Har jag torrt eller fett hår?

Antar att du kan prova lite av varje? Hårolja kanske skulle sänka produktionen av egen olja? Ngn utan tillsatser.

Och som sagt vattentvätt, skippa hårtorken och använda svinhårsborste och se om det ändrar någonting.

Om du tycker det är stripigt när det självtorkat kanske du har helt fel hårborste till ditt fina lätta hår?

Tror hårtork utan olja eller ngt gör håret statiskt.
Fast hårtork (med värmeskydd) är väldigt mycket mer skonsamt mot håret jämfört med att det självtorkar.

Mitt hår blir också fett snabbare när det får självtorka förövrigt. Tror det är för att jag pillar mer i håret under torktiden då.
 
Jag har ett mitt emellan-dyrt schampo nu som är saltfritt. Det är det bästa jag haft hittills. Körde Ida Warg (pro growth) innan det och det var hemskt, det kändes flottigt och äckligt nästan direkt efter dusch.

Visste inte ens att man kunde överkonditionera håret. Ska läsa på om det.

Mitt hår är tåligt (och helt ärligt rätt vackert, det håller sig glansigt oavsett hur jag hanterar det) men min hårbotten är rätt grinig vilket inte är förvånande, jag har extremtorr och känslig hud.

Tidigare körde jag Kerastase Nutritive men var inte helt nöjd. Det som gjort mitt hår OCH hårbotten glad är en kombination av produkter från Christophe Robin (Salt scrub-shampoot, det är amazing!), La'Dor (ACV Vinegar samt Keratin Power Glue), Paul Mitchell (Awapuhi-serien) samt Sebastian (Dark Oil-serien).
 
Jag bara funderar på om jag ska välja en för fett hår eller en för torrt hår? 🤔
Jag tror något mittemellan alt. i vissa fall åt det för torrt hår. Honey-kakan ska t.ex. vara återfuktande utan att tynga ner. Men Angel Hair är jag väldigt förtjust i då den är väldigt snäll mot håret överlag så kanske att den kan vara värd att prova? Den verkar funka bra för många med fine/oily/dry hair enligt reviews jag ser. Jag tycker jag får sånt fint svall av det bara genom att lufttorka.
 
Fast hårtork (med värmeskydd) är väldigt mycket mer skonsamt mot håret jämfört med att det självtorkar.

Mitt hår blir också fett snabbare när det får självtorka förövrigt. Tror det är för att jag pillar mer i håret under torktiden då.
Om du säger det så :)
Återger artiklar.

Själv torkar jag aldrig med hårtork (slutade pga att det blev så torrt och knastrigt), så jag kan inte säga personligen mycket om det.
 
Om du säger det så :)
Återger artiklar.

Själv torkar jag aldrig med hårtork (slutade pga att det blev så torrt och knastrigt) så jag kan inte säga personligen mycket om det.
Det är iaf vad alla frisörer säger. Håret är känsligt när det är blött så det är skonsamt att minimera tiden som det är blött. Men man måste såklart använda värmeskydd.
 
Fast hårtork (med värmeskydd) är väldigt mycket mer skonsamt mot håret jämfört med att det självtorkar.

Mitt hår blir också fett snabbare när det får självtorka förövrigt. Tror det är för att jag pillar mer i håret under torktiden då.
Och jag gillar att ha lite fett hår, speciellt i längderna, orsaken till att jag har olja i.
 
Om du säger det så :)
Återger artiklar.

Själv torkar jag aldrig med hårtork (slutade pga att det blev så torrt och knastrigt) och har inga problem med att ha fett hår :D, gillar lite stuns, så jag kan inte säga personligen mycket om det.

Om jag försöker torka mitt med hårtork har jag ett knastrigt och statiskt elände... mitt blir bäst om det får självtorka.
 
Det är iaf vad alla frisörer säger. Håret är känsligt när det är blött så det är skonsamt att minimera tiden som det är blött. Men man måste såklart använda värmeskydd.
Såklart, och de säljer värmeskydd också, men de verkar också i allmänhet gilla att man gör mycket snarare än lite. Jag skulle inte ha det i håret eftersom jag antagligen inte skulle tåla det och tvättar inte håret varje dag så minimerar absolut tiden det är blött. (om det inte är sommar och jag badar och jag maximerar tiden det är blött :D)
 
Min sambo har tunnt och flygigt hår som snabbt blir fett. Skägget är väldigt torrt och han har fått använda massa skäggolja för att inte mjälla och bli kliig.
Jag köpte trevlig tea tree tvål från Humle i Kalsved till mitt hår, fungerade inte alls till mitt tjocka och lockiga hår 😅
Till sambon blev den dock helt perfekt, håret är återfuktat, han kan låta bli att tvätta det på en vecka utan att det ser minsta fett ut och nu använder han aldrig skäggolja.
Inte för att du har skägg 🙄
Så den kan helt klart vara värd att prova istället för dyra fancy schampon med tusen ingredienser som rest två varv runt jorden.
 
Vad gör det då? och hur beskriver du fett hår?

Själv beskriver jag det som lite tungt och stunsigt med egen volym.
Det är vårdande men sålänge jag inte tar för mkt så ger det ingen fet känsla.
Fett hår är för mig flottigt hår.

Mitt hår blir snabbt fett. Dels beror det nog på att jag sedan tonåren tvättat håret väldigt frekvent (som tonåring 2 ggr per dag, nu försöker jag hålla mig till varannan-var tredje dag) och att jag har fet hy av naturen. Gissar att min hårbotten också är lite fetare.
 
Kan kanske också handla om vad du har för kläder på dig i övrigt?
Jag tycker att det är ungefär lika illa oavsett. Det räcker med att jag drar handen igenom det så ser jag ut som jag har fått en elstöt. När jag har antistatspray i så håller det sig fint i någon timme och sedan är det klistrat i ansiktet igen
 
När jag pratar fett hår så menar jag stripiga, feta testar som hänger platt och känns äckliga att ta i.
Med olja blir mitt hår glansigt och mjukt, inte det minsta fett.
Ok, om jag får det (väldigt sällan numera) brukar det lösa sig med att borsta det länge med svinhårsborste och sedan ev bara hälla vatten över det i duschen. Så blir det jättefint och stunsigt.
 
Ok, om jag får det (väldigt sällan numera) brukar det lösa sig med att borsta det länge med svinhårsborste och sedan ev bara hälla vatten över det i duschen. Så blir det jättefint och stunsigt.

Jag får aldrig fett hår, eller ja, skulle jag inte tvätta det på någon månad så skulle det säkert bli fett 😆
Borstar aldrig håret och fönar aldrig mer än luggen om jag har väldigt bråttom.
 
Min sambo har tunnt och flygigt hår som snabbt blir fett. Skägget är väldigt torrt och han har fått använda massa skäggolja för att inte mjälla och bli kliig.
Jag köpte trevlig tea tree tvål från Humle i Kalsved till mitt hår, fungerade inte alls till mitt tjocka och lockiga hår 😅
Till sambon blev den dock helt perfekt, håret är återfuktat, han kan låta bli att tvätta det på en vecka utan att det ser minsta fett ut och nu använder han aldrig skäggolja.
Inte för att du har skägg 🙄
Så den kan helt klart vara värd att prova istället för dyra fancy schampon med tusen ingredienser som rest två varv runt jorden.
Tack för ett bra tips! 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 659
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 872
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 665
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 331
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp