Bästa b-kortsdragbilen?

Nissan x-trail, har ni några åsikter om dem? Ser skitmärkligt ut att ha hastighetsmätare och allt "i mitten" av bilen istället för framför ratten.
 
Jag har en V50 2.0 diesel som får dra 1500 på B-kort. Nu har jag ett litet släp och kör bara ponnier, och den drar det superbra. Har kört den (med överlast) med ett stort Umesläp med två halvstora hästar och den drog det bra också även om tyngden förstås gjorde sig påmind. Kör ibland (olagligt) med min mans BMW X6 4.0 diesel och tja, det märks ju inte att det hänger nåt på bilen haha.
 
jag vill inte ha en 940. Klassas den verkligen som dragbil eller är det bara en bil man råkar få dra med?
Den stora frågan blir ju... hur definierar du dragbil? Jag har aldrig hört någon officiell definition eller klassning, utöver just förekomsten av dragkrok/kula.

Om "familjebilar" är uteslutna, som du skrev i början, så blir det ju meningslöst att prata om X1 och X5, Golfar och Passater, A3, XC70 och andra Volvo, eller för den delen Subaru av alla slag. Och det är fortfarande diffust vari skillnaden mellan en familjebil och en dragbil ligger, om den ens finns.

Det jag själv sätter värde på just som hästägare är att dragbilen förstås först och främst behöver uppfylla skallkraven kring vikter. Sedan behöver den ha bra väghållning med en full hästtransport, den behöver ha god framkomlighet på halvkassa vägar, den behöver ha praktiskt och rymligt lastutrymme, ha en motor med bra lågvarvsegenskaper och lämpligt stegad växellåda, vara driftsäker och ha rimlig inköps- och driftkostnad.

Den behöver inte vara påtagligt långfärdsbekväm (eftersom den sällan körs långt), vara särskilt bränslesnål (av samma orsak), ha en pigg och tilltalande motorkaraktär eller vara snygg.

Hela den kravbilden står i mer eller mindre motsatsförhållande till det jag vill ha i en bra pendlar/familjebil. Jakten på den där perfekta kompromissen är utsiktslös, imho. Så istället för att försöka hitta en bil för t ex 250 tkr som gör båda bitarna halvokej är min uppfattning att det är bättre med en optimerad pendlar-/familjebil bil för 150 tkr och en optimerad hästdragbil för 100 tkr. Underhållskostnaderna blir litet högre (besiktning, skatt) men totalt sett inte orimligt, och man har bilar som fungerar bra för sitt syfte och inte bara acceptabelt.
 
Kör ibland (olagligt) med min mans BMW X6 4.0 diesel och tja, det märks ju inte att det hänger nåt på bilen haha.
Det där är ju direkt livsfarligt - alltså att köra riktigt starka,stadiga dragbilar med lättdragna släp. Har hänt mer än en gång sen jag bytte till större dragbil, att jag glömt att jag ens har släp på kroken i både rondeller och vid stoppskyltar :crazy:, stackars hästar :o
 
Det där är ju direkt livsfarligt - alltså att köra riktigt starka,stadiga dragbilar med lättdragna släp. Har hänt mer än en gång sen jag bytte till större dragbil, att jag glömt att jag ens har släp på kroken i både rondeller och vid stoppskyltar :crazy:, stackars hästar :o

Haha ja, det är lite lurigt! Jag har dock bara tagit den bilen när jag kör "bakvägen" dit jag tränar. Då är det skogsväg med tveksamt väglag och den känns supertrygg att köra med. Värt att chansa med olagligheten då :p (även om jag vet att det orsakar utslag och moralpanik på Buke hahaha).
 
Den stora frågan blir ju... hur definierar du dragbil? Jag har aldrig hört någon officiell definition eller klassning, utöver just förekomsten av dragkrok/kula.

Om "familjebilar" är uteslutna, som du skrev i början, så blir det ju meningslöst att prata om X1 och X5, Golfar och Passater, A3, XC70 och andra Volvo, eller för den delen Subaru av alla slag. Och det är fortfarande diffust vari skillnaden mellan en familjebil och en dragbil ligger, om den ens finns.

Det jag själv sätter värde på just som hästägare är att dragbilen förstås först och främst behöver uppfylla skallkraven kring vikter. Sedan behöver den ha bra väghållning med en full hästtransport, den behöver ha god framkomlighet på halvkassa vägar, den behöver ha praktiskt och rymligt lastutrymme, ha en motor med bra lågvarvsegenskaper och lämpligt stegad växellåda, vara driftsäker och ha rimlig inköps- och driftkostnad.

Den behöver inte vara påtagligt långfärdsbekväm (eftersom den sällan körs långt), vara särskilt bränslesnål (av samma orsak), ha en pigg och tilltalande motorkaraktär eller vara snygg.

Hela den kravbilden står i mer eller mindre motsatsförhållande till det jag vill ha i en bra pendlar/familjebil. Jakten på den där perfekta kompromissen är utsiktslös, imho. Så istället för att försöka hitta en bil för t ex 250 tkr som gör båda bitarna halvokej är min uppfattning att det är bättre med en optimerad pendlar-/familjebil bil för 150 tkr och en optimerad hästdragbil för 100 tkr. Underhållskostnaderna blir litet högre (besiktning, skatt) men totalt sett inte orimligt, och man har bilar som fungerar bra för sitt syfte och inte bara acceptabelt.
Dragbil för mig är en som ger en hyggligt bekväm resa för hästen, som tar mig fram även om det kommer lite snömodd, som man inte behöver be tävlingsarrangören dra loss med traktor för att det kommit lite regn på parkeringsåkern. Som jag inte behöver backa och ta sats med för att komma upp för den långa grusvägsbacken vid ridhuset... den låter och känns inte ansträngd bara för att den har ett drygt ton på kroken.

En familjebil med dragkrok för mig (har kört några olika märken/modeller) drar transport på asfalt men blir lite otäck att köra vid annat än ideala förhållanden även om mycket går "på lite tur". Man får planera väl vid backar och det känns absolut att något hänger bakpå.
 
Dragbil för mig är en som ger en hyggligt bekväm resa för hästen, som tar mig fram även om det kommer lite snömodd, som man inte behöver be tävlingsarrangören dra loss med traktor för att det kommit lite regn på parkeringsåkern. Som jag inte behöver backa och ta sats med för att komma upp för den långa grusvägsbacken vid ridhuset... den låter och känns inte ansträngd bara för att den har ett drygt ton på kroken.
Du beskriver min VW LT35, rakt av utan reservation. ;)
(Och den drar två ton släp uppför åtminstone södra sidan av Hallandsåsen i 90.)
 
Den stora frågan blir ju... hur definierar du dragbil? Jag har aldrig hört någon officiell definition eller klassning, utöver just förekomsten av dragkrok/kula.

Om "familjebilar" är uteslutna, som du skrev i början, så blir det ju meningslöst att prata om X1 och X5, Golfar och Passater, A3, XC70 och andra Volvo, eller för den delen Subaru av alla slag. Och det är fortfarande diffust vari skillnaden mellan en familjebil och en dragbil ligger, om den ens finns.

Det jag själv sätter värde på just som hästägare är att dragbilen förstås först och främst behöver uppfylla skallkraven kring vikter. Sedan behöver den ha bra väghållning med en full hästtransport, den behöver ha god framkomlighet på halvkassa vägar, den behöver ha praktiskt och rymligt lastutrymme, ha en motor med bra lågvarvsegenskaper och lämpligt stegad växellåda, vara driftsäker och ha rimlig inköps- och driftkostnad.

Den behöver inte vara påtagligt långfärdsbekväm (eftersom den sällan körs långt), vara särskilt bränslesnål (av samma orsak), ha en pigg och tilltalande motorkaraktär eller vara snygg.

Hela den kravbilden står i mer eller mindre motsatsförhållande till det jag vill ha i en bra pendlar/familjebil. Jakten på den där perfekta kompromissen är utsiktslös, imho. Så istället för att försöka hitta en bil för t ex 250 tkr som gör båda bitarna halvokej är min uppfattning att det är bättre med en optimerad pendlar-/familjebil bil för 150 tkr och en optimerad hästdragbil för 100 tkr. Underhållskostnaderna blir litet högre (besiktning, skatt) men totalt sett inte orimligt, och man har bilar som fungerar bra för sitt syfte och inte bara acceptabelt.

Kan inte hålla med dig där. Dagens familjebilar går att välja i så pass starka motoralternativ att de ger både komfort och bra dragegenskaper. plus relativt snåla.

Gemene man kuskar inte genom sibirien med 5 hästar bakom liksom.
 
Kan inte hålla med dig där. Dagens familjebilar går att välja i så pass starka motoralternativ att de ger både komfort och bra dragegenskaper. plus relativt snåla.

Gemene man kuskar inte genom sibirien med 5 hästar bakom liksom.
Vad håller du inte med om?
TS skrev uttryckligen i trådstarten att h*n inte vill ha en "familjebil" utan en "dragbil", i meningen att det alltså finns en tydlig distinktion mellan begreppen. Jag utvecklade min syn på önskvärda egenskaper.
En bra dragbil behöver inte alls ha särskilt stark motor. En bra familjebil som skall kunna fungera som dragbil behöver däremot ha hyfsat stark motor.
 
Vad håller du inte med om?
TS skrev uttryckligen i trådstarten att h*n inte vill ha en "familjebil" utan en "dragbil", i meningen att det alltså finns en tydlig distinktion mellan begreppen. Jag utvecklade min syn på önskvärda egenskaper.
En bra dragbil behöver inte alls ha särskilt stark motor. En bra familjebil som skall kunna fungera som dragbil behöver däremot ha hyfsat stark motor.

Din syn på att det inte går att kombinera dragbil med familjebil. Idag har de flesta familjer en bra bil med diverse system som gör att man inte måste vara rallyförare eller ha en VW Amarok för att dra släp utan problem.
 
Dragbil för mig är en som ger en hyggligt bekväm resa för hästen, som tar mig fram även om det kommer lite snömodd, som man inte behöver be tävlingsarrangören dra loss med traktor för att det kommit lite regn på parkeringsåkern. Som jag inte behöver backa och ta sats med för att komma upp för den långa grusvägsbacken vid ridhuset... den låter och känns inte ansträngd bara för att den har ett drygt ton på kroken.

En familjebil med dragkrok för mig (har kört några olika märken/modeller) drar transport på asfalt men blir lite otäck att köra vid annat än ideala förhållanden även om mycket går "på lite tur". Man får planera väl vid backar och det känns absolut att något hänger bakpå.

Vi körde Skoda superb förut. Diesel, 4*4, extra allt. Drog riktigt bra, även med två ton på kroken.

Och det är en suverän familjebil med massor av plats och bekväm att köra och åka i.

Men visst.
Blir det riktigt sunkigt på åkern är nog min LR Discovery bättre. Inte lika bekväm men så är den 15 år äldre.

(Alltså, jag tycker också att uppdelningen är något oklar.)
 
Din syn på att det inte går att kombinera dragbil med familjebil. Idag har de flesta familjer en bra bil med diverse system som gör att man inte måste vara rallyförare eller ha en VW Amarok för att dra släp utan problem.
Jag uppfattade inte frågan som att handla om "vilka moderna familjebilar som kan dra släp med minst problem" utan om "bästa b-kortsdragbilen". Det är trots allt två ganska olika kravställningar. Jag håller absolut med om att de flesta moderna familjebilar kan dra släp utan problem, men det var inte där jag uppfattade att ribban låg.

(Sen är min uppfattning att inte heller pickuper - som Amarok - är riktigt lämpade för hästliv. Mer opraktiskt lastutrymme är svårt att hitta.)
 
jag vill inte ha en 940. Klassas den verkligen som dragbil eller är det bara en bil man råkar få dra med?

Volvo 940 är en riktigt bra dragbil! Den driver på bakhjulen och är super bra att dra med. Man behöver inte ha 200 kusar under huven för att bilen ska vara en bra drag bil.

Varför skulle det inte vara den bra dragbil? För att den är gammal och inte är så fancy o massa kusar som nya suvarna?
 
Dragbil för mig är en som ger en hyggligt bekväm resa för hästen, som tar mig fram även om det kommer lite snömodd, som man inte behöver be tävlingsarrangören dra loss med traktor för att det kommit lite regn på parkeringsåkern. Som jag inte behöver backa och ta sats med för att komma upp för den långa grusvägsbacken vid ridhuset... den låter och känns inte ansträngd bara för att den har ett drygt ton på kroken.

En familjebil med dragkrok för mig (har kört några olika märken/modeller) drar transport på asfalt men blir lite otäck att köra vid annat än ideala förhållanden även om mycket går "på lite tur". Man får planera väl vid backar och det känns absolut att något hänger bakpå.
Liten utvikning bara...
Just växellådan kan inte nog understrykas, den spelar minst lika stor roll som motorstyrka och motorkaraktär. Den gör att en bil med 100 hk i praktiken kan vara bättre lämpad att dra två ton släpkärra än vad en bil med 250 hk är...

Jag har inga problemmed snömodd snö eller lite lera med mina ga volvo 945 inte allt för många hästarunder huven, den den drar snällt mitt 2 tonssläp upp för backar till o från ridhus o vart vi far.
Det spelar stor roll hur man kör och hur man planerar sin körning. Vi har bara atomater som har extra kyling mm

Så nog är det så att en bra dragbil kan ha gå kusar under huven och funka kalasbra
 
Jag har inga problemmed snömodd snö eller lite lera med mina ga volvo 945 den den drar snällt mitt 2 tonssläp upp för backar till o från ridhus o vart vi Far

Jag har också dragit mycket med 945, nackdelen är att den är rätt törstig och på vintern klarade den inte våran backe iaf ;). Här krävs 4wd. Men är man på "normala" vägar är det en bra dragbil.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 000
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 914
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 340
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
976
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp