Bästa schampot för flottigt hår

Jag kör ”under your skin” schampo och balsam. Tycker det hjälper bra för mitt flottiga hår. Tvättar Max 2 gånger i veckan.
Har testat hur mkt olika schampon i olika prisklasser som helst.
Är absolut inte ngt schampo jag vill använda egentligen men det funkar för det jag vill, dvs dra ut på tvättarna.
 
Har läst att det är torrdöden för håret att bara tvätta av det med vatten! Hur väl det stämmer vet jag inte, men jag har slutat med det 😁
Torrdöden? Ja alltså om man har fett hår och duschar utan schampo så blir det onekligen mindre fett :) det var det som var poängen. Ts ville ha mindre fett i håret?

Jag förstod inte helt din kommentar, ditt hår blev inte torrdött av att du inte hade schampo i när du duschade, men du hörde att det var dåligt så du slutade?

(jag använder inte schampo varje gång jag duschar och har iofs ganska torrt hår, men det blir bra med lite olja i, det tenderar vara ganska torrt när jag schamponerat också :) använder iofs inte schampon med balsameffekt.)
 
Senast ändrad:
Torrdöden? Ja alltså om man har fett hår och duschar utan schampo så blir det onekligen mindre fett :) det var det som var poängen. Ts ville ha mindre fett i håret?

Jag förstod inte helt din kommentar, ditt hår blev inte torrdött av att du inte hade schampo i när du duschade, men du hörde att det var dåligt så du slutade?

(jag använder inte schampo varje gång jag duschar och har iofs ganska torrt hår, men det blir bra med lite olja i, det tenderar vara ganska torrt när jag schamponerat också :) använder iofs inte schampon med balsameffekt.)
För mig fungerar det inte alls att duscha och "tvätta" håret utan shampo, det blir jättehemskt. Märkligt flottigt över hela håret (och platt), känns på något sätt t.o.m. värre än om jag låter det vara helt otvättat. Då har jag inte ens speciellt fett hår.
 
För mig fungerar det inte alls att duscha och "tvätta" håret utan shampo, det blir jättehemskt. Märkligt flottigt över hela håret (och platt), känns på något sätt t.o.m. värre än om jag låter det vara helt otvättat. Då har jag inte ens speciellt fett hår.
Ok, mitt blir perfekt. Det är så jag föredrar att göra innan fest :) Det blir stunsigt, fluffigt och fint.

Men alltså "tvätta" hälla vatten i mer. Schamponerar du håret varje gång du badat i havet?
 
Mitt problem var också att det överkompenserades med fett från hårbotten hela tiden. Blev bättre när jag först använde aussie återfuktande men det som verkligen hjälpte var cowash och återfuktande leave in balsam.
 
Torrdöden? Ja alltså om man har fett hår och duschar utan schampo så blir det onekligen mindre fett :) det var det som var poängen. Ts ville ha mindre fett i håret?

Jag förstod inte helt din kommentar, ditt hår blev inte torrdött av att du inte hade schampo i när du duschade, men du hörde att det var dåligt så du slutade?

(jag använder inte schampo varje gång jag duschar och har iofs ganska torrt hår, men det blir bra med lite olja i, det tenderar vara ganska torrt när jag schamponerat också :) använder iofs inte schampon med balsameffekt.)

Det är individuellt. Jag har fett hår, duschar jag håret med vatten, blir det definitivt inte mindre fett. Snarare tvärtom.
 
Ok, mitt blir perfekt. Det är så jag föredrar att göra innan fest :) Det blir stunsigt, fluffigt och fint.

Men alltså "tvätta" hälla vatten i mer. Schamponerar du håret varje gång du badat i havet?
Om mitt hår är smutsigt när jag badat i havet så blir det samma resultat där. Är det grundrent så blir det oftast bara lockigt av det :)
Tänkte bara som en kommentar när jag sett på flera ställen att en del använder bara vatten som en första hjälp mellan hårtvättarna, men att för en del (som mig) som blir det snarare en första stjälp :)
 
Om mitt hår är smutsigt när jag badat i havet så blir det samma resultat där. Är det grundrent så blir det oftast bara lockigt av det :)
Tänkte bara som en kommentar när jag sett på flera ställen att en del använder bara vatten som en första hjälp mellan hårtvättarna, men att för en del (som mig) som blir det snarare en första stjälp :)
Ok, men det är ju ändå rimligen väl värt att prova? Om man måste tvätta håret varje gång det kommer vatten på det och vill träna fyra gånger i veckan tex, men bara vill tvätta håret två gånger så sitter man ju annars i lite av en rävsax antar jag.
 
När jag använde schampo med silikoner och glansmedel torkade det ut och håret blev fett jättesnabbt. Jag bytte till ett av Bruns ekologiska schampon och nu tvättar jag max två gånger i veckan utan att det blir fett.
 
Ok, men det är ju ändå rimligen väl värt att prova? Om man måste tvätta håret varje gång det kommer vatten på det och vill träna fyra gånger i veckan tex, men bara vill tvätta håret två gånger så sitter man ju annars i lite av en rävsax antar jag.

Då får man låta bli att blöta ner håret när man duschar efter träning.
 
Tack för alla tips! Jag ska se över de alla.😊

Upplever inte hårbotten som torr men kanske är det? Har råttblont hår som ser blött ut dag 2, många och tunna hårstrån. Väldigt rakt hår (om det har någon mening).😊
 
Kevin Murphy Detox var min räddning på exakt samma problem som du beskriver.
Använder vid behov, men följer instruktionerna noga (schamponerar 3 ggr på raken. Dyrt, men funkar). ❤️
Däremellan, mitt vanliga schampo.
 
Ok, men det är ju ändå rimligen väl värt att prova? Om man måste tvätta håret varje gång det kommer vatten på det och vill träna fyra gånger i veckan tex, men bara vill tvätta håret två gånger så sitter man ju annars i lite av en rävsax antar jag.
Ja, det kostar ju ingetbatt provat åtminstone. Skulle jag vara den situationen att jag ville träna mer än vad jag vill tvätta håret så har jag som jag ser det två alternativ:
1: duscha utan att blöta ner håret.
2: om håret blivit så svettig att jag känner mig tvungen att skölja ur det så skulle jag ju göra det då, men jag skulle få leva med att det kändes tungt och flottigt då helt enkelt, för det skulle inte kännas rent av det :)
 
Jag har också fett hår. Jag kan dra ut på tvätten till typ 2 gånger i veckan om jag gömmer mig hemma och inte träffar folk, men då börjar det alltid klia i hårbotten. Tvättar oftast varannan eller var tredje, beror lite på hur mkt jag rider och hur svettig jag blivit i håret. Använder torrschampo från dag två. Ser ingen poäng med att stå ut med skitigt och fett hår när man kan tvätta det oftare och slippa problemet.

Jag använder Lanza Healing Moisture.
 
Så här är det för mig också, gick tillbaka till tvätta i stort sett varje dag (när jag ska i väg framför allt), för jag kan inte åka till jobbet och se ut som ett smörpaket i håret.

Har mjäll också som inte går över med mjällbehandling. ibland känner jag mest för att raka av allt hår!
Tips! Testa

System 4 - Nr. 2 Climbazole Shampoo​

 
Tycker att detta balanserar hårbotten väldigt bra. Är eg. mot torr hårbotten/mjäll men det gör inte håret oljigt alls utan verkar mer ha stabiliserande effekt. Använder bara detta sen 2 år tillbaka.
System4 Nr 2.
Som balsam har jag ett från Lanza med Manouka Honey.


Deras Nr 4 är egentligen mer gjord för fett hår.

https://www.bangerhead.se/system-4-2-climbazole-shampoo

https://www.bangerhead.se/system-4-...KJdhpbUNCmB_w6J0X9h36FlGpwMP-ZPcaAkMgEALw_wcB
Vilket @HannaZ redan har rekommenderat. 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 931
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 899
Senast: Ms_Antrop
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 428
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp