Bästa bank?

luppa

Trådstartare
Vilken bank ska man välja...? Jag och sambon ska bygga hus och nu "pratar" vi runt med bankerna om byggkreditiv. Har ni några bra tips att komma med? Hur ser det ut för er?
 
Sv: Bästa bank?

Jag tror inte det finns så stora skillnader mellan banker; däremot kan det vara guld värt att få en BRA personlig bankman där ni känner att personkemin stämmer. Det är så oerhört viktigt att känna att man kan lita någorlunda på sin bankman.

(Man får alltid en personlig bankman när man blir storkund i banken)
 
Sv: Bästa bank?

Jag skulle valt handelsbanken.. mest för att dom i undersökningar ofta får mest röster från nöjda kunder och jag har bra erfarenhet själv
 
Sv: Bästa bank?

Jag håller med Karfitsa men vill ändå slå ett slag för Handelsbanken. Jag har haft tre olika kontor (Finspång, Kalmar och Staffanstorp) och alltid varit nöjd. Har huslånet hos Handelsbanken samt ett fondsparande och två vanliga konton. (Har fler banker också, till fondsparande, aktiesparande och lite smått och gott. Vill inte lägga alla ägg i samma korg så att säga.)

Dessutom tycker jag om att det är en bank som fortfarande har kontanter. Extra tacksam för det är jag just nu eftersom min plånbok försvann förra veckan och de nya korten inte hunnit komma än. Då var det skönt att kunna gå till banken och ta ut kontanter för att köpa mat osv.
 
Sv: Bästa bank?

Jag är nöjd med "min" handelsbank. Dvs det hänger så mycket på att ha personliga relationer på kontoret.
Annars är det bara att fråga runt, träffa minst tre banker och fråga dem vad de kan ge er. Berätta för dem att ni har två (eller fler) andra kandidater också!
 
Sv: Bästa bank?

kl

Och jag är INTE nöjd med Handelsbanken, men det är inte banken i sig, utan den personlige bankmannen.:mad::rage:
 
Sv: Bästa bank?

Ok då vet jag mer..det lutar åt handelsbanken..vi har lånelöfte där idag!! Någon mer reflektion?!!
 
Sv: Bästa bank?

När vi skulle köpa hus ringde jag runt för att få komma och prata lån och lånelöfte med en personlig kontakt.
En bank hänvisade till deras webformulär för lånelöfte (……), vid en annan bank slussades jag fram och tillbaka i en j*vla växel och fick till slut en dam att motvilligt boka en tid veckan därpå. Sen ringde jag till Handelsbanken. En underbar kvinna svarade direkt (utan växel, utan kö) och sa att ”jamen kika in i eftermiddag, vid stängning, så kikar vi på det!” Det var Gunilla, och henne går vi till än. Och köper julblomma till också :D

Så jag håller med övriga. Handelsbanken är överlägset bäst på personlig service, enligt mig.
 
Sv: Bästa bank?

Och jag har bara dåliga erfarenheter av Handelsbanken.
Det handlar nog som tidigare sa, om vilken bankman du har, inte vilken bank.

Själv har jag Swedbank och är mkt nöjd.
 
Sv: Bästa bank?

Vi fick inte lån utav handelsbanken :( men Länsförsäkringar valde att "chansa" på oss... Har dock inte avslutat våra konton på SHB då vi har autogiron därifrån..

Annars är jag förvisso helnöjd med SHB med... Men mest för att jag jobbat på "mitt" kontor så jag känner ju alla där =)
 
Sv: Bästa bank?

KL

Vi har konton i Handelsbanken och kan ringa eller e-maila till ett par av tjanstemannen dar som fixar det vi behover hjalp med per omgaende. Fantastisk personal dar alla har "service" hogt pa listan av hur man behandlar kunderna.
 
Sv: Bästa bank?

Hade du frågat mig för ett halvår sedqan hade jag också rekommenderat Handelsbanken. Vi har haft dem i snart åtta år men byter nu vid årsskiftet.

Vi har haft en mycket bra bankman tills i höstas när vi tydligen fick en ny helt utan förvarning som var en riktig surkärring och inte särskilt tillmötesgående.
Från att ha förhandlat till oss en bra ränterabatt för ett år sedan drygt så ville denna inte alls diskutera med oss. Benken hade tydligen inte "råd" att ge ränterabatt, trots att vi samlat allt hos dem etc. Hon var för övrigt också ganska otillmötesgående.

När vi ville byta bankman fick vi höra att det inte gick p.g.a av att det skulle bli intern konkurrens och det fick de inte hålla på med :crazy:
De bryr sig inte ett skit om att vi kommer att byta bank - inget erbjudande om att få ha kvar oss - och då kommer vi att flytta ett ganska så stort engagemang.

Så när vi nu ska byta så har vi dessutom insett att SHB kör med ränteskillnadsersättning även på obundna lån (3 mån ränta), tydligen en av få banker som gör detta, och de har lagt våra lån på olika tremånadersperioder (trots att lånen tagits samtidigt) och jag kan bara gissa att det är för att de ska få ersättning på ett eller annat sätt om man byter bank.

Har nyligen pratat med en bekant som även han, som befintlig kund sedan länge, fått problem med SHB när man ska förhandla med dem om sina lån. Bekanten vill lägga om lånen på något sätt och detta har SHB nekat till p.g.a av att det skulle bli mindre fördelaktigt för banken men mer fördelaktigt för kunden. Bekanten är också i färd med att byta.

Slutsatsen jag kan dra alltså är att SHB är bra och trevliga tills man är fast som kund hos dem, då skiter de fullständigt i en.
 
Sv: Bästa bank?

Hade du frågat mig för ett halvår sedqan hade jag också rekommenderat Handelsbanken. Vi har haft dem i snart åtta år men byter nu vid årsskiftet.

Vi har haft en mycket bra bankman tills i höstas när vi tydligen fick en ny helt utan förvarning som var en riktig surkärring och inte särskilt tillmötesgående.
Från att ha förhandlat till oss en bra ränterabatt för ett år sedan drygt så ville denna inte alls diskutera med oss. Benken hade tydligen inte "råd" att ge ränterabatt, trots att vi samlat allt hos dem etc. Hon var för övrigt också ganska otillmötesgående.

När vi ville byta bankman fick vi höra att det inte gick p.g.a av att det skulle bli intern konkurrens och det fick de inte hålla på med :crazy:
De bryr sig inte ett skit om att vi kommer att byta bank - inget erbjudande om att få ha kvar oss - och då kommer vi att flytta ett ganska så stort engagemang.

Så när vi nu ska byta så har vi dessutom insett att SHB kör med ränteskillnadsersättning även på obundna lån (3 mån ränta), tydligen en av få banker som gör detta, och de har lagt våra lån på olika tremånadersperioder (trots att lånen tagits samtidigt) och jag kan bara gissa att det är för att de ska få ersättning på ett eller annat sätt om man byter bank.

Har nyligen pratat med en bekant som även han, som befintlig kund sedan länge, fått problem med SHB när man ska förhandla med dem om sina lån. Bekanten vill lägga om lånen på något sätt och detta har SHB nekat till p.g.a av att det skulle bli mindre fördelaktigt för banken men mer fördelaktigt för kunden. Bekanten är också i färd med att byta.

Slutsatsen jag kan dra alltså är att SHB är bra och trevliga tills man är fast som kund hos dem, då skiter de fullständigt i en.

Haha, det kunde vara jag som skrivit det där. Vi kommer att flytta hela vårt engagemang till en annan bank med det snaraste. Vi är superskötsamma kunder, amorterar mycket på våra lån, inga anmärkningar - men att få någon ränterabatt på ett topplån avsett för renovering av huset, nix fidelix. Otrevligt framfört dessutom, typ "lilla gumman, vi har nya regler nu förstår du"... vilket inte är sant. :rage:
 
Sv: Bästa bank?

Och jag är inte heller nöjd med Handelsbanken. Men det beror kanske på de två kontakterna jag har haft där.
Nu senast hade jag en kontakt som aldrig återkom när hon skulle. Jag fick ringa 5 ggr om att hon skulle skicka de papper som hon lovat.
Några år tidigare hade jag kontakt med en annan person på ett annat kontor som jag också fick tjata på för att få ngt gjort.

Det kan ju dock bero på personerna. eller så har de för mkt att göra eller ngt annat organisatoriskt. svårt att svara på.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! I dessa bråda tider funderar vi på om hur vi ligger till räntemässigt. Vi har haft samma bank sen vi blev husägare första gången...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Sleepy
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 468
Senast: Amha
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 315
Senast: Mia_R
·
Hemmet Efter många år och turer med kommun, länsstyrelse, domstol osv så har vi äntligen fått klartecken att bygga hus. Spännande, och...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp