Bukefalos 28 år!

Bästa medlet mot svanskliande

Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Tvättar med typ hibiscrub så det blir rent och sedan smörjer jag med Equiskin Balance, har fungerat på min skimmel som kliar svansroten så den blir kal.. aloeveraspray är klådstillande också :)
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Hon hade 0 epg på träckprov i höstas, vet faktiskt inte hur det ser ut nu :o Men hon har som sagt kliat sig "i alla år" även om det ökat senaste åren.
Hon behandlades för livmoderinflammation under senhösten efter att ha blivit betäckt men ej tagit sig (TAI, så inget "snusk" från hingsten) men jag kan inte se att något skulle ha förändrats med klådan där - ska dock bolla iväg tanken till ägaren iaf.
Tvätt med bara vatten har inte gjort något skillnad utan det har behövts schampo för att hon ska sluta klia. Men kanske att det har blivit en ond cirkel där, som när man själv tvättar håret med för starka grejer... Kan ju vara värt att byta ut det vanliga schampot mot något mot klåda :idea:
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag förstår . Hade definitivt använt ngt milt special om ni ska tvätta , som du säger, vanligt schampo kan göra mer skada än nytta . Hör med veterinär om inte annat om bra medel . Tippar på att det säkert är ngn kombo av orsaker och kanske solen sommartid blir ytterligare en faktor .
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Till vad?

Jag använder det bara till desinfektion av termometern. Det är mer lätthanterligt än flytande jodopax. Till sår osv tycker jag att det är för starkt.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Eftersom Westernryttaren skrev att jodopax+vatten hade fungerat mot klåda i svansroten...
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Aha...det har jag missat :o

Jag antar att det var mkt utspätt isf, gelvarianten är ju skapad för det motsatta - att vara fast. Visst kanske du kan vispa ut det i vatten om du nu vill göra en svag blandning, men direkt från tub hade jag aldrig tagit.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Min häst höll på att klia sönder svansen förra sommaren, jag tvättade med ljummet vatten en gång och masserade in aloe vera-gel i svansroten. Han kliade inte resten av sommaren iaf.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag inbillar mig att min hästs svans ser bättre ut nu efter några dagar med AVS 14. Det var inte lika många lösa tagelstrån vid svansroten idag. Visserligen har det varit mulet hela dagen och regnat också, men det tyder väl än mer på att det kanske är solen då...
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Tror som sagt det är en kombo . Det är jätte postitivt att det redan är bättre det är min Erf av AVS att den är super just för kombinerat problem allmän känslighet och sol som orsakar irritation i svansroten . Tror du kommer se att det blir bättre (skulle gärna skriva helt bra) oavsett sol om du är noga och smörjer regelbundet .
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Jag smörjer varje dag, gnuggar in i svansroten på ovansidan och under. Så jag hoppas att det fortsätter i rätt riktning :)
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Fan, idag var det fullt av löst tagel igen :( Jag vet inte vad det är, för hon ser inte ut att ha kliat, bara att de liksom lossnat eller gått av. Nu var det dessutom längre ner, i mitten av svansroten ungefär som de flesta gått av... Vetefan vad det kan vara alltså.

Ska syna boxen imorgon efter skrapmärken så att jag säkert vet om hon skaver av den eller vad hon gör, i hagen kan jag inte tro att hon gör det.
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Fast så får jag sommartid . Min häst kliar inte öht utan är känslig för värme och sol just i mitten på svansroten . Smörjer bara AVS och då lugnar det sig och växer ihop direkt .
 
Sv: Bästa medlet mot svanskliande

Vilken tur att jag har dig som rådgivare, så jag kan vara lugn ;)

Jag minns inte att hon hade såhär förra året. Men å andra sidan skrubbade hon sig mer då så det kanske maskerades av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 467
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 353
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp