Bukefalos 28 år!

Bästa medlet mot svanskliande

stjarnfrugt

Trådstartare
Nu är sommaren här och jag inväntar årets svanskliande. Min häst har inga stora problem, hon skaver inte av taglet, får sår osv men hon kliar svansen så att den ser rufsig ut. Inte varje dag men ganska ofta på sommaren. Jag antar att det beror på insektsbett, jag brukar spraya extra mkt Ultra Shield kring bakdelen och även använda 4S om jag ser att det börjar bli någon skorpa. Det hindrar dock främst insekterna, inte själva klådan som uppstått.

Men vad är det bästa medlet mot svanskliande? Finns ju en uppsjö av salvor, cremer osv. Fick tips om PROB-oil men jag ser ingenstans på hemsidan att det är mot insketsbett/klåda utan mer att det är för torr hud.
Vad använder ni?
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

jag använder probolja just förebyggande så inte min islandshäst ska börja klia, hjälper säkert inte alla men för oss funkar det, använder även deras schampo med aloe vera - en gång i veckan.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag använder också PROB-oil, dels förebyggande och dels när jag ser att hon har kliat. Jag tycker att den fungerar bra.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag smörjer in svansroten med Nylanders, funkar bra. Min har inga eksem men brukar klia så svansroten ser ut som väl använd rotborste.. O_o
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Min ponny har redan börjat klia sig. Han är ensam i hagen om att göra det, antar att det kanske beror på att han är den ende med vit svans?!

Tycker det har blivit bättre sedan jag börjat tvätta svansroten med klorhexidinschampo och smörja med hydrokortisonsalva.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Men hydrokortison ska du bara använda under mycket korta perioder. Max 10 dagar om inte veterinär har föreskrivit något annat. Kortison gör huden tunnare och mer utsatt för skador så det är lätt att det blir en ond cirkel. Hydrokortison skulle jag bara använda som absolut sista utväg om inget annat hjälper. Jag vet hur jag själv och hur dotterns hud blev efter en kur och med den huden hade jag inte velat exponeras för insekter.


Till Ts
Jag använder också probolja när min har kliat sig i svansen men även i förebyggande syfte. Det svider om det kommer i sår så har det redan blivit sår så får man använda något annat men i förebyggande syfte och om det inte har blivit sår så är det jättebra.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag använder en salva som heter AVS 14 (finns på B*rjes) och rekommenderar den starkt, absolut bästa salvan jag använt! Det lindrar klådan genast och håller hela dagen, ibland t.o.m två dagar om klådan inte är så intensiv. :)
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Min har oxå börjat klia, jag sprayar på en jodopax/vatten blandning o gnuggar in, funkar jätte bra, fort jag ser att han varit på igen så på med medlet.
Första året när det hända fick jag detta tipset men då var det för sent för allt hår på svansroten trillade av:( men kliandet försvann iallafall.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Horsol!!!!!
Ett russ som alltid kliar av man och svans har de senaste veckorna behandlats med Horsol. Inte tillstymmelse till att börja klia!!!!!!!
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Hydrokortison ska heller inte användas på hud som exponeras för sol. Det stillar ju klådan men kan ge följdprobelm som är otrevliga, det påverkar ju huden...
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag har sett Nylanders i butik men aldrig provat den. Hur länge håller den? Kan man använda den om det blivit sår? Vilket PROB-oil inte vekrar göra, isf kanske Nylanders är bättre...
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Equimyl lotion
det enda med beståndsdelar som verkligen tar bort kliandet, isisfolk använder på exemhästarna.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Horsol har hjälpt både vår och bekantas kliare. Finns på välsorterade Apotek bl a.

Om Horsol står det:
---

Horsol är ett hudvårdspreparat för häst innehållande salicylsyra och propylenglykol. Horsol används till hästar som utvecklar hudirritationer med klåda och förtjockad hud i man- och svansrot under sommarhalvåret.

Horsol verkar klådstillande, mjukgörande och hjälper till att återställa hudens normala kondition.
---
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=225692 (220 kr)
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag har märkt att en del hästar kliar svansen om det egentligen är juvret/skapet/undersidan av magen de vill komma åt att klia. Inte alla såklart, men en del.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Det blev AVS 14, det var den enda av de tipsade salvorna som fanns i butiken. Men alltså, smörja 3 ggr/dag första veckan, 2 ggr/dag andra veckan osv... hur ska det gå till i praktiken!? Jag har 1,4 mil enkel väg till stallet. Inte åker jag den sträckan 3 ggr per dag... är det verkligen nödvändigt för att det ska fungera? :cautious:
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Nej det är inte nödvändigt . Smörj när du är ute och gnugga in rikligt och noga i svansroten . Den är otroligt dryg och smidig att gnugga in ! Glöm inte även undersidan på svansroten för det är lika ofta där klådan sitter .
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Puh! Jag som trodde att jag var tvungen att gå tillbaka med flaskan och köpa en annan sort. Finns inte en chans att jag är där och duttar 3 ggr/dag. Läste det först när jag kom hem :o
 

Liknande trådar

Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 467
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 353
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp