Bättre glid utan valla - vad handlar då fluordebatten om??

Då brorsan köpte vallnings fria glasfiberskidor (han brukade tävla lite lokalt både på skidor, terränglöpning och orientering), hade jag kvar mina gamla Åhus träskidor som jag vallade enbart med röd, lila eller blå SWIX som fästvalla beroende på temperatur (klister kom jag aldrig underfund med hur fungerade), samt stearinljus som glid valla, åkte ifrån honom hur lätt som helst både uppför och nedför fast jag skidade enbart för skidmärkena (guld, silver och brons) som man fick för dokumenterad sammanlagd distans pr. säsong medan man gick i skolan. I och för sig 40-45 år sedan men tror nog receptet på vallning skulle fungera även idag för en glad amatör med träskidor.
 
Jag lämnar in mina med jämna/ojämna mellanrum för tillfixning och det glid de fixar då tycker jag räcker för min vanlig människa-åkning. Är bra om det inte glider för bra för då hänger jag inte med. :angel:
Men som nämnts är ju spannet viktigt, särskilt med skins där för mjuka skidor riskerar att hämma glidet.
Hittade denna videon om glidvalla och här används ju paraffin och det sista han visar känns ju inte omöjligt som vanlig enkel att fixa. Vet ärligt inte om paraffin är samma skit för miljön men gissar att det är bättre än flour iaf.
 
Hittade denna videon om glidvalla och här används ju paraffin och det sista han visar känns ju inte omöjligt som vanlig enkel att fixa.
Du menar från cirka 1.48?
Flytande silikon finns i samma förpackning, appliceras på samma sätt och det jag använder behöver inte härda. Så minus 15min på de 15min och 10sek han lägger ned för min del.
 
Jag har uselt glid, men jag tror inte att en stålsickel skulle göra mina små fjäll under ett dugg gladare tyvärr. Jag får ta fördelarna med att kunna klafsa uppför istället och stå still i backar utan att kasa iväg någonstans. (fjällskidor)

Fast fjällen ska du ju inte glida på, eller stålsickla/valla för bättre glid. Fjällen är ju fästzonen där du annars har päls/tejp/fästvalla.

Har du uselt glid löser du det antingen genom att glidvalla/stålsickla allt utom fjällen, eller om det är spannet det är fel på byta skidor.
 
Min uppfattning är att vanliga människor vallar med silikon för att få glid.

Silikon som glidvalla? Det har jag helt ärligt aldrig hört talas om och jag tycker jag är en relativt vanlig människa. Vad jag vet används silikon främst för ruggade skidor och stighudar för att hindra ifrysning. Men det är ju i fästet.

Min uppfattning är att de flesta "vanliga människor" inte glidvallar alls och de som gör det gör det med LF paraffin
 
Ok så jag skulle behöva det?

Valla tänker jag ju inte göra, det är bättre att åka skidor än att inte åka skidor tänker jag och med valla skulle jag ju då inte åka helt enkelt. (Åh vackert väder! åka skidor! ajabaja valla först, och glöm inte att ha dåligt samvete över miljön sedan, hm ok, inte åka skidor, blir annan gång.)

Men jag erfar att jag har dåligt glid även jämfört med skidor som liten som varit ovallade och ofästa sedan evinnerliga tider, så jag tror på skinskidor, man får intrycket av att de inte måste vallas.

Stålsickla skulle jag kanske kunna ta mig till att göra.
Jag har skinskidor och glidvallar ibland. Kör med flytande (och fluorfritt). Jätteenkelt. Bara dutta på, låta vara typ 20 min och sen borsta. Och jag tycker inte det behövs inför varje pass, jag brukar vara nöjd med typ var fjärde gång (beroende på hur långt jag åkt och väder).

Sen behöver man ju göra rent själva hudarna ibland också och impregnera.
 
Då brorsan köpte vallnings fria glasfiberskidor (han brukade tävla lite lokalt både på skidor, terränglöpning och orientering), hade jag kvar mina gamla Åhus träskidor som jag vallade enbart med röd, lila eller blå SWIX som fästvalla beroende på temperatur (klister kom jag aldrig underfund med hur fungerade), samt stearinljus som glid valla, åkte ifrån honom hur lätt som helst både uppför och nedför fast jag skidade enbart för skidmärkena (guld, silver och brons) som man fick för dokumenterad sammanlagd distans pr. säsong medan man gick i skolan. I och för sig 40-45 år sedan men tror nog receptet på vallning skulle fungera även idag för en glad amatör med träskidor.

(Fäst)vallningsfria skidor idag är något helt annat än för 40-45 år sedan. Röd, lila eller blå burk är däremot samma.
 
Jo verkligen! Det är ju förbjudet i stort sett överallt annars, tror enbart det är militären och räddningstjänst som i undantagsfall får använda PFAS i släckskum idag. Väldigt märkligt att det får fortsätta finnas i skidvalla.

Tror att skidorna ska kontrolleras direkt efter loppet för att undvika fusk. Man tar ju inte dopingkontrollerna innan tävlingen. Och även om skidorna skulle kontrolleras innan, tar analyserna flera timmar innan man får svar.
PFAS är en grupp med tusentals ämnen i som använda på massor av ställen i samhället. Det är bara ett fåtal som är förbjudna (enligt Stockholm convention och POP listan så är det PFOS och PFOA, deras salter och PFOA relaterade ämnen).
Det är inte samma ämne i släckskum som i skidvalla.
 
Jag har skinskidor och glidvallar ibland. Kör med flytande (och fluorfritt). Jätteenkelt. Bara dutta på, låta vara typ 20 min och sen borsta. Och jag tycker inte det behövs inför varje pass, jag brukar vara nöjd med typ var fjärde gång (beroende på hur långt jag åkt och väder).

Sen behöver man ju göra rent själva hudarna ibland också och impregnera.

Tänk om man vore så ambitiös! Får trösta mig med att det blir bättre träning eller ngt :D
 
Hittade denna videon om glidvalla och här används ju paraffin och det sista han visar känns ju inte omöjligt som vanlig enkel att fixa. Vet ärligt inte om paraffin är samma skit för miljön men gissar att det är bättre än flour iaf.
Paraffin används ju på ost så så särskilt farligt för miljön lär det inte vara :)
 
PFAS är en grupp med tusentals ämnen i som använda på massor av ställen i samhället. Det är bara ett fåtal som är förbjudna (enligt Stockholm convention och POP listan så är det PFOS och PFOA, deras salter och PFOA relaterade ämnen).
Det är inte samma ämne i släckskum som i skidvalla.
Och jag tycker det är synd att de måste förbjudas ett och ett när de är samma skrot och korn.
 
Fast fjällen ska du ju inte glida på, eller stålsickla/valla för bättre glid. Fjällen är ju fästzonen där du annars har päls/tejp/fästvalla.

Har du uselt glid löser du det antingen genom att glidvalla/stålsickla allt utom fjällen, eller om det är spannet det är fel på byta skidor.
Hela skidan är fjällig :D fästet är lite annorlunda
 
Jag har skinskidor och glidvallar ibland. Kör med flytande (och fluorfritt). Jätteenkelt. Bara dutta på, låta vara typ 20 min och sen borsta. Och jag tycker inte det behövs inför varje pass, jag brukar vara nöjd med typ var fjärde gång (beroende på hur långt jag åkt och väder).

Sen behöver man ju göra rent själva hudarna ibland också och impregnera.
Jag gillar ju att bara komma på det, springa ut på lunchen, åka 40 minuter och slänga in skidorna i förrådet igen just nu. Inte planera jättenoga att om tre dagar så ska jag åka skidor :D men om man bara gör det någon gång i veckan kanske det fungerar att slabba med i trädgården (och är silikon så bra för miljön alltså?)

Om det ligger med som att göra inför skidåkning i helgen bland packa barn och allting annat så skulle jag ju bara välja att det är för jobbigt med det 30-60 minuters jobbet (för två par skidor), vi kan åka skridskor eller slalom istället (och nej jag har aldrig slipat mina skridskor och brukar oftast inte valla mina slalomskidor).
 
Senast ändrad:
Jag gillar ju att bara komma på det, springa ut på lunchen, åka 40 minuter och slänga in skidorna i förrådet igen just nu. Inte planera jättenoga att om tre dagar så ska jag åka skidor :D men om man bara gör det någon gång i veckan kanske det fungerar att slabba med i trädgården (och är silikon en oljebaserad plast? så bra för miljön alltså?)

Om det ligger med som att göra inför skidåkning i helgen bland packa barn och allting annat så skulle jag ju bara välja att det är för jobbigt med det 30-60 minuters jobbet (för två par skidor), vi kan åka skridskor eller slalom istället (och nej jag har aldrig slipat mina skridskor och brukar oftast inte valla mina slalomskidor).
Samma för mig. Det funkar inte om jag ska stå och greja en halvtimme innan helt enkelt. Då prioriteras det bort. Jag kan greja en halvtimme nån gång då och då, men inte inför varje gång.
 
Jag gillar ju att bara komma på det, springa ut på lunchen, åka 40 minuter och slänga in skidorna i förrådet igen just nu. Inte planera jättenoga att om tre dagar så ska jag åka skidor :D men om man bara gör det någon gång i veckan kanske det fungerar att slabba med i trädgården (och är silikon så bra för miljön alltså?)

Om det ligger med som att göra inför skidåkning i helgen bland packa barn och allting annat så skulle jag ju bara välja att det är för jobbigt med det 30-60 minuters jobbet (för två par skidor), vi kan åka skridskor eller slalom istället (och nej jag har aldrig slipat mina skridskor och brukar oftast inte valla mina slalomskidor).

Samma för mig. Det funkar inte om jag ska stå och greja en halvtimme innan helt enkelt. Då prioriteras det bort. Jag kan greja en halvtimme nån gång då och då, men inte inför varje gång.

Det behöver inte vara så besvärligt/noga. Jag har ett par pälsskidor som jag som sagt glidvallar en gång per säsong om det inte är något väldigt speciellt. Har inte ork att lägga tid på det och inte tid i vardagen heller om jag ska få ihop själva träningen. Insåg när jag läste @Niyamas post att jag rengjort och impregnerat pälsarna en gång sen jag skaffade skidorna för drygt två år sedan, och då har de ändå gått två öppna spår och träning för dem sen dess. (och gången de rengjordes var när jag lämnade in skidorna för vallning inför ett öppet spår :p)

Och då är jag ändå någon som har åkt mycket skidor och tex kan avgöra om det dåliga glidet beror på kärv snö eller på skidorna. Jag skulle säkert få lite bättre fart på skidorna om jag la ner tid på glidvallning. Men....orkar inte ;)
 
Tror du har svaren på glidproblemen där :p
Säkert, bortsett från att jag trampar ned spannet då, så jag är på marknaden för nya skidor som sagt.

De har sina poänger iom att de fick mig att börja åka igen efter ett uppehåll mellan jag var 12 och 40 (konstaterade någonstans runt 12 års ålder att längd bara var för opålitligt och otäckt jämfört med slalom i svarta backar) men skidorna är som sagt för fjällknatande.
 
Det behöver inte vara så besvärligt/noga. Jag har ett par pälsskidor som jag som sagt glidvallar en gång per säsong om det inte är något väldigt speciellt. Har inte ork att lägga tid på det och inte tid i vardagen heller om jag ska få ihop själva träningen. Insåg när jag läste @Niyamas post att jag rengjort och impregnerat pälsarna en gång sen jag skaffade skidorna för drygt två år sedan, och då har de ändå gått två öppna spår och träning för dem sen dess. (och gången de rengjordes var när jag lämnade in skidorna för vallning inför ett öppet spår :p)

Och då är jag ändå någon som har åkt mycket skidor och tex kan avgöra om det dåliga glidet beror på kärv snö eller på skidorna. Jag skulle säkert få lite bättre fart på skidorna om jag la ner tid på glidvallning. Men....orkar inte ;)
En gång per säsong skulle jag nog allt klara :) har sett att det ska finnas totalt miljövänlig valla från Norge också så man kan ju fråga efter det. Och första säsongen lär säljaren envisas med att lägga på ett giftigt lager innan de lämnar dem ifrån sig :D
 
En gång per säsong skulle jag nog allt klara :) har sett att det ska finnas totalt miljövänlig valla från Norge också så man kan ju fråga efter det. Och första säsongen lär säljaren envisas med att lägga på ett giftigt lager innan de lämnar dem ifrån sig :D

Sedan är det väl tyvärr så att oftast är det så mycket grus (de är väldigt noga med att sanda) och gräs dominerat före att man lika gärna kan åka på vad som helst här. Problemet har ju uppkommit bara för att det är bra snö att åka på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp