Har jag torrt eller fett hår?

Det är vårdande men sålänge jag inte tar för mkt så ger det ingen fet känsla.
Fett hår är för mig flottigt hår.

Mitt hår blir snabbt fett. Dels beror det nog på att jag sedan tonåren tvättat håret väldigt frekvent (som tonåring 2 ggr per dag, nu försöker jag hålla mig till varannan-var tredje dag) och att jag har fet hy av naturen. Gissar att min hårbotten också är lite fetare.
Ok, mitt hår brukar inte bli sådant. Tror det beror på att jag alltid tvättat sällan, runt en gång i veckan som barn, sedan lite oftare och nu ganska sällan.

Och som sagt när det hänt har det gått att borsta ur och fördela med vatten.
 
Ok, mitt hår brukar inte bli sådant. Tror det beror på att jag alltid tvättat sällan, runt en gång i veckan som barn, sedan lite oftare och nu ganska sällan.

Och som sagt när det hänt har det gått att borsta ur och fördela med vatten.
Säkert, och man är nog olika i grunden också. Vissa producerar mer talg än andra av naturen. Skulle aldrig kunna borsta bort eller bara ta vatten när mitt hår blir fett, skulle fortfarande se och kännas supertrist och halväckligt.
 
Jag har haft problem med fet hårbotten där håret snabbt ser sunkigt ut.
I mitt fall verkar det ha varit en kombo av känslig hårbotten och torr.
Hade definitivt en period där jag övertvättade med lite för starka grejer (för mitt hår). Det var ett tag där håret såg risigt ut när jag började om men jag höll ut och nu tvättar jag det varannan var tredje dag, det kan hålla sig ok upptill en vecka, men då behöver jag fläta håret för att det inte ska se för sunkigt ut.

För mig funkar det med att använda clarifying shampoo som tar bort diverse restprodukter i håret (obs ska inte användas särskilt ofta) och sedan använda Maria Nila Heal- serie.
Kerastase har en blå/grön flaska för känslig hårbotten som även har funkat för mig.
 
Har du testat att använda torrschampo istället för att tvätta håret med vanligt schampo?

Jag har hår som lätt blir flottigt men numer räcker det att jag tvättar håret 1 gång per vecka och däremellan använder jag torrschampo.

Om man tvättar håret ofta blir det en ond cirkel där man torkar ut hårbotten med schampot vilket får hårbotten att producera mer fett vilket gör att man vill tvätta det oftare.
 
Det schampo som funkar för min feta hårbotten är Kerastase Specifique Bain Divalent. Jag har torra längder så köper balsam för det men olika varje gång. Lägger bara balsam i längderna, från örat och ner. Använder hårolja i topparna.
 
Jag har inte några problem med hårbotten. Den kliar inte och jag har inte mjäll.
Använder inga andra produkter utöver schampo, balsam och inpackning.


Jag har page så jag kan inte ha håret uppsatt. När jag hade längre hår hade jag det alltid uppsatt eller flätat på natten men det var samma på morgonen då också.


Alltså jag vet inte. Jag tvättar det på fm (är sjukskriven) och blåser det torrt. Blåser jag det inte upplever jag det stripigt när det självtorkat. Sen går dagen och det blir kväll, jag går och lägger mig med fint (men statiskt) hår och vaknar med flottigt. Sen börjar det om.
Tvättar du håret varje dag? Om det är så så skulle jag minska på det, börja med varannan dag och ev därefter testa var 3e dag. Sen rekommenderar jag torrschampo om det behövs mellan tvättarna. För mig funkar det i vart fall jättebra.

Sen, sätter du i värmeskydd i håret innan du torkar håret med hårtork? I vart fall mitt hår behöver det.

Något annat att testa skulle kunna vara en sådan där sovmössa när du sover. Vet att det hjälper vissa mkt med deras hår. Inget jag har testat själv dock.
 
Senast ändrad:
Mina problem med hår som ständigt behövde tvättas för att se/kännas ok, torrt efter tvätt och sedan snabbt fett löstes när jag gick över till noo-poo.
Schampo utan SLS så behövde jag inte ton av balsam efter och när håret inte blev lika hårt rengjort så producerade det inte heller nytt fett lika snabbt. Extremerna åt både det feta och det torra hållet försvann och efter det har jag kunnat öka tiden mellan tvättarna mer och mer.
Nu har jag bara äppelcidervinäger (i hela håret) och lite olja (i toppar/längder) efter tvätt. Har man oljan i lagom fuktigt hår så "försvinner" den och det blir bara mjukt hår kvar. Har det hunnit torka för mycket så blir det som "hår doppat i olja", flottigt utanpå.
 
Mitt tips är att ösa på med fukt till håret. Även om det låter märkligt. Schampoo för torrt hår, balsam för torrt hår, Inpackning för torrt hår ofta! Balsamspray, den till barn med Bamse på, är superbra mot statiskt hår! Och torka inte med hårtork varje dag. Det sliter på håret!

För att öka antalet dagar mellan tvättarna så rekommenderar jag torrschampoo. Min favorit är Maria Nilas Cleansing powder (pulverform) men har man mörkt hår kan det göra det lite matt i färgen. Det ger dock fin volym och tar hand om fett i hårbotten jättebra!! Det är det absolut bästa jag provat!
 
Jag använder enbart balsam sedan många år. Ett billigt, lätt balsam (favoriten är Coop x-tra) i hårbotten och något mer vårdande (jag kör på Barnängens normal) i längder och toppar. Förr blev det flottigt på två dagar, numera tvättar jag mest för att själva hårbotten börjar bli äcklig efter 5-6 dagar.

Att tvätta med enbart vatten när hårbotten börjar bli fet, eller att försöka få ut fett från hårbotten i längderna med svinhårsborste, resulterar dock ofrånkomligen i flottigt hår för mig. Det funkar mycket bättre att lösa fettet genom att massera ordentligt med balsam.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 659
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 869
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 665
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 327
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp