Ute är mörkt och kallt

Jag funderar på att gå i ide och komma fram när det blir varmare :cautious:
Du kan få salukisällskap då. Min Aysu gör allt i sin makt idag för att öht slippa gå från soffa/säng... (och väl ute så kissar hon på närmsta gräsplätt och drar som en tok mot porten igen) Lär inte bli bättre imorgon när det ska bli ännu kallare... Helst hade hon legat i sängen med huvudet på kudden och ett varmt täcke över sig fram till typ.. april/maj.
 
Du kan få salukisällskap då. Min Aysu gör allt i sin makt idag för att öht slippa gå från soffa/säng... (och väl ute så kissar hon på närmsta gräsplätt och drar som en tok mot porten igen) Lär inte bli bättre imorgon när det ska bli ännu kallare... Helst hade hon legat i sängen med huvudet på kudden och ett varmt täcke över sig fram till typ.. april/maj.

Aysu och jag :love:
 
Passar på att slänga in en fråga.

Löpträning på vintern? Hur klär man sig då? Känns ju inte helt optimalt att springa i termobyxor.
 
Passar på att slänga in en fråga.

Löpträning på vintern? Hur klär man sig då? Känns ju inte helt optimalt att springa i termobyxor.

Lager på lager. Tunt och fukttransporterande närmast kroppen, något som stoppar vind och väta längst ut. Ett isolerande lager däremellan om det behövs. Se till att skydda det som sticker ut, dvs händer, fötter och huvud. Ta på dig lite mindre kläder än vad du tror, du ska frysa lätt när du precis kommit ut. Är du en riktig fryslort, som jag, så värm upp inomhus innan du tar på yttersta lagret kläder och sticker iväg.
 
Passar på att slänga in en fråga.

Löpträning på vintern? Hur klär man sig då? Känns ju inte helt optimalt att springa i termobyxor.
Från lite kallt till -15 brukar jag köra såhär på nederkroppen. Brukar inte springa i kallare än -15, tycker kylan går för långt ner i halsen då:
  • Bambuunderställsbyxor + tights
  • Ullunderställ(merino) + tights
  • Bambu + ull + tights
  • Bambu + ull + tunna täckisar som är fodrade
På överkroppen så börjar jag från vänster och bär vindjacka längst ut och bygger på eftersom. Så bambu + tjockare syntettröja/tunn ulltröja + tunn fleece/tjock fleece + vindjacka.

Har tidigt något för att skydda hals och öron, mössa behövs bara när det är som kallast och då drar jag ofta av den efter halva turen. Men buff/halsduk för hals och buff/öronvärmare för öronen så fort jag klarar av det utan att dö värmedöden.
+ Vantar!
 
@Tassetass och @cute_beast

Det blir nog uppvärming utomhus. Är jag och dottern som kommer ha löpträning en dag i veckan. Det kommer dessutom bli på kvällen.

Fleecetröja och vindjacka får inhandlas.

Bambuunderställ har jag inte hört talas om innan. Vad skiljer bambu och ull åt? Förutom materialet då. :)
 
@Tassetass och @cute_beast

Det blir nog uppvärming utomhus. Är jag och dottern som kommer ha löpträning en dag i veckan. Det kommer dessutom bli på kvällen.

Fleecetröja och vindjacka får inhandlas.

Bambuunderställ har jag inte hört talas om innan. Vad skiljer bambu och ull åt? Förutom materialet då. :)
Bambu är mycket svalare än ull då det nästan omedelbart lyfter fukt från huden. Jag har väldigt varma fötter(allmänt varm om kroppen), om jag har bambu så fryser jag inte på vår/sommar/höst men till vintern blir det för kallt så då behöver jag ull. Bomull gör att jag blir för varm och svettas = bomullen blir blöt och jag blir kall oavsett.

Jag värmer upp utomhus, så jag öppnar bara upp jackan när jag blivit varm.
På benen klär jag mig så det är svalt/kallt precis när jag kliver ut genom dörren för då blir jag inte för varm under passet. Vantar är tunna och ofta tar jag av dem efter uppvärmning.
Min partner som inte blir varm när han springer även om han svettas (jag ångar och blir röd som en kräfta) klär sig så han är sval eller bekvämt varm när passet ska börja.
 
Bambu är mycket svalare än ull då det nästan omedelbart lyfter fukt från huden. Jag har väldigt varma fötter(allmänt varm om kroppen), om jag har bambu så fryser jag inte på vår/sommar/höst men till vintern blir det för kallt så då behöver jag ull. Bomull gör att jag blir för varm och svettas = bomullen blir blöt och jag blir kall oavsett.

Jag värmer upp utomhus, så jag öppnar bara upp jackan när jag blivit varm.
På benen klär jag mig så det är svalt/kallt precis när jag kliver ut genom dörren för då blir jag inte för varm under passet. Vantar är tunna och ofta tar jag av dem efter uppvärmning.
Min partner som inte blir varm när han springer även om han svettas (jag ångar och blir röd som en kräfta) klär sig så han är sval eller bekvämt varm när passet ska börja.

Både jag och dottern fryser lätt. Så det blir nog att satsa på ullunderställ nu i vinter.

Jag vet att jag lätt överklär och så blir det för varmt istället. Samtidigt vill jag inte att dottern skall frysa för då tycker hon nog inte det är så roligt längre.
 
Både jag och dottern fryser lätt. Så det blir nog att satsa på ullunderställ nu i vinter.

Jag vet att jag lätt överklär och så blir det för varmt istället. Samtidigt vill jag inte att dottern skall frysa för då tycker hon nog inte det är så roligt längre.
Då skulle jag definitivt titta på bambu och ha det innerst med ull eller fleece över beroende på hur kallt det är.
Och att vara noga med att hålla hals/huvud/öron varma. Du kanske kan ta bort ett lager på kroppen om du inte får kyla direkt mot halsen i en halvtimme. Så fungerar iaf jag.
 
Fråga- jag tycker det är jobbigt att promenera etc utomhus nu när det är kallt. Jobbigt att få in kall luft i lungorna. Brukar ni andra också känna så?
För senaste året har jag till och från haft väldigt mkt hosta. Som inte går över och som känns som det är mer än förkylningshosta. Vi har astma i min familj. och jag har nu börjat fundera på om jag har astma eller problem med luftrören på något sätt?
 
Då skulle jag definitivt titta på bambu och ha det innerst med ull eller fleece över beroende på hur kallt det är.
Och att vara noga med att hålla hals/huvud/öron varma. Du kanske kan ta bort ett lager på kroppen om du inte får kyla direkt mot halsen i en halvtimme. Så fungerar iaf jag.

Då skall jag titta på det. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 551
Senast: Hedinn
·
Utrustning Vet inte om det finns sedan tidigare en sådan här tråd, om så är fallet ber jag om ursäkt! Nu är vintern här! -20 grader står det på...
2
Svar
20
· Visningar
3 513
Senast: Kookaburra
·
Utrustning Hur klär ni er under det kalla vinterhalvåret när ni ska ut och rida? Jag är en väldigt lättfrusen person, och tar därför på mig...
2 3
Svar
40
· Visningar
10 069
Senast: syrran
·
C
Utrustning Igår när jag var i stallet var första gången i vinter som jag började frysa om fötterna. Inte så konstigt med tanke på att jag stod i...
Svar
10
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp