Bästa cykelkorgen

Bison

Trådstartare
Inom en snar framtid kommer jag förhoppningsvis börja cykla till stallet igen 😍
Självklart vill jag ha med mig Harry på ett bra och sätt. Ruben satt i vanliga korgen fram men det är inget alternativ för el hysterico utan kontroll 😆
Vad är bäst, korg fram eller bak? Mest stabil?
Finns så många att välja på 😅
Harry väger ca 4.5 kg, slutar nog på runt 5 kg.
 
Jag hade en sån här till min cocker när hon var valp.

Fördelar:
- Mycket stabil, både korg och galler.
- Lätt att öppna/stänga.
- Bra med avtagbart regn/snö/solskydd.
- Lätt att sätta dit när man väl ställt in underredet efter pakethållaren.
- Jag satte även fast den med säkerhetsbälte om vi åkte med annans bil.
- Lätt att bära - handtag på taket.
- Hunden gillade den jättemycket! (Hennes pappis-kompis har nu fått ta över den eftersom hon faktiskt är för stor. Detta tycker dock inte damen själv som genast sätter sig korgen om hon får chansen och vill upp i den när hon ser den på en cykel. Hennes egen kärra är inte lika poppis fast hon ju får plats där...)

Nackdelar:
- Dyr!
- Med en hund som väger maxvikten kändes det instabilt. Att jag har dålig balans och elcykel med pakethållarmonterat batteri gjorde naturligtvis saken värre.
- Vet inte om det finns reservdelar till fästanordningen.
- Vid beställning finns det flera modeller med olika fästanordningar och det är inte lätt att veta vilken som är vilken. Jag lyckades få en som kunde klickas på/av (tror det är den jag länkade till). Finns även fast montering och en adapter som monteras på pakethållaren och så klickas korgen på/av denna. Oklart om denna är en tredje variant eller om det är den fast monterade som används.
 
Screenshot_20230722_162823_Samsung Internet.jpg


Jag var väldigt sugen på att köpa en sån här till min hund innan jag istället blev tvungen att ta bort henne.
Dock måste man ha rätt sorts pakethållare, avs, men den verkar stor och rymlig, med fördelen att den är lätt att klicka fast och ta bort från cykeln.
 
Visa bifogad fil 124152

Jag var väldigt sugen på att köpa en sån här till min hund innan jag istället blev tvungen att ta bort henne.
Dock måste man ha rätt sorts pakethållare, avs, men den verkar stor och rymlig, med fördelen att den är lätt att klicka fast och ta bort från cykeln.

Den tycker jag är lite läskig med allt galler. Han är så långbent och sprattlig utan kontroll så är rädd att han ska skada sig.
 
Inom en snar framtid kommer jag förhoppningsvis börja cykla till stallet igen 😍
Självklart vill jag ha med mig Harry på ett bra och sätt. Ruben satt i vanliga korgen fram men det är inget alternativ för el hysterico utan kontroll 😆
Vad är bäst, korg fram eller bak? Mest stabil?
Finns så många att välja på 😅
Harry väger ca 4.5 kg, slutar nog på runt 5 kg.
Jag har en i galler fram, likt den @Kratus tipsade om, samt en i flätad korg med gallertak på pakethållaren. Det är skönare att åka bak på min cykel få framgaffeln inte har stötdämpare dvs det blir betydligt skumpigare för hunden som åker fram.

I ditt fall hade jag satsat på en sådan, så du slipper oroa dig för galler. Finns för både 6 kg och 8 kg:


223559_pho_pro_dog_13118-4.jpg
 
Jag har en i galler fram, likt den @Kratus tipsade om, samt en i flätad korg med gallertak på pakethållaren. Det är skönare att åka bak på min cykel få framgaffeln inte har stötdämpare dvs det blir betydligt skumpigare för hunden som åker fram.

I ditt fall hade jag satsat på en sådan, så du slipper oroa dig för galler. Finns för både 6 kg och 8 kg:


223559_pho_pro_dog_13118-4.jpg
Korgen på bilden köpte jag till min hund när han var valp och vi använder den än 6 år senare. Han älskar att åka där bak. På ena cykeln har jag fått sätta fast den med spännband då pakethållaren var för smal, på den andra cykeln funkar det utan!

Jag stänger aldrig nätet.
 
Jag har en i galler fram, likt den @Kratus tipsade om, samt en i flätad korg med gallertak på pakethållaren. Det är skönare att åka bak på min cykel få framgaffeln inte har stötdämpare dvs det blir betydligt skumpigare för hunden som åker fram.

I ditt fall hade jag satsat på en sådan, så du slipper oroa dig för galler. Finns för både 6 kg och 8 kg:


223559_pho_pro_dog_13118-4.jpg

Den har jag tittat på 😁

Funderar annars på ryggsäck för hund. Smidigt att sambon kan ta honom om det behövs utan att behöva flytta runt på korgen. Stallet ligger bara 2 km hemifrån så det är ingen lång sträcka.
 
Den har jag tittat på 😁

Funderar annars på ryggsäck för hund. Smidigt att sambon kan ta honom om det behövs utan att behöva flytta runt på korgen. Stallet ligger bara 2 km hemifrån så det är ingen lång sträcka.
Korg och ryggsäck tycker jag 😉
Jag gillar att cykla utan något på mig så för mig fungerar det bäst med cykelkorg till hundarna och så en cykelväska att stoppa mina grejer i 😄
Ser ganska kul ut när jag kommer med min cykel och tre hundar på väg till jobbet!
 
2 km ToR är ju lättmotion för en hund (även en liten) så varför inte springer och sele

För att jag cyklar som jag skulle stulit cykeln och för att han kommer stanna och dras omkull, alternativ komma ur selen 😅
Samt att det är en ganska smal grusväg med en del traktorer så jag vill inte ha honom bredvid cykeln.

Annars håller jag med om att sträckan i sig inte är något bekymmer.
Jobbar jag kväll till stallet kommer vi gå och ta den långa vägen åt ena hållet så det blir 6 kilometer istället 😊
 
Nu har vi köpt en korg 😁 Passade perfekt på min cykel och var väldigt lätt att montera, säkrade den lite extra med några tjocka straps eftersom jag cyklar mycket på grusväg.
Gott om plats för liten Harry. Cyklade en sväng runt området, han hoppade runt lite i den först och gnölade, sen satt han still. Ungefär som när han åkte i bilburen första gångerna.
IMG_20230728_114453.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 949
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 141
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 186
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp