Bukefalos 28 år!

bästa smörjmedlet?

beauspirit

Trådstartare
vilket medel tycker ni funkar allra bäst att smörja era lädersaker med?
tvål och "fett"/balsam.

vill jättegärna ha tips.

just nu använder jag den "vanliga" lädertvålen i en blå plastlåda och effax läderbalsam.

lädertvålen funkar väldigt bra och effax är bra.
men det tar många smörjningar innan det blir önskvärt resultat.

vilka är bäst?
någon speciell kombination?

mkt tacksam för svar!
 
Jag brukar använda vanlig lädertvål först och sedan Prevent (tror det heter så) en läderolja efteråt.
Sen använder jag Effax läderbalsam och Ekos egna läderbalsam har en kompis testat och det är perfekt att slänga på efter ridturen.Kletar inte alls.
 
Har Stübbens lädertvål & en annan som heter "Parisol" med honung eller något :)
 
Det finns en smörjtråd om vad man ska använda.
Det viktigt att det typ innehåller lanolin och bivax.
Själv har jag både Effax och Parisol, tar typ varannan gång :) .
 
Jag kör med Stübbens tvål och EFFAX läderfett. Fungerar riktigt bra! Smörjer inte så ofta och det behövs inte heller då tvålen är väldigt bra. Smörjer för att få skydd mot smuts och regn och till det fungerar fettet utmärkt!
 
Som "tvål" använder jag stubbens på burk och som balsam använder jag Fréderic Butèts läder balsam.
Dyrt men suveränt! :bow:
 
stübben två (även om den nya inte riktigt är lika bra som den gamla)
instämmer med ngn nedan som gillar Butet-kletet...dyrt men bra!
 
vanlig lädetvål..ja såndär i brunt fodral som man brukar lägga i en blå liten plastask..

läderfett, nått tyskt som innehåller bivax, bra är det iaf!
 
Alla glycerintvålar är i stort sett likvärdiga. använder man glycerintvål med LITE vatten relativt regelbundet behöver man sällan något fett. Man ska vara försiktig med att använda för mycket läderolja och andra mjuka smörjor för mycket, då de faktiskt kan förstöra lädret och dessutom löser upp sömmarna. Om man behöver en impregnerande effekt så tycker jag att minkfett som säljs överallt där man säljer skoputs är bra. Läs alltid innehållsförteckningen i 'blandsmörjor'. Ibland innehåller de silikon vilket förstör lädrets andasegenskaper.
Många verkar tro att det är bra att smörja så ofta som möjligt, men det är inte sant. Lagom är bäst, och inte så HIMLA ofta!
 
Tvål: Gul spray flaska från H*öks. Märke EKOL
Balsam: Gul brun burk från H*öks. Märke EKOL
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag har försökt kolla runt lite vad man kan prova för nosgrimma och bett till het häst men blir bara yr, finns så många...
Svar
1
· Visningar
2 190
Senast: lady_vip
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 732
  • Låst
Utrustning Jag vill ha tips på RIKTIGT RIKTIGT BRA putsgrejjer! Vad använder ni? Tipsa gjärna om sådana som både rengör och smörjer in i ett...
Svar
7
· Visningar
1 508
Utrustning Jag har sökt i trådar o googlat men inte riktigt hittat vad jag söker.. Jag har köpt narvsvärta då jag har tänkt snygga till min...
Svar
5
· Visningar
7 714
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp