Bästa vintern för hästen? Hjälp!

elliee

Trådstartare
Jag har två stycken varmblod som just nu står i ett kallstall, det blir inget varmare utav dom utan det ligger på samma temperatur som utomhus hela tiden. :)
Tänkte höra om någon har lite tips för att göra denna kalla vintern så mysig som möjligt för dom! Skön vinterbädd i boxarna? Tips på bädd isåfall?!
Om jag ska ha samma täcke dygnet runt eller byta ute och inne, vad för täcken är bäst isåfall?
Lite tips tack då jag verkligen bryr mig om dessa busar :-) vill inte att de ska stå ute och frysa i dessa minusgrader..

Tacksam för svar!
 
Fryser de då? Det lär du ju kunna se. Jag har 2 av mina på utebox. De är otäckade den ene står på halm och den andra på spån. Ingen av dem har visat tecken på att frysa. Det stora problemet är enligt mig vattnet men efter att ha skaffat värmebaljor så är det problemet löst.
Om du tycker att de ser frusna ut så öka på högivan. Det är bästa sättet för dem att hålla värmen.
 
Säger som Shaggy, är du verkligen säker på att de fryser? Mina (shettis och haflinger) står i kallstall som väl kanske blir marginellt varmare än utomhus. De har massor med päls och inga täcken. Ser aldrig ut som om de lider :)!
 
Jag har två stycken varmblod som just nu står i ett kallstall, det blir inget varmare utav dom utan det ligger på samma temperatur som utomhus hela tiden. :)
Tänkte höra om någon har lite tips för att göra denna kalla vintern så mysig som möjligt för dom! Skön vinterbädd i boxarna? Tips på bädd isåfall?!
Om jag ska ha samma täcke dygnet runt eller byta ute och inne, vad för täcken är bäst isåfall?
Lite tips tack då jag verkligen bryr mig om dessa busar :-) vill inte att de ska stå ute och frysa i dessa minusgrader..

Tacksam för svar!

Det viktigste är ju ordentligt med grovfoder att pyssla med.

Ska du täcka, ha täcken som andas och ligger luftigt mot hästen. Inte tunga täcken som stramar, utan ett täcke i lämplig tjocklek. Inget hemskt fleece under. Men en ordentlig vinterpäls och mycket mat är det bästa täcket! :) päls är det varmaste man kan tänka sig. Till och med i ansiktet är de ju skyddade på ett annat sätt än vi.

Du kan ha lite extra tjockt med strö i boxen så de inte ligger mot betongplattan kanske?
 
Så länge hästarna inte står i något direkt drag så är det ingen fara.

Jag har mina i kallstall, som visserligen blir något varmare när alla hästar är inne.
Dom har djupa spånbäddar (dvs vi mockat bara ut bajset) som värmer till viss del. Samma täcken ute som inne. Bra passform är a och o. Sen får dom ordentligt med grovfoder.

Fördelen är den goda luftkvaliten man får i ett kallstall.
 
Okej okej! Tack för alla tips. Jag har nu låtit dom gått ut utan täcke idag :) ska titta till dom då och då så att de inte fryser!
De har fri tillgång på hösilage också får de hö i boxen under natten :) (ganska mycket). Så grovfoder går de inte snålt på!
Men de jag tänkte på me bädden, har ju endast spån nu men de är ju stelfruset... De blir ju hårt och kallt att ligga på? Ska jag kanske lägga halm eller vad tycker ni? :)
Får se senare idag om de har frusit eller inte.. Men ska jag ha något täcke under natten? Går ju ändå nedåt -20 grader då!
 
Men... Fryser spånet?? Eller bara det blöta menar du? Jag tror en permanentbädd behöver vara igång innan det blir tokkallt så att den börjar "bränna" och alstra lite värme? Men fryser spånet kanske du ska byta? Strö med papper eller halm om du inte får tag på ett torrare spån?
 
Det är få hästar som fryser av ren kyla men en del är känsligare mot blåst och nederbörd.

Min frys fia går nu naken när det är ren kyla men skakar som ett asplöv så fort det börjar dugga lite.

För till fältet står mina med rim frost över hela pälsen men utan att frysa det minst, frosten på dom bevisat bara att ingen värme lämnar deras kroppar.
 
Har dom hö att äta under hela natten och dagen är det väldigt få hästar som skulle frysa.
Så slipper både häst och människa täcken
 
Vi har våra hästar, ett fullblod, ett russ och en newforestponny i ett kallstall. Det är lika kallt inne som ute. De har i stort sett aldrig täcke på sig. De kan frysa om det regnar, blåser och är ganska kallt. Då brukar jag ta in dem och lägga täcke på den som fryser.
 
Tack för alla svar! Tycker dessa täcken är tidskrävande och dyra såklart. Men det låter som man kan slippa de i framtiden :) ska göra ordning bädden i boxarna med mycket halm och skönt så de kan bli lite varmt! Sen får de stå utan täcke så får jag ha lite koll. :-)
 
Är hästarna i gott hull och har grovfoder att hålla sig sysselsatta med så mår de nog bra utan täcke. Men man måste se till varje individ.

(Min varmblodsdam får allt ha täcke på sig den här vintern då jag jobbar på att få upp henne i hull, medan de andra två pälsbollarna klarar sig alldeles ypperligt utan täcke. En Exmoorponny och en Nordsvensk )
 
Att rycka av täcken från hästar som gått med täcke nu i den här kylan är inget jag kan rekomendera. De behöver tid på sig att få pälsen att resa sig igen så de kan värma sig. Ja täcken är dyra och de är tidskrävande men tänk på att vissa individer behöver dem. Min dam som inte står på utebox behöver täcke. Hennes päls är till skillnad från mammas björnpäls mest för syns skull. Det är inte en slump att det är just hon som står inne trots att det vore mer praktiskt för mig om en av de andra stod där.
 
Ja självklart! Men igår var det ca -6 hela dagen och ingen av dom såg ut att frysa! Och idag var det -5 så det blev utan täcke idag igen. Jag håller självklart koll på om dom står och fryser eller inte :)
 
Vet jag att det inte ska regna/snö så har jag låtit min häst gå utan täcke. Hon har inte världens bästa vinterpäls, men det verkar inte ens som hon frös när vi hade -18 här, då hade hon sin vinterpäls och ett regntäcke utan foder.
Jag tror personligen att det bästa är om de kan gå utan täcke så mycket som möjligt, dels så pälsen på lufta sig lite och dels för att slippa jobbet med att ta av/på täcke. :)
Sen ska det väl tilläggas att det är smidigt med täcke när det är lerig som tusan ute, men det är en annan femma. :P
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag vill ha lite tips från er som är mer vana vid långa utevistelser på vintern ute på vischan med bebis. Jag har tänkt ta med min då 5...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 858
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 271
Senast: mackan
·
Äldre Nu när det börjar bli kyligt ute hösten är här och vintern kommer sakta krypande. Jag tänkte vi kunde ha en tråd med tips på kläder...
2
Svar
32
· Visningar
2 060
Senast: Blixten
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 152
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp