Bästa fodret till häst med dåligt hull

Hackad lusern med några dl olja i har fungerat bra på alla hästar jag haft som varit tunna/rent av magra till en början. Kanske även lägga till något mer proteinkoncentrat -tex muscle up som du redan har, ett par 100 g av det så här du en bra grund - samt analysera ditt hö/silage :)
 
Hackad lusern med några dl olja i har fungerat bra på alla hästar jag haft som varit tunna/rent av magra till en början. Kanske även lägga till något mer proteinkoncentrat -tex muscle up som du redan har, ett par 100 g av det så här du en bra grund - samt analysera ditt hö/silage :)
En till fråga 🙈 visst blir det ganska mycket hackad lusern per liter? Hur blandar man bäst in oljan?
 
Hej! Vilket är det bästa fodret till en häst som under senaste tiden fått dåligt hull. Hade mask för några månader sedan. Behöver något foder som hjälper till med hullet!
Går just nu på primero total. Är lucern eller mash ett bättre alternativ? Har även krafft muscle up.
Tacksam för svar!

Dodson & Horell Build Up Mix 👍🏻👍🏻
 
Pellets är oftast mer ekonomiskt men hackad funkar bättre till kräsna hästar. Som exempel ger jag mitt fullblod fri tillgång på hö, 2 kg salsa grön pellets, 500 g riskli, 300 g proteinpellets och liten skvätt olja utöver diverse tillskott.

Blir kanske inte så representativt att ge tips om mängder osv när du har ett fullblod och TS en b-ponny . Eller hur menar du ?
 
Jag hade en gammal häst som var svår att få upp i hull trots massa lusern och annan protein. Så lyssnade jag på @cirkus :) och la till ett halvkilo havre och på bara någon vecka blev hon jättefin i hullet.

Havre innehåller fett och energi. Men det finns ju inget unikt ang havre i sig. På en liten b- ponny hade jag inte lagt på havre som bot på dåligt hull i första hand .

@Hästtjej99
Du skriver att hästen fått mask och avmaskats för det osv. Och att du misstänker orsaken att hästen tappat hull är mask. Hur mycket mask hade den då? Det är rätt ovanligt att normala nivåer av mask orsakar avmagring i sak. Oftast ska det gå rätt långt innan en häst tappar i hull pga mask.
 
Jag använder krafft sport original plus riskli just nu. För hullets skull ville jag ha något energitätt till att börja med, får komplettera med något mer proteinrikt om han inte fyller ut ryggen också på nuvarande foderstat. Köpte ett parti sport original för halva priset, kommer gå över till leisure när detta tar slut om inte grovfoderanalysen pekar åt något annat håll.
 
Du måste räkna foderstat. Att dutta hit och dit med kraftfoder i onödan leder inte till något gott. Kraftfoder tar man till när hästen inte kan äta tillräckligt mycket hö för att hålla hull. Inte istället för att höja hö´t. Så, fyll behoven med hö i första hand. Fattas det protein så lägg till lucern (som också är grovfoder precis som hö) i första hand. Ingen häst mår väl av en massa kraftfoder så både din plånbok och hästen mår bäst om du höjer hö´t i första hand. Räkna på hur mycket du ger så att du har koll och vet vilka behov din häst har. Vet du inte alls nu så utgå från snitthästen och räkna utifrån det och höj/sänk utifrån hur hästen svarar. Bra hjälp finns på hastsverige.se
 
Att många godtyckligt vill öka på proteinet (lucern eller proteinblandningar t.ex) som svar på hullproblem är jag väldigt skeptiskt till.

Inte för att det är farligt men vissa hästar (en av mina) är väldigt känslig om kvoten ändras och han får för mycket lucern. Han går genast NER i vikt då, så det spelar roll att ha koll på sin häst och vilken kvot den klarar av.
Det å andra sidan lär man sig av erfarenhet.
 
Nej, jag hade inte chansat. Att hålla på och skvätta hit och dit med kraftfoder och annat innan en vet vad som saknas känns bara dumt.

Börja med grovfoderanalysen, räkna en foderstat och justera sedan utifrån vad hästen får idag. Då vet du vad som inte fungerar, du kan utvärdera vad som fungerar (vilka värden hästen behöver för att hålla hull).
 
En fråga som jag inte sett här innan. Hur ser tänderna ut, när är dom kollade sist?
En häst som tidigare varit lätt att hålla hullet på och som sedan inte tar sig efter avmaskning bör man göra en koll av tänderna på.
Har den problem där kan det vara direkt dåligt att ge luserhack. Det är hårt och grovt vilket gör det både svårt att tugga och risk för skador på tandkött och dåliga tänder.
En annan sak som spelar in är åldern på hästen. En hästs behov av foder ändras under åren.
 
En fråga som jag inte sett här innan. Hur ser tänderna ut, när är dom kollade sist?
En häst som tidigare varit lätt att hålla hullet på och som sedan inte tar sig efter avmaskning bör man göra en koll av tänderna på.
Har den problem där kan det vara direkt dåligt att ge luserhack. Det är hårt och grovt vilket gör det både svårt att tugga och risk för skador på tandkött och dåliga tänder.
En annan sak som spelar in är åldern på hästen. En hästs behov av foder ändras under åren.

Jo då....redan inlägg nummer två kommer frågan upp.
 
Havre innehåller fett och energi. Men det finns ju inget unikt ang havre i sig. På en liten b- ponny hade jag inte lagt på havre som bot på dåligt hull i första hand .

@Hästtjej99
Du skriver att hästen fått mask och avmaskats för det osv. Och att du misstänker orsaken att hästen tappat hull är mask. Hur mycket mask hade den då? Det är rätt ovanligt att normala nivåer av mask orsakar avmagring i sak. Oftast ska det gå rätt långt innan en häst tappar i hull pga mask.
Var väldigt mycket mask. Aldrig haft mask tidigare men flyttade in tre nya hästar som måste fått med sig det tyvärr.
 
En fråga som jag inte sett här innan. Hur ser tänderna ut, när är dom kollade sist?
En häst som tidigare varit lätt att hålla hullet på och som sedan inte tar sig efter avmaskning bör man göra en koll av tänderna på.
Har den problem där kan det vara direkt dåligt att ge luserhack. Det är hårt och grovt vilket gör det både svårt att tugga och risk för skador på tandkött och dåliga tänder.
En annan sak som spelar in är åldern på hästen. En hästs behov av foder ändras under åren.
Tänderna kollade vi för ca 2 månader sedan och dem var bra. Min ponny är 11år
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 125
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 522
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 533
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp