Bukefalos 28 år!

Bättre sömn i rätt väderstreck?

Sådant som skolstart klockan 8 och börja jobba klockan 7 skadar livskvaliteten väldigt mycket.

Typ. Det är därför jag valt en annan typ av livsstil som inte går in i dagtidsnormen. Alla människor är olika och har en egen inre dygnsrytm. Det gäller mest att hitta vad som fungerar bäst. En del plågar sig igenom livet, andra väljer piller, andra väljer att anpassa sig med ett värde och sitt liv efter sin egen dygnsrytm.
 
Tavegyl vet jag inte om det är placebo eller på riktigt men det tar jag till natten.

Tavegyl är ju en antihistamin, som ofta används till exempelvis barn som är oroliga nattetid, eller som en slags boost till andra sömnpreparat. Någon direkt insomnings eller sömntablett är det inte.
 
Tavegyl är ju en antihistamin, som ofta används till exempelvis barn som är oroliga nattetid, eller som en slags boost till andra sömnpreparat. Någon direkt insomnings eller sömntablett är det inte.
Troligen för jag blir inte trött dagtid så jag somnar.
 
Jag lägger mig oftast ca 21.30-22.00. Klockan ringer 05.00. Dagtid sover jag definitivt inte, jag jobbar ju dagtid. Har ofta väldigt svårt att somna, ligger och snurrar och försöker komma till ro. Ofta zoombietillstånd dagtid. Jag snarkar och har andningsuppehåll. Har numera en andningsmask som ska hjälpa men den tar tyvärr inte helt bort snarkningen. Trodde att zoombietillståndet skulle bli bättre när jag fick andningsmasken, men problemen kvarstår.
 
Alltså, jag är mer eller mindre född sömnstörd. Det är enkelt: jag somnar inte. Att vänta med att lägga mig tills jag är trött är inte lösningen, då kommer jag i säng runt 4-5, och ska jag sen upp vid 7 blir det outhärdligt.

Jag tror att dygnet i min kropp är längre än 24 timmar. Det verkar inte vara helt ovanligt, men straffas ganska hårt av samhället. Sådant som skolstart klockan 8 och börja jobba klockan 7 skadar livskvaliteten väldigt mycket.
Samma här. Det är räddningen för mig att kunna planera mina dagar så att jag faktiskt kan låta min dygnsrytm få styra en del.
 
Lite småkul, när jag först såg den här tråden så tänkte jag skriva att om det stämde så borde ju i princip alla djur sova med huvudet åt norr. Bestämde mig dock för att avvakta med det och har haft lite extra koll på hästarna utanför huset, och jo, nog verkar de föredra att ha sina huvuden mot norr när de vilar/sover. :D Eller så tycker de att hagarna är bekvämast så eller nåt. Är dock bara stohagarna jag ser som bäst från huset, ska försöka kolla hur det ser ut i övriga hagar också de kommande dagarna, det kanske bara är stona som är vidskepliga.
 
Alltså, jag är mer eller mindre född sömnstörd. Det är enkelt: jag somnar inte. Att vänta med att lägga mig tills jag är trött är inte lösningen, då kommer jag i säng runt 4-5, och ska jag sen upp vid 7 blir det outhärdligt.

Jag tror att dygnet i min kropp är längre än 24 timmar. Det verkar inte vara helt ovanligt, men straffas ganska hårt av samhället. Sådant som skolstart klockan 8 och börja jobba klockan 7 skadar livskvaliteten väldigt mycket.
Jag är och har alltid varit precis som du beskriver det men har haft förmånen att bestämma mina egna tider nästan hela vuxenlivet. Det hela blev solklart när jag gjorde lumpen, zombie som raglade ut illa klädd till frukosten funkade inget vidare så det löstes genom ständiga sovmorgnar och ständiga kvällstjänster där jag kunde få pyssla i lugn och ro med div. saker och ting när dom andra sov. (Var på ett litet "familjärt" ställe där det gällde att ta egna initiativ och lösa problemen eftersom det sällan fanns nån att fråga.)
Eftersom jag större delen av livet varit min egen (dock bunden till vissa verksamheter) så har jag kunnat komma och gå som jag ville utan att nån ifrågasatt det och jag har oftast hunnit mera än dom som haft "normal" arbetstid eftersom jag ju vet när jag är som mest skärpt och alert och kan leverera.

Min dygnsrytm är att vakna 9, käka frukost en timma, börja med det jag ska göra vid 10,30-11 och sen bryta för sömn 02-03 nångång, då somnar jag ovaggad och vaknar utvilad.
 
Tavegyl är ju en antihistamin, som ofta används till exempelvis barn som är oroliga nattetid, eller som en slags boost till andra sömnpreparat. Någon direkt insomnings eller sömntablett är det inte.
Det användningsområdet har jag inte hört talas om för Tavegyl..
dessutom avråds man numera från att använda preparatet till just barn.
Om man följer moderna riktlinjer, och inte (möjligen?) jobbar inom BUP
 
Jag googlade nu, det är feng shui. Liksom det här:

Och vad betyder nu allt detta? Jo, inom sektorn för varje väderstreck samlas och koncentreras en viss sorts energi, karriärenergi i norr, utbildningsenergi i nordöst, hälsoenergi i öster, osv.
Om du t.ex har ditt sovrum i norr, så innebär det att du varje natt när du sover fylls av karriärenergi, som kan hjälpa dig att prestera bättre på jobbet.
Naturligtvis gäller detta inte bara för sovrummet, utan för alla rum du tillbringar tid i, som t.ex köket, vardagsrummet, arbetsrummet, matsalen, badrummet...
Beroende på vilket väderstreck respektive rum ligger i, fylls du av hälsoenergi, utbildningsenergi, kärleksenergi, kreativ energi, osv.


Låter toppen :D
Så, om jag har ett annat rum söder om mitt sovrum (så mitt sovrum hamnar i "norr") så får jag karriärenergi, och om mitt sovrum ligger längst österut i huset så får jag hälsoenergi?
Påverkas energierna alltså av om det finns andra rum runt mitt sovrum? O_o:confused:
Om jag bor i ett lägenhetshus kanske jag knappt kan få någon energi då..?

Tur att jag ritade in sovrummet i öster på nya huset då... :up:
 
Samma här. Det är räddningen för mig att kunna planera mina dagar så att jag faktiskt kan låta min dygnsrytm få styra en del.
Ja, det är ju en av flera strategier man kan ha. Även för mig spelar det där in i mitt yrkesval.

Skolan är väl egentligen det som ställt till med störst bekymmer, tror jag. Det gäller både min egen skolgång i forntiden och senare min unges. Att vara pigg och alert i skolan klockan 8 på morgonen är närmast surrealistiskt att tänka sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 048
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 493
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 982
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp