Bukefalos 28 år!

Galen över problem med kattsand!

Sv: Galen över problem med kattsand!

Har två långhåriga huskatter, och Toa-lätt är det enda som fungerar. Fastnar inte i pälsen på samma sätt som sand. Dock är det svårt att bara ta bort det som är kissigt, eftersom att den inte klumpar sig.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag kör med Sjöbogårdens Kitty Champion till våra! Har en kastrerad hankatt som är en liten gris när det gäller kattlådor :devil: Sanden klumpar sig riktigt bra och är lätt att plocka ur dessa klumpar, luktar inte heller :D
Köper det för en liten peng på Ö&B mycket nöjd! ;)
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

För mig har lösningen varit större lådor med högre kant. Dels så blir det svårare för katten att rafsa så att sanden skvätter över kanten och dels så måste katten hoppa ur lådan och då släpper sanden i hoppet. Jag har också en lite större matta, ca 50x130 cm stor som ligger framför lådorna som tar upp det som de har på tassarna eftersom de måste gå på den när de går ifrån lådorna och jag slipper då sanden överallt. Jag har köpt större baljor som nog egentligen är baybadkar till mina två (den ena långhårig) på Ö&B för några tjugor och det fungerar väldigt bra.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

För mig har lösningen varit större lådor med högre kant. Dels så blir det svårare för katten att rafsa så att sanden skvätter över kanten och dels så måste katten hoppa ur lådan och då släpper sanden i hoppet. Jag har också en lite större matta, ca 50x130 cm stor som ligger framför lådorna som tar upp det som de har på tassarna eftersom de måste gå på den när de går ifrån lådorna och jag slipper då sanden överallt. Jag har köpt större baljor som nog egentligen är baybadkar till mina två (den ena långhårig) på Ö&B för några tjugor och det fungerar väldigt bra.


Jag ska kolla upp detta! Lätt värt att byta låda om det fungerar. Är så synd bara att peewee inte fungerade! Det va det absolut bästa! För hade nästan aldrig några träpellets på golvet och va det några så var det bara att plocka upp dom. Iofs så va jag tvungen att "röra" runt i lådan för tuz tyckte det va konstigt att krafsa i det xD synd bara att hon vägra bajsa i den :(

Men ska absolut se om det hjälper med en låda med högre kanter :)
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har en semilånghårig och en korthårig katt och använder EverClean Less Track, med lite större sandkorn, och har i en sån här låda från Ikea:

samla-lada__0117119_PE272087_S4.JPG


Jag tycker inte att jag har några problem alls med sand som sprids ut i hela lägenheten. Klart att det hamnar en del precis runt lådan när katterna går ur den (speciellt om de har bråttom och tokskuttar ut) men det mesta stannar i badrummet, så det går snabbt och lätt att sopa upp i samband med att jag rensar lådan. Enstaka sandkorn kan leta sig ut i hallen, precis utanför badrumsdörren, men resten av lägenheten är sandfri. Inte luktar det någonting om lådan heller. Tyvärr dammar sanden dock alldeles förbannat mycket, så jag håller på att försöka vänja över katterna till PeeWee, men funkar inte det för dig kanske EC ändå kan vara ett alternativ. Om inte annat så prova absolut en låda med högre kanter än traditionella kattlådor!
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag rensar lådan 1-2 ggr per dag. När det är "dålig" kattsand så går klumparna sönder och en hel del kiss blir kvar och då luktar lådan kiss. Får byta all sand 1-2 ggr i veckan för att det öht ska duga åt damen.

Hur blir det om du rensar lådan direkt efter varje besök? Då hinner inte lukten sätta sig och resultatet torde bli att du inte behöver rensa ur hela lådan så ofta och tvätta av den.

Alternativt att du byter sanden innan den har hunnit bli så dålig att den börjar lukta.

Den kattsanden jag använder, ÖkoPlus, doftar inte, men är väldigt dryg och klumparna går inte sönder även om sanden är lite äldre.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har kattlåda med lucka. Jag tycker att det hjälper eftersom katten måste kliva ur lådan sakta eftersom luckan är där. Innan så hoppade han världens skutt ur och spred sand överallt
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Jag har en semilånghårig och en korthårig katt och använder EverClean Less Track, med lite större sandkorn, och har i en sån här låda från Ikea:

samla-lada__0117119_PE272087_S4.JPG


Jag tycker inte att jag har några problem alls med sand som sprids ut i hela lägenheten. Klart att det hamnar en del precis runt lådan när katterna går ur den (speciellt om de har bråttom och tokskuttar ut) men det mesta stannar i badrummet, så det går snabbt och lätt att sopa upp i samband med att jag rensar lådan. Enstaka sandkorn kan leta sig ut i hallen, precis utanför badrumsdörren, men resten av lägenheten är sandfri. Inte luktar det någonting om lådan heller. Tyvärr dammar sanden dock alldeles förbannat mycket, så jag håller på att försöka vänja över katterna till PeeWee, men funkar inte det för dig kanske EC ändå kan vara ett alternativ. Om inte annat så prova absolut en låda med högre kanter än traditionella kattlådor!


Bara det att mina katter vet inte vad skaka av fötterna betyder... XD att ja lucka går inte för då vägrar Tuz gå på dass :/
Har precis hällt in den nya kattsanden ska bli spännande å se hur den är. Den är mittemellan eller vad man ska säga. Varken grov eller finkornig. Är gjord av majs så den är inte parfymerad, men har en speciell doft i sig. Den ska vara extra dryg och extra klumpbildande.
Blev iaf inte ratad i första taget ;)

Ang att kattsanden luktar kattpiss så gör den bara det när det är en dålig kattsand som inte har någon "odor control". Det bästa hade varit en grovkornig kattsand, som är extra klumpbildande, parfymerad och har odor control. Men har inte hittat någon sådan. Menar extra grov som de billigare kattsandsorter man kan köpa.

Om någon känner till någon sådan så säg gärna till ;) för då hade det löst alla problemen ;)
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Ursäkta om du tog illa upp. Jag menade inte att du slarvar med tömningen, det har jag ingen aning om. När jag använde ordet "man" menade jag vem som helst i största allmänhet, mig själv inräknat.
Som du skriver är inte Klumpe parfymerat men jag strör på "parfympulver" när jag byter i lådan. Tror att du har skrivit nånstans att det inte hjälper så det är väl inget vidare tips.
 
Sv: Galen över problem med kattsand!

Min erfarenhet av kissdoft är att om man har för lite sand i lådorna så doftar det mer. Har man 20-30 cm sand så luktar det ingenting.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 147
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag har en honkatt på ca 2,5 år, osteriliserad och som löper väldigt ofta (med ca en veckas mellanrum från det att hon slutar till att...
Svar
14
· Visningar
7 044
Övr. Katt Ja, hur gör ni med den där jäkla kattsanden egentligen? :devil: Den är i hela lägenheten och min säng börjar likna en kattlåda i sig...
Svar
7
· Visningar
16 939
A
Övr. Katt Eller för att vara helt exakt så är jag inte hundra på att det är just den av mina 3 katter, men just han har alltid haft dille på att...
Svar
5
· Visningar
1 306
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp