Bukefalos 28 år!

Galen över problem med kattsand!

Riah

Trådstartare
Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips!
Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt året. Båda går på lådan och rumsrena, men..... problemet med två långhåriga katter är att hela och menar verkligen hela lägenheten är full av den hemska kattsanden :/
Jag har just nu tidy cats, men den finkorniga sanden följer med tassarna och hamnar över allt. Ingen av dom skakar av fötterna efter besöker och trots både en räfflig plast matta och sedan en vanlig matta för att bli av med sadeln så är hela sängen full (lådan är på dass)
Hade gärna tagit en mer grovkornig kattsand, men dom är oftast så dåliga på att vara klumpbildande och klumparna bara trillar isär och det luktar kiss i hela lägenheten :/

Köpte en peewee låda med strö och kämpade i två månader för att få min gråa Madame att acceptera den. Men hur jag än försökte med att hälla i lite kattsand ovanpå, med eller utan doft så vägra hon att bajsa där... Kissa gick bra, men varje morgon och em så va det att plocka upp bajs på golvet... Har även provat sånna "kiselpärlor" och samma visa där :/

Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska pröva för att få det bra för både henne och oss. Någon som har en idé? Eller är det kört för mig och bara å leva med att dammsuga 2-3 ggr om dagen :(?
Tacksam för hjälp!!
MvH Mariah
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag använder Toa Lätt till mina katter och tycker att det är jättebra. Det luktar ingenting det är ganska billigt och miljövänligt. Det klumpar visseligen ingenting men jag brukar bara ta bort bajset så fort dom gjort och sen tömma hela lådan mellan varven.
Fick nån ide och köpte Everclean men höll på att bli galen på all sand överallt. :crazy: Blä.
Återgår till Toa Lätt.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har relativt nyligen bytt från EverClean till Cats Best ÖkoPlus som jag tycker fungerar rätt bra. Den är rätt finkornig, inte lika mycket som ovan nämnda sand, men definitivt mer än Pee Wee. Jag upplever att det inte fastnar så mycket i tassarna, däremot i pälsen och det kan mycket väl följa med ut. Men inte alls lika mycket som sand tycker jag.

Tilläggas bör kanske att jag använder låda med huv. Testade detta strö med öppen låda först, men det spreds överallt då, dock är min katt en grävare och det kan också ha varit en anledning till att halva innehållet låg utanför. Med huv så löstes problemet.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag använder Toa Lätt till mina katter och tycker att det är jättebra. Det luktar ingenting det är ganska billigt och miljövänligt. Det klumpar visseligen ingenting men jag brukar bara ta bort bajset så fort dom gjort och sen tömma hela lådan mellan varven.
Fick nån ide och köpte Everclean men höll på att bli galen på all sand överallt. :crazy: Blä.
Återgår till Toa Lätt.

Hej! Har faktiskt inte provat den. Men använder du vanlig låda till det?
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har relativt nyligen bytt från EverClean till Cats Best ÖkoPlus som jag tycker fungerar rätt bra. Den är rätt finkornig, inte lika mycket som ovan nämnda sand, men definitivt mer än Pee Wee. Jag upplever att det inte fastnar så mycket i tassarna, däremot i pälsen och det kan mycket väl följa med ut. Men inte alls lika mycket som sand tycker jag.

Tilläggas bör kanske att jag använder låda med huv. Testade detta strö med öppen låda först, men det spreds överallt då, dock är min katt en grävare och det kan också ha varit en anledning till att halva innehållet låg utanför. Med huv så löstes problemet.

Hej. Har provat ever clean med. Bättre än tidy cats kanske, men har fortfarande kattsand över allt :/
Har låda med lock. Dock ingen "dörr" då det inte passar Madame här hemma
<.< är mkt viktigt att det passar henne, annars, i ren protest, bajsar hon utanför lådan :mad:
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Ja. Jag har en låda utan huv och en med huv.
Sen upplever jag precis som Sasse att det sprids mindre sand vid den lådan med huv.
I den utan huv så hamnar det några få Toa Lätt pluppar på golvet i bland, men då stannar de också vid lådan och dras inte omkring överallt. Plättlätt att bara sopa upp dom som far utanför.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har samma problem, trots korthårig katt. Upplever att problemet har minskat avsevärt sen jag började med Canada Litter.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Blev lite kortfattat - fick jobb att göra. Men för att förtydliga: Det finns fortfarande sand i lägenheten, men den är mindre vass att kliva på, och det är mindre sand än med everclean, och det är ytterst sällan det når hela vägen till sängen. Klumparna håller inte ihop lika bra, men om det betyder att jag inte behöver sopa sängen så tar jag det!
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Blev lite kortfattat - fick jobb att göra. Men för att förtydliga: Det finns fortfarande sand i lägenheten, men den är mindre vass att kliva på, och det är mindre sand än med everclean, och det är ytterst sällan det når hela vägen till sängen. Klumparna håller inte ihop lika bra, men om det betyder att jag inte behöver sopa sängen så tar jag det!

Ja! Det är ju det som är problemet! Gör mig väl inget om klumparna går sönder så. Bara att hela kattlådan luktar kattpiss med en gång då :/ försöker byta ca 1 gång i veckan å skuta ur lådan. Men med två katter så blir det lätt lukt ändå. Man kan ju fråga sig varför jag inte har två lådor... Ja, svart just nu är att finns bara plats för en på dass och har jag en i hallen så kan jag ju likväl låta dammsugaren så på dygnet runt haha ;)

Jag tittade lite på sån kattsand som är gjord av majs. Någon som vet om den är något att ha? Ganska dyr, men ska vara lite drygare stod det och bra mot urinlukten. Plus att den är grövre
http://www.hemfoder.se/canada-litter-corn-7-71-kg/
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Hej. Har provat ever clean med. Bättre än tidy cats kanske, men har fortfarande kattsand över allt :/
Har låda med lock. Dock ingen "dörr" då det inte passar Madame här hemma
<.< är mkt viktigt att det passar henne, annars, i ren protest, bajsar hon utanför lådan :mad:

Jag menade att Cats Best ÖkoPlus var bra, som sagt är den mer finkornig än Pee Wee, men dock inte lika finkornig som sand är. Sprids inte alls lika mycket som sand dock.

Bara att hela kattlådan luktar kattpiss med en gång då :/

Vad menar du? Går klumparna sönder i själva kattlådan och det börjar lukta på så sätt? Jag har nog aldrig varit med om att det börjar lukta öht. Hur ofta rensar du lådan?
 
Senast ändrad:
Sv: Galen över problem med kattsand!

Efter tips här på forumet köpte jag en speciell gummimatta att lägga framför kattlådan. Det mesta av kattsanden fastnar på den när katten lämnar lådan.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Hur stort bor du?

Jag bor i en tvåa idag och har en kattlåda i hallen och en i badrummet. När jag snart flyttar till en trea så kommer jag att ha en låda i vardagsrummet och en i köket. Och det är till en katt. Hade jag haft två katter så hade jag skaffat en låda till.

En låda mer än vad man har katter är en bra regel. Det minskar både risken för illalukt i lådorna och risken att katterna blir osams.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

kl

om du vänder på lådan, så att den står med hålet/dörren inn mot en vägg eller ett hörn, så sprids det också mindre sand. Jag upplever det så i alla fall, eftersom det blir lite trångt, och katterna måste kliva över toan och smyga in og ut, i stället för att bara skutta ut ur den när de är färdiga med det som skall göras. Står den desutom in mot ett hörn, stannar eventuell sand som följer med där, och det blir mindre yta att damsuga :)
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag menade att Cats Best ÖkoPlus var bra, som sagt är den mer finkornig än Pee Wee, men dock inte lika finkornig som sand är. Sprids inte alls lika mycket som sand dock.



Vad menar du? Går klumparna sönder i själva kattlådan och det börjar lukta på så sätt? Jag har nog aldrig varit med om att det börjar lukta öht. Hur ofta rensar du lådan?


Jag rensar lådan 1-2 ggr per dag. När det är "dålig" kattsand så går klumparna sönder och en hel del kiss blir kvar och då luktar lådan kiss. Får byta all sand 1-2 ggr i veckan för att det öht ska duga åt damen.
Bäst är kattsand med doft, men har inte hittat någon grovkornig katt sand som har det?
Har provat med sån lukt sand man strör på, men det funkar inte så bra. Är så himla trött på att dammsuga varje morgon och varje kväll för att inte hela lägenheten ska se ut som en sandlåda :/
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

kl

om du vänder på lådan, så att den står med hålet/dörren inn mot en vägg eller ett hörn, så sprids det också mindre sand. Jag upplever det så i alla fall, eftersom det blir lite trångt, och katterna måste kliva över toan och smyga in og ut, i stället för att bara skutta ut ur den när de är färdiga med det som skall göras. Står den desutom in mot ett hörn, stannar eventuell sand som följer med där, och det blir mindre yta att damsuga :)


Hmm..! Va smart!!! Har jag aldrig tänkt på! Ska jag absolut prova! Kanske faktiskt kan göra en del som du sa! Tackar!
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Hur stort bor du?

Jag bor i en tvåa idag och har en kattlåda i hallen och en i badrummet. När jag snart flyttar till en trea så kommer jag att ha en låda i vardagsrummet och en i köket. Och det är till en katt. Hade jag haft två katter så hade jag skaffat en låda till.

En låda mer än vad man har katter är en bra regel. Det minskar både risken för illalukt i lådorna och risken att katterna blir osams.


Hej! Lägenheten är en 2a på 62 kvm. Hade två kattlådor innan, men blir förfärligt mkt kattsand i hela lägenheten :/ de blir aldrig osams över dass. Har även som sagt provat med peewee för mindre spill, funka jätte bra förutom att min ena bajsa utanför. Kissa gjorde hon alltid i lådan. Har jag kattsand så bajsar och kissar hon i samma låda :)
Är samma visa med sån kristallsand kiselpärlor tror jag att det är.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har två katter och en låda och har aldrig varit med om att ha kattsand överallt, endast utanför ingången till lådan. Jag använder Klumpe, som är den billigaste kattsand jag har hittat och som dessutom verkligen klumpar. Man måste verkligen slarva med tömningen för att hitta klumpar som börjar ramla sönder. Klumpe är tillverkat av Bentonit, som är en väldigt plastisk lera. Det finns både fin och grov, men jag brukar köpa grov.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har två katter och en låda och har aldrig varit med om att ha kattsand överallt, endast utanför ingången till lådan. Jag använder Klumpe, som är den billigaste kattsand jag har hittat och som dessutom verkligen klumpar. Man måste verkligen slarva med tömningen för att hitta klumpar som börjar ramla sönder. Klumpe är tillverkat av Bentonit, som är en väldigt plastisk lera. Det finns både fin och grov, men jag brukar köpa grov.

Jag kan ju LOVA att jag inte slarvar <.< för rätt idiotiskt å skriva här om problemet ligger i att jag slarvar...
Klumpe har ingen doft å duger inte till Tuz...
Kanske inte dina katter gräver till botten? För hur mkt eller lite strö jag har i lådan så gräver iaf tuz till botten å kissar...
Eftersom du har grovkornig kattsand förstår jag att du inte har kattsand i lägenheten... De flesta kattsandsorter är gjorda av bentonit...
De grovkorniga kattsand sorter som jag har provat trillar lätt sönder när man rensar... Har provat väldigt många sorter...
Uppenbarligen så är ju inte dina katter lika fina i kanten som min är. Hade jätte gärna använt klumpe om det hade fungerat.

Kanske ska undvika å skriva att man slarvar för det att du inte har samma problem... Är inte så schyst mot oss andra som försöker hitta en lösning... Kanske bara är jag som tar åt mig, men blir lätt så när man är frustrerad över att man inte hittar något som passar både katter och matte...
Har du hittat något grovkornig kattsand med doft? Hade varit nått å prova, men än så länge har jag inte hittat nån som verkligen är grovkornig.

Om jag inte rensar lådan minst 1-2 ggr dagen oavsett om jag har en eller två kattlådor så duger det inte till tuz...
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har funderat på om det har med mängden sand att göra. Hur djupt har du?

Rekommenderar 20-30 cm djupt. Funkar det inte med befintlig låda så skaffa plastbackar modell större, eller ännu hellre, gigantiska. Så att du får i 20-30 kg sand.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har funderat på om det har med mängden sand att göra. Hur djupt har du?

Rekommenderar 20-30 cm djupt. Funkar det inte med befintlig låda så skaffa plastbackar modell större, eller ännu hellre, gigantiska. Så att du får i 20-30 kg sand.

Jag vet inte helt hur stor lådan är. Tror det är en ganska standard storlek för en sån med tak. Men är inte helt med på vad mängden sand hjälper mot problemet med att klumpar går sönder eller att finkornig sand hamnar i lägenheten. För grovkornig sand har inte någon doft å det är tuz inte så förtjust i :crazy:

Men har ställt lådan mer mot väggen nu så får vi se om det blir någon skillnad. Har även beställt sån kattsand av majs som ska vara drygare och mer klumpbildande än vanlig kattsand. Så får vi se vad damen säger om detta ^^
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 147
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag har en honkatt på ca 2,5 år, osteriliserad och som löper väldigt ofta (med ca en veckas mellanrum från det att hon slutar till att...
Svar
14
· Visningar
7 044
Övr. Katt Ja, hur gör ni med den där jäkla kattsanden egentligen? :devil: Den är i hela lägenheten och min säng börjar likna en kattlåda i sig...
Svar
7
· Visningar
16 940
A
Övr. Katt Eller för att vara helt exakt så är jag inte hundra på att det är just den av mina 3 katter, men just han har alltid haft dille på att...
Svar
5
· Visningar
1 306
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp