Bästa kattsanden?

Sv: Bästa kattsanden?

Skiten mockar jag ur på en gång, det kan man ju tom kasta i toaletten om man har lådorna står i badrummet. Det tog ganska lång tid för mina att vänja sig vid pelletsen ocskå, ena katten kissade hellre på golvet brevid lådan i nästan två månader men när det väl fungerar är det helt oslagbart, speciellt om man har många katter.
Jag tömmer dock underlådan oftare än var tredje dag, varje om jag inte har överliggning, annars varannan. Brukar även lägga lite pellets i underlådan som suger upp kisset, då är den lättare att göra ren och det luktar ingenting.
Jag kör med en låda/katt och då blir arbetsinsatsen betydligt mindre än med bentonitlera, dessutom är ju peeweelådorna mycket lättare att göra rent ordentlig, bara att spolar ur och ev. dra ett varv med en diskborste, ingen äcklig sand som fastnar och kladdar.

TS: Jag har köpt två av mina lådor på mässa och en från foderbilen, de finns ibland i djuraffärer också. Peewee marknadsför även egna pellets men de är betydligt dyrare än eldningspellets men funktionen är den samma så jag kör bara på "vanliga" eldningspellets.
De absolut största fördelarna jag ser med peewee är kostnaden och att det inte skräpar så förbannat. Att det sen är luktfritt, miljövänligt och mindre jobb ser jag mer som en bonus :D
 
Sv: Bästa kattsanden?

PeeWeen låter ju superintressant. Ska plöjja igenom några fler kattsandssorter och utvärdera läget sen. Kan nog bli så att jag testar en sån till Knutte och Rutan.

Någon prisuppgift på PeeWeen? Ett ca i alla fall?


Vill tacka alla som gett tips. :laugh: Ska ta med mig dem i tankarna till affären nästa gång.

Med risk för att låta som ett ufo så undrar jag vad denna foderbil är för något? Har aldrig hört talas om den förut. Finns den överallt?

Kram Voff
 
Sv: Bästa kattsanden?

Skiten mockar jag ur på en gång, det kan man ju tom kasta i toaletten om man har lådorna står i badrummet. Det tog ganska lång tid för mina att vänja sig vid pelletsen ocskå, ena katten kissade hellre på golvet brevid lådan i nästan två månader men när det väl fungerar är det helt oslagbart, speciellt om man har många katter.
Jag tömmer dock underlådan oftare än var tredje dag, varje om jag inte har överliggning, annars varannan. Brukar även lägga lite pellets i underlådan som suger upp kisset, då är den lättare att göra ren och det luktar ingenting.
Jag kör med en låda/katt och då blir arbetsinsatsen betydligt mindre än med bentonitlera, dessutom är ju peeweelådorna mycket lättare att göra rent ordentlig, bara att spolar ur och ev. dra ett varv med en diskborste, ingen äcklig sand som fastnar och kladdar.

Ja, jag brukar givetvis också ta bort den på en gång när jag är hemma. Men det är jag ju inte alltid. Sen är det förstås möjligt att även min katt skulle kunna vänja sig vid lådan (i början gick han inte alls, men sen kunde han åtminstone tänka sig att i alla fall göra vad han skulle i den, även om han fortfarande inte ville krafsa någonting) men han har vid ett par tillfällen kissat utanför lådan även tidigare, så jag vill inte riskera något. Men jag har kvar lådan (framme, men båda katterna väljer konsekvent sandlådan nu när de får välja) så jag kanske provar igen.

Angående tömningen tycker jag det är mycket lättare att ta bort kissklumpar ett par ggr/dag och sedan bara tömma och skölja ur lådan ibland (kladdar ingenting, speciellt inte jämfört med sågspånet som fastnade och spred ut sig överallt - skulle det gå att lägga tidningspapper i botten kanske?) jämfört med flera gånger i veckan som med PW. Väldigt enkelt om man bor så att man kan gå ut och tömma lådan på komposten, men i lägenhet tycker jag mest det är bökigt. Den biten går väl möjligen att stå ut med för att slippa lukt, damm och stora hål i plånboken dock.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Med risk för att låta som ett ufo så undrar jag vad denna foderbil är för något? Har aldrig hört talas om den förut. Finns den överallt?

Foderbilen skickar sina beställningar med posten. Man går alltså in och beställer via deras hemsida, så blir produkterna sedan hemkörda med den vanliga posten. För nästan inga pengar alls.
 
Sv: Bästa kattsanden?

*Knapplån*

En annan suverän sak med PeeWee i jämförelse med sand tycker jag är den hygieniska aspekten.

Hemma har vi fyra katter och bedriver uppfödning, vilket gör att jag vill hålla nere smittrycket så mycket det bara går. Förutom den vanliga rengöringen (kasa bajs och tömma underlådan) tömmer jag bort all pellets i lådan en gång i veckan och desinfekterar hela lådan, sedan häller jag på nytt och fräscht pellets. Att göra samma procedur med sand blir väldigt dyrt, men alla har ju inte det behovet. :)
 
Sv: Bästa kattsanden?

Tror Peewee kostar typ 370 kr hos foderbilen ( www.foderbilen.se ) men tror inte jag betalade mer än 250 på mässan. Men de pengarna tjänar man in väldigt snabbt eftersom strökostnaden blir i det närmaste obefintlig.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Måste nog bara testa denna Peewee.

Shit vad Buke kan vara bra. Nu har jag blivit presenterad för något helt nytt i mitt liv. ;)
 
Sv: Bästa kattsanden?

Har ikväll konstaterat att ytterligare en kattsand var värdelös. Inbillar jag mig men drar klumpsanderna åt sig lukten och bevarar den? Tycker alla luktar unket och fränt. Ungarna är ju små så kisset luktar ju inte ännu och bajset tar jag bort direkt. Ändå luktar sanden. Verkar som om klumpsanderna fäller ifrån sig lukt :confused:

Imorgon skopar jag upp värmepellets ur bingen och fyller lådan. Få se hur det blir.
 
Sv: Bästa kattsanden?

Jag har alltid sopborsten utanför badrummet, för att slippa att gruset sprider sig allt för mycket!
När jag hade toalåda med tak hade jag en dörrmatta utanför, funkade rätt bra att ta upp sanden.

Jag använder sand som köps i rosa kartonger i mataffären (kommer inte ihåg namn.) Tycker den funkar bra och luktar inte så mycket. Kostar ca 60:- för 8 kg, så det är väl rätt så "normalt" pris.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hallå alla kattfantaster :D Nu är det så att min älskade katt äntligen ska flytta ner till mig, han har bott med min mamma i...
Svar
9
· Visningar
8 747
Senast: Rufss
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 143
Senast: Holly92
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 179
Senast: MonteRose
·
B
Övr. Katt Vi har fått spader på att våra katter lekt ut kattsanden ur lådorna. Eftersom avloppet på toan blev fullt med kattsand blev vi såklart...
Svar
10
· Visningar
9 638
Senast: Busig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp