Bästa surdegsbrödet?

flyingchange

Trådstartare
Som vi säkert alla har märkt är jästen tvärslut så här i coronatider. Därför tänkte jag ta tag i projektet surdegsbröd. Jag är dock lite rädd för surdegar sen surdegen "Herman" som var poppis i min ungdom och som påtvingades en från vänner och bekanta. Den skulle matas, förvaras, delas med nästa person osv. Nu undrar jag om ni har några bulletproof-surdegsbrödsrecept som alltid blir bra, inte innehåller några "specialingredienser", inte är svåra att baka ut, inte kräver att man delar med sig av degen till sina vänner (som man ändå inte bör träffa nu), och som går hyfsat snabbt att göra. Jag förstår att man måste låta surdegen jäsa till sig några dagar och det har jag inga problem med, däremot vill jag inte behöva komma ihåg sjuttioelva moment som ska göras olika dagar eller lägga lång tid på utbaket. När jag har tillgång till jäst gör jag oftast nattjästa bröd - minimalt med jobb och blir alltid bra. Så något liknande fast en surdegsvariant hade varit perfekt.

Någon? :)
 
En riktig surdeg är ingen ”Herrman” ( som var nån gräslig sockerkaksvariant) och är mycket enklare. Mjöl +vatten och rumstemperatur.
Jag har min surdeg i kylskåpet och matar den en gång i veckan. Däremot är jag ingen expert på själva bakandet - resultatet blir lite olika från gång till gång. Jag bakar mest frukostbullar på mycket råg och då funkar det oavsett.
Jag startar min surdeg så här, hälften rågmjöl, hälften vete (eller rågsikt) och bakar ungefär som beskrivningen. Lång jästid är bara bra.
https://alltommat.se/recept/surdegsbrod/
 
En riktig surdeg är ingen ”Herrman” ( som var nån gräslig sockerkaksvariant) och är mycket enklare. Mjöl +vatten och rumstemperatur.
Jag har min surdeg i kylskåpet och matar den en gång i veckan. Däremot är jag ingen expert på själva bakandet - resultatet blir lite olika från gång till gång. Jag bakar mest frukostbullar på mycket råg och då funkar det oavsett.
Jag startar min surdeg så här, hälften rågmjöl, hälften vete (eller rågsikt) och bakar ungefär som beskrivningen. Lång jästid är bara bra.
https://alltommat.se/recept/surdegsbrod/
Jag har bara bakat surdegsbröd en gång (nummer två idag :)!) och jag skippade det där fördegsmomentet. Jag tillsatte surdeg från burken i kylskåpet direkt till min deg, och jag tycker att det blev jättebra att göra så. Men det kanske inte räknas som ett riktigt surdegsbröd då..... ;)
 
Jag kanske ska berätta mer exakt hur jag gör... :D
Jag har min burk med surdeg i kylen (som jag matar me mjöl och KALLT vatten en gång i veckan).
När jag ska baka tar jag ca 1/3 dl av surdegsgrunden och matar med lika delar mjöl och vatten; ca 1 dl. Låter stå över natten.
På morgonen matar jag igen och låter stå till kvällen.
På kvällen blandar jag ut degen som jag ska baka (oftast 3-4 dl vatten - kallt om det ska jäsa över natten) och mängd mjöl som vilket recept som helst ...
Jäs över natten - baka ut och grädda!
 
Jag har bara bakat surdegsbröd en gång (nummer två idag :)!) och jag skippade det där fördegsmomentet. Jag tillsatte surdeg från burken i kylskåpet direkt till min deg, och jag tycker att det blev jättebra att göra så. Men det kanske inte räknas som ett riktigt surdegsbröd då..... ;)
Jodå, så har jag också gjort och visst är det surdegsbröd! Det blir dock ännu lite bättre om man dubblar fördegen. Däremot så kan sånt som rumstemperatur, luftfuktighet och annat ställa till det ibland så det är svårjäst.

Jag har aldrig lyckats med en surdeg gjord på enbart vetemjöl däremot ...
 
Åh vilken bra tråd! Min sambo har precis satt igång sin första surdeg idag, så det är toppen med en tråd där jag kan läsa lite om hur andra gör. Hade tänkt starta en egen tråd själv annars! :)

Däremot har vi endast kunnat få tag på vanligt vetemjöl, vad är det som gör att det blir svårare @Cha9?
 
Tack för tipsen! Ditt recept @Cha9 var ju några olika moment vid olika tider vilket jag är lite rädd för, men det kanske inte alls är så krångligt egentligen. Skönt att höra att Herman inte är representativt för surdegsbröd ;)
 
En riktig surdeg är ingen ”Herrman” ( som var nån gräslig sockerkaksvariant) och är mycket enklare. Mjöl +vatten och rumstemperatur.
Jag har min surdeg i kylskåpet och matar den en gång i veckan. Däremot är jag ingen expert på själva bakandet - resultatet blir lite olika från gång till gång. Jag bakar mest frukostbullar på mycket råg och då funkar det oavsett.
Jag startar min surdeg så här, hälften rågmjöl, hälften vete (eller rågsikt) och bakar ungefär som beskrivningen. Lång jästid är bara bra.
https://alltommat.se/recept/surdegsbrod/
Du bakar alltså med rågmjöl? Intressant.
jag ser ju endast recept på surdegsbröd med endast vetemjöl. Surdeg med rågmjöl men själva bakandet är med vetemjöl.

Om det funkar med andra mjölsorter och inte blir "surt" så kanske jag kan testa jag med.....:confused:
 
Du bakar alltså med rågmjöl? Intressant.
jag ser ju endast recept på surdegsbröd med endast vetemjöl. Surdeg med rågmjöl men själva bakandet är med vetemjöl.

Om det funkar med andra mjölsorter och inte blir "surt" så kanske jag kan testa jag med.....:confused:

Lägger in receptet här istället: https://www.recepten.se/recept/raagsurdegsbroed.html

Rågsurdegen som är i det där receptet var den jag gick efter när jag drog igång min.
 
Generellt när det gäller att baka med surdeg så gillar jag att använda stenmalet mjöl, det har bättre bakegenskaper (och Manitoba Cream då... men det är lite väl processat enligt mig). Min kompis bagaren håller med, hon kör mest på stenmalet. Vi är båda överens om att ICAs egna mjöl är skräp och särskilt specialmjölet är verkligen inte värt pengarna...

@Mineur: Jag rekommenderar er att kolla upp Bacheldre Watermill, deras mjöl är helt underbart och jag är väldigt ledsen att jag inte kan få tag på det längre (det blir för dyrt).
 
Säg till om du vill ha lite surdeg, den går utmärkt att skicka. En äldre deg är ju starkare och klarar av att jäsa bättre än en ung deg.
Tack!

Gulle så folk engagerar sig. Barnets kusin som blir tonåring idag var på sitt ICa med modern och hittade jäst. Nu är jästen på väg till mig med avkomman.

Ung tonårskille - hopp om mänskligheten. I den åldern brukar det mest vara enstaviga ord och grymtanden man får ur dem. Jag får jäst :love:
 
Du bakar alltså med rågmjöl? Intressant.
jag ser ju endast recept på surdegsbröd med endast vetemjöl. Surdeg med rågmjöl men själva bakandet är med vetemjöl.

Om det funkar med andra mjölsorter och inte blir "surt" så kanske jag kan testa jag med.....:confused:
Jag bakar på ungefär 50/50 mellan rågmjöl och vetemjöl - vetemjöl egentligen för att få det att jäsa upp bättre. Jag har nåt surdegsrecept för dummies här på siten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp