Ute är mörkt och kallt

chiliconcarne

Trådstartare
Nu när det börjar bli kyligt ute hösten är här och vintern kommer sakta krypande. Jag tänkte vi kunde ha en tråd med tips på kläder, skor och annat som hjälper oss frusna att inte frysa i vinter. Vilka material värmer bäst? Vilken märken är tåliga och står emot väder och vind.

Tips på
  • Varmaste vinterjackan/vinterparkas
  • Överdragsbyxor/Termobyxor/skidbyxor/termokjol
  • Skönaste och varmaste understället
  • Strumpor, vilka material värmer bäst
  • Skor och kängor, som håller kylan och vätan borta
  • Vilka mellanlager värmer bäst
  • Vantar, mössor, pannband, halsduk, buff
  • Träningskläder för träning utomhus på vintern
  • Regnkläder, vad håller tätt och vad går att cykla, springa och röra sig i
  • Annat som kan vara bra att ha för att slippa frysa i vinter
 
Jag säger som alltid när det pratas om att klä sig varmt: lager på lager! Jag uppfattar det som om folk ofta vill ha ett par strumpor i skorna, en jacka och sedan ska det vara klart att gå ut i femtioelva minusgrader. Det fungerar inte riktigt så, vilket också är anledningen till att jag varje vinter längtar efter våren :p

Dubbla strumpor i kängorna, tjock skosula, gärna bomullsstrumpor närmast foten och varma strumpor med åtminstone lite ull utanpå. Gott om utrymme för att vifta på tårna i skorna är också bra.

På benen har jag fleecefodrade strumpbyxor/leggings, mjukisbyxor och termobyxor. På överkroppen kör jag med tunn tröja, polotröja, vid behov även tjocktröja och sedan en rejäl vinterjacka på det. Då klarar jag mig länge.

Och ja, jag föredrar att vara varm och ful än snygg och ihjälfrusen ;)
 
http://www.termokjol.se/

Jag är lite sugen på en termokiol, är dom bra eller känner en sig orörlig i dom
Min mor har en termokjol som är köpt på Engelsons. Sådant finns ju lite överallt nu, även i många sportaffärer. Hon är kär i sin och använder den varje gång hon ska iväg och ha kjol på sig. Att ha sådan under tex skogspromenader tror jag däremot blir lite opraktiskt.
 
Jag säger som alltid när det pratas om att klä sig varmt: lager på lager! Jag uppfattar det som om folk ofta vill ha ett par strumpor i skorna, en jacka och sedan ska det vara klart att gå ut i femtioelva minusgrader. Det fungerar inte riktigt så, vilket också är anledningen till att jag varje vinter längtar efter våren :p

Dubbla strumpor i kängorna, tjock skosula, gärna bomullsstrumpor närmast foten och varma strumpor med åtminstone lite ull utanpå. Gott om utrymme för att vifta på tårna i skorna är också bra.

På benen har jag fleecefodrade strumpbyxor/leggings, mjukisbyxor och termobyxor. På överkroppen kör jag med tunn tröja, polotröja, vid behov även tjocktröja och sedan en rejäl vinterjacka på det. Då klarar jag mig länge.

Och ja, jag föredrar att vara varm och ful än snygg och ihjälfrusen ;)

Bomull närmast foten kyler. I övrigt håller jag med dig helt och fullt! Lager på lager är grejen och inga stora bylsiga grejer utan kroppsnära men ändå så att luften kan bilda värmelager.
 
Min mor har en termokjol som är köpt på Engelsons. Sådant finns ju lite överallt nu, även i många sportaffärer. Hon är kär i sin och använder den varje gång hon ska iväg och ha kjol på sig. Att ha sådan under tex skogspromenader tror jag däremot blir lite opraktiskt.
Okey, det va promenader i skogen den va tänkt till
Termobyxor är så bylsiga, underställ kanske är det bästa med ett par vindtäta byxor :)
 
Okey, det va promenader i skogen den va tänkt till
Termobyxor är så bylsiga, underställ kanske är det bästa med ett par vindtäta byxor :)

Titta på skidbyxor istället. De är inte alls bylsiga. När jag satt i rullstol var det nödvändigt med extra lager på benen redan vid 10 plusgrader (det är svinkallt att sitta still ute) och jag hade flera olika tjocklekar och material på skidbyxor. Ska man röra sig mycket gillar jag överdragsbyxor i softshell, töjbara, smidiga och varma.
 
Bomull närmast foten kyler. I övrigt håller jag med dig helt och fullt! Lager på lager är grejen och inga stora bylsiga grejer utan kroppsnära men ändå så att luften kan bilda värmelager.
Gör det? Jag har alltid bomull närmast kroppen och upplever att jag hålls varm. Ull kliar så det vägrar jag och icke-naturmaterial undviker jag om möjligt... Vet inte om det finns något annat jag kan testa?
 
Okey, det va promenader i skogen den va tänkt till
Termobyxor är så bylsiga, underställ kanske är det bästa med ett par vindtäta byxor :)

Jag har Houdinis kjol och den går utmärkt att röra sig med. Rör man på sig fort är det mer praktiskt med långkalsonger och ett par byxor, men för korta promenader och som extra värme är kjol ett helt supert plagg!
 
Bra tråd! Jag avskyr både mörker och kyla, så ska följa tipsen med spänning. Särskilt vantar och skor! En bra sak när man väl kommer in från kylan är i alla fall en elektrisk värmefilt. :love:
 
Jag har ett par dobsom tunna överdragsbyxor med tvåvägsdragskedjor i sidorna. Suveränt bra om man inte gillar långkalsonger men ändå vill vara varm! Jag köpte även deras termokjol, men den var inte bra. Bara dragkedja i ena sidan, det hämmar rörligheten. Siktar på en uhip istället, med dragkedjor fram och bak. Den har dessutom bensnören så inte kjolen flaxar när jag cyklar till jobbet.
 
Sen tipsar jag om tunna ullsjalar. Vi har kallt inne på jobbet - sjalen värmer fint. Blir det för varmt tar jag av den. Poncho i ull är ett annat bra plagg som ser lite elegant ut samtidigt som det är varmt. Strumbyxor i ull eller fleece om man har kjol.

Sen kom jag på en grej till - märks det att jag är frusen av mig? Istället för tröja under skaljackan har jag köpt en supertunn liten dunjacka som kan funka som foder; även under andra ytterplagg förstås. Bästa köpet!
 
Bra strumpor! Oavsett outfit, att ha bomullsstrumpor på vintern är ju rena döden, så jag har ull eller bambustrumpor vintertid.

Och tantskor. Jag hatar att frysa om fötterna, Reiker är bra till exempel. Eller Clarks. Nu bor jag i ett landskap där det sällan är snö, men jag har självfallet höga, fodrade, vattentäta stövlar om detta skit skulle inträffa.
 
Gör det? Jag har alltid bomull närmast kroppen och upplever att jag hålls varm. Ull kliar så det vägrar jag och icke-naturmaterial undviker jag om möjligt... Vet inte om det finns något annat jag kan testa?

När/om bomullssockar blir fuktiga så kyler det.
Ja viss ull kliar. Mitt tips är att testa merinoull. Det kliar inte ens på mig och jag är verkligen jättekänslig. Jag pratar alltså inte om typ raggsockar (för de kliar!) utan ullsockar som ser ut som vilka sockar som helst. Finns i alla möjliga tjocklekar. Jag använder inget annat än ullsockar i varierande tjocklek höst-vinter-vår. Är det varmt på riktigt på sommaren använder jag bambusockar. Skillnaden på fotklimatet är enorm. Tycker man ändå att ull kliar så är det bättre att använda bambusockar under ullsockarna, bambun kyler inte om/när den blir fuktig.
 
När/om bomullssockar blir fuktiga så kyler det.
Ja viss ull kliar. Mitt tips är att testa merinoull. Det kliar inte ens på mig och jag är verkligen jättekänslig. Jag pratar alltså inte om typ raggsockar (för de kliar!) utan ullsockar som ser ut som vilka sockar som helst. Finns i alla möjliga tjocklekar. Jag använder inget annat än ullsockar i varierande tjocklek höst-vinter-vår. Är det varmt på riktigt på sommaren använder jag bambusockar. Skillnaden på fotklimatet är enorm. Tycker man ändå att ull kliar så är det bättre att använda bambusockar under ullsockarna, bambun kyler inte om/när den blir fuktig.
Ah, jag blir i princip aldrig svettig om fötterna och har rejäla skor som håller mig torr, så då kanske det är därför jag inte tänkt på bomull som kylande. Meen jag har faktiskt sett bambusockar i affären, ska kanske köpa ett par och testa!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 556
Senast: Hedinn
·
Utrustning Vet inte om det finns sedan tidigare en sådan här tråd, om så är fallet ber jag om ursäkt! Nu är vintern här! -20 grader står det på...
2
Svar
20
· Visningar
3 513
Senast: Kookaburra
·
Utrustning Hur klär ni er under det kalla vinterhalvåret när ni ska ut och rida? Jag är en väldigt lättfrusen person, och tar därför på mig...
2 3
Svar
40
· Visningar
10 069
Senast: syrran
·
C
Utrustning Igår när jag var i stallet var första gången i vinter som jag började frysa om fötterna. Inte så konstigt med tanke på att jag stod i...
Svar
10
· Visningar
1 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp