Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Cicci

Trådstartare
Ska köpa renegades till andra hästen också, men funderar över bästa sättet att brodda dem till vintern? Har till andra hästen själv skruvat i dessa brodd men funderar nu på hur jag brodda mina nya.

Hur fungerar det att köpa färdigbroddade boots? Brodden ser lite klen ut på bilderna håller den verkligen? Rider en hel del på steniga skogsstigar och det känns dumt och brodden lossnar. Annars finns det Easyboots brodd som kanske skulle kunna gå och sätta dit?

Har tidigare testat små brodd du skruvar in i sulan men efter bara någon ridtur fattades flera av broddarna.
 
Sv: Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Har inte provat dom själv men vet flera som är nöjda med easyboots brodd. Själv kör jag helt barfota när det är halt, men blir det riktigt osigt ska jag nog skaffa easyboot brodden.
 
Sv: Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Då kanske jag ska ta och köpa ett till par obroddade renegade och brodda själv sedan. Hade varit skönt att slippa besväret men deras brodd ser som sagt lite klen ut. Med tanke på att företaget ligger i närheten av Las Vegas så är det kanske inte konstigt om deras brodd inte är till för svenska vinterförhållanden och steniga skogsstigar...
Tyvärr lyckades jag beställa en storlek för små boots fram så blir tvungen att skicka tillbaka och byta mina 2W mot 2WW. Pållan har tydligen väldigt runda hovar fram.
 
Sv: Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Jag testade att brodda mina renegade boots med både dubb (easyboots), men de skulle ha gått igenom sulan eller i alla fall gett uppbuktningar på insidan i sulorna på bootsen.

Haft easyboots brodd som man stoppar igenom helt och drar fast med en mutter, de blev alldeles för långa och kändes som att det blev dålig överrullning.

Även försökt testa sådana här gängor man sätter i som en hylsa som man sedan kan sätta i helt vanliga brodd i på utsidan. Men troligen var renegadebootsen i ett för hårt material, för alla små piggar på insidan på broddens ena del vek sig och då gick det inte att dra i dem så pass att man blev av med uppskjutande delar på insidan av sulan.

Beställde slutligen färdigbroddade renegades. Det fungerade fint på t.ex. is och på åkrar, men kom man ut på is där det låg lite halvmjul snö på så var dubben för korta och vi halkade runt ändå.

Jag gav det verkligen ett försöka med alla ovanstående varianter, men det slutade med att jag skodde min häst.
 
Sv: Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Aldrig haft Renegade men på Boa och Cavallo så är det ett rent h*lvete att få i de brodden du länkar, sulan är såpass hård att piggarna bara böjer sig och ja... Skit rent ut sagt!! Dessutom blir det fyra förhöjningar som skapar punkttryck, så man måste lägga i en hård sula om man är rädd om hästens hovar. Och det finns det ju inte alltid plats för!

I vinter använde jag Best-grip! Funkade superbra, man skruvar ej genom bootsen, enkla att få i och ger faktisk riktigt riktigt bra grepp. Ger samma effekt som guldskor, många korta brodd.
 
Sv: Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Aldrig haft Renegade men på Boa och Cavallo så är det ett rent h*lvete att få i de brodden du länkar, sulan är såpass hård att piggarna bara böjer sig och ja... Skit rent ut sagt!! Dessutom blir det fyra förhöjningar som skapar punkttryck, så man måste lägga i en hård sula om man är rädd om hästens hovar. Och det finns det ju inte alltid plats för!

I vinter använde jag Best-grip! Funkade superbra, man skruvar ej genom bootsen, enkla att få i och ger faktisk riktigt riktigt bra grepp. Ger samma effekt som guldskor, många korta brodd.

Kan man använda Best-grip i Cavallo simple boots? Jag tycker deras brodd ser ut att kunna ge punkttryck och jag lägger hellre många smådubb.
 
Sv: Bästa broddningen av renegade barfotaboots

Så det mest optimala borde alltså vara tre uppsättningar boots, ett par obroddade, ett par färdigbroddade och ett par med längre brodd... Varför ska allt vara så besvärligt ;)

Lutar just nu åt att jag broddar med Easyboots brodd ändå. Har ingen lust att gå omkull pga att brodden inte når ner till isen genom snön.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 043
Utrustning Jag funderar på att prova barfotaboots på en ponny som går barfota. Hon har starka och fina hovar, men kan tycka att hårda grusvägar är...
Svar
10
· Visningar
2 417
Hästvård Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och...
2
Svar
28
· Visningar
3 189
Utrustning Jag vet att det finns flera trådar om detta men jag tycker inte jag blir något klokare.. Jag vet om dessa: Easy boots Cavallo...
2
Svar
23
· Visningar
4 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp