsg ska ju säga ifrån när det kommer inkräktare. Så jag var, precis som du, orolig för hur det skulle funka i lägenhet. Men hon har hållit sig väldigt lugn här, tack vare att huset är så välisolerat. Enda gångerna hon skäller är när någon ringer på porttelefonen. Och det händer ju bara när jag är hemma och väntar besök (och kan lugna henne direkt).
Så om du flyttar till ett välisolerat hus behöver du kanske inte vara så orolig. Dessutom är det grymt skönt att slippa höra sina grannar!
Ja, jag flyttar gärna till en nyproducerad lägenhet av den anledningen, samt att de ibland bygger utan trapphus. Så jag hoppas att jag hittar något lämpligt snart :)
 
Min DSG larmar i sommarstugan men inte här hemma i lägenheten.
Sen har jag jobbat på att hon ska va trygg.
Du kan hänga tyg innanför ytterdörren t.ex så dämpas ljud, ha dem i ett rum längre från ytterdörren mm
Min Aussie som bor hos mina föräldrar men hälsar på ibland skäller som fan i huset dom bor i. Hela jävla tiden. 🫣 Men i lägenheten är han nästan helt tyst. Så det finns ju hopp!
 
Väl värt att tänka på är att vilken dörr bostaden har påverkar extremt!

Jag har hälsat på hos vänner som har gamla skramliga ytterdörrar och hört varje steg någon tar i trapphuset. Jag höll på att bli galen bara under mitt besök där. Vännen bodde dessutom bara en trappa upp i ett hus utan hiss, så alla gick förbi där hela tiden och man hörde deras ytterdörrar som öppnades och stängdes osv.

Själv bor jag i en lägenhet med säkerhetsdörr, som är extremt ljuddämpande. Jag bor även i ett hus med hiss, vilket minimerar spring i trappan. Jag hör inte folk som går i trappan, som står och pratar högt i trapphuset, folk som slänger sopor (vi har sopnedkast i trapphuset) eller annat. De enda gånger jag hör av grannarna är om de precis ovanför eller precis under har party, vilket inte sker ofta alls. Andra grannar har berättat att det hänt något extremt högljutt i trapphuset ibland. Jag har inte märkt något alls.

Nu hör hundar såklart bättre än människor. Men ja, ytterdörr spelar roll. Hiss eller inte hiss spelar också roll (för det påverkar hur mycket spring det är i trapphuset)
 
Väl värt att tänka på är att vilken dörr bostaden har påverkar extremt!

Jag har hälsat på hos vänner som har gamla skramliga ytterdörrar och hört varje steg någon tar i trapphuset. Jag höll på att bli galen bara under mitt besök där. Vännen bodde dessutom bara en trappa upp i ett hus utan hiss, så alla gick förbi där hela tiden och man hörde deras ytterdörrar som öppnades och stängdes osv.

Själv bor jag i en lägenhet med säkerhetsdörr, som är extremt ljuddämpande. Jag bor även i ett hus med hiss, vilket minimerar spring i trappan. Jag hör inte folk som går i trappan, som står och pratar högt i trapphuset, folk som slänger sopor (vi har sopnedkast i trapphuset) eller annat. De enda gånger jag hör av grannarna är om de precis ovanför eller precis under har party, vilket inte sker ofta alls. Andra grannar har berättat att det hänt något extremt högljutt i trapphuset ibland. Jag har inte märkt något alls.

Nu hör hundar såklart bättre än människor. Men ja, ytterdörr spelar roll. Hiss eller inte hiss spelar också roll (för det påverkar hur mycket spring det är i trapphuset)
Har gjort en intresseanmälan på en nyproducerad lägenhet med visserligen ett trapphus, men där finns hiss och jag valde en lägenhet högst upp. Hoppas dörren är bra. Vill ha typ en bankvalvsdörr med ratt :D
 
Har gjort en intresseanmälan på en nyproducerad lägenhet med visserligen ett trapphus, men där finns hiss och jag valde en lägenhet högst upp. Hoppas dörren är bra. Vill ha typ en bankvalvsdörr med ratt :D
Vår lägenhet är från 2010, man hör absolut ingenting utanför lägenhetsdörren. Inte när någon granne går in/ut, hissen eller när folk går i trapphuset. Så skönt!
I lägenheten jag bodde i innan dess var det mycket mer lyhört. Byggd under mitten på 90-talet och där hörde man tydligt när någon gick i trappen, kom in genom porten osv. Vilket ledde till vaktskall från ena hunden.
Nu skälls det extremt sällan hemma hos oss, egentligen bara när någon kommer in genom våran dörr.
 
Vi bor i 60-tals hus med originaldörr, dvs lyhört mot trapphuset. Är dock ett litet hus med få lägenheter så särskilt mycket spring blir det inte. Vid har ljuddämpande draperi innanför dörren.
Har en larmande ras men det fungerar väldigt bra, han skäller när det knackar på dörren, annars bara någon enstaka gång om det är mycket buller.

Tycker du ska ge hundarna en chans innan du börjar med halsband. Känns shysst att låta dem bo in sig ett tag innan du börjar lämna dem själva. Vi har Harry i köket bakom grind, har kamera så vi kan ha koll på honom och kan även säga till honom om han skulle leva rövare.
Fungerar väldigt bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp