Citalopram

Ta den när du tycker det passar bäst. Jag brukade ta på morgonen under en längre tid, men provade sedan att byta till kvällen och det tog bort en del ”dagtrötthet” som jag upplevde innan. Jag tar den mellan 21 och 01 beroende på vad jag gör den kvällen, men längre spann än så brukar jag undvika. Drömmar får jag alltid mer när jag börjar med ny medicin, men liksom de flesta biverkningar lägger det sig.

Om det inte känns alldeles förfärligt, försök ge medicin en chans, dvs tid. Kanske behöver du ”bara” vänta, kanske behöver du justera dos. Jag tex mår bättre av en ganska låg dos antidepressiv, så jag har efter ett tag med höjd dos sänkt igen (i samråd med läkare). Kanske behöver du på sikt byta sort, och ibland behöver man lägga till en så man tar två olika. Det är ju så individuellt, man kan egentligen bara vänta och se. Men det måste ju finnas något positivt med att medicinera, förstås, uppmanar inte någon att bita ihop och lida.

En bra läkare som gör att man känner sig hörd tycker jag är viktigt när det kommer till att prova ut mediciner. Någon att bolla sin upplevelse med för att hitta vad som funkar så optimalt som möjligt, och som tar ens oro om tex biverkningar på allvar och visa vilka alternativ som finns om den nuvarande inte känns bra efter x tid. Och tex kring viktuppgång, det finns mediciner där den biverkningens förekomst är mycket låg. Sedan ska det ju passa ihop med vad du behöver, men i regel finns det alternativ.
 
Nej alla har inte jobbiga biverkningar.
Jag upplever mig inte alls avtrubbad på något sätt. Kan bli glad, känna lycka, vara ledsen, arg, gråta. Inga problem med det sexuella heller, som jag var orolig för.
Min ångest och oro är i princip obefintlig och jag känner äntligen livsglädje igen och den där tunga, gråa, negativa känslan är helt borta. Jag hade nog tur att jag dels hade en väldigt bra läkare men också lyckades pricka rätt med första preparatet vi testade.
Det är inte alls ovanligt att man behöver prova några stycken innan man hittar rätt.
Min mamma behövde prova 4 olika mediciner mot hennes depression innan hon fick en medicin som hjälpte och inte hade för jobbiga biverkningar.
Vad bra att det funkar så bra för dig! :) :heart Det är verkligen vad man önskar ju!

Jag tycker inte om att testa en massa nya mediciner med biverkningar, jag har så svårt att hantera sådana saker. Samma med epilepsimedicinerna, att ändra dos eller byta medicin har alltid varit väldigt tufft och påverkat mig väldigt negativt mentalt också. Borde kanske inte vara förvånad över att detta är ett aber. ;)
 
Ps. Avtrubbad har jag nog aldrig blivit med antidepressiva, kanske att det känns annorlunda första tiden eftersom medicin ju påverkar signalsubstanserna, men det har aldrig varit ihållande. Med lugnande mediciner blir jag däremot avtrubbad, men då är det ju förstås också syftet.
 
Jag äter Escitalopram och tyckte att om jag tog den på kvällen så fick jag mardrömmar. Jag får lätt mardrömmar ändå, men ja, jag tyckte det mer var garanterat med den. Däremot så kan det ju varit en övergående biverkning, men jag tar den på morgon nu ändå. Det får ju vli en avvägning för om man blir dåsig av att ta den.
 
Ta den när du tycker det passar bäst. Jag brukade ta på morgonen under en längre tid, men provade sedan att byta till kvällen och det tog bort en del ”dagtrötthet” som jag upplevde innan. Jag tar den mellan 21 och 01 beroende på vad jag gör den kvällen, men längre spann än så brukar jag undvika. Drömmar får jag alltid mer när jag börjar med ny medicin, men liksom de flesta biverkningar lägger det sig.

Om det inte känns alldeles förfärligt, försök ge medicin en chans, dvs tid. Kanske behöver du ”bara” vänta, kanske behöver du justera dos. Jag tex mår bättre av en ganska låg dos antidepressiv, så jag har efter ett tag med höjd dos sänkt igen (i samråd med läkare). Kanske behöver du på sikt byta sort, och ibland behöver man lägga till en så man tar två olika. Det är ju så individuellt, man kan egentligen bara vänta och se. Men det måste ju finnas något positivt med att medicinera, förstås, uppmanar inte någon att bita ihop och lida.

En bra läkare som gör att man känner sig hörd tycker jag är viktigt när det kommer till att prova ut mediciner. Någon att bolla sin upplevelse med för att hitta vad som funkar så optimalt som möjligt, och som tar ens oro om tex biverkningar på allvar och visa vilka alternativ som finns om den nuvarande inte känns bra efter x tid. Och tex kring viktuppgång, det finns mediciner där den biverkningens förekomst är mycket låg. Sedan ska det ju passa ihop med vad du behöver, men i regel finns det alternativ.
Åh! Det är ju positivt med tröttheten! Det är ju lite så jag upplevt, eller det ÄR så jag upplevt! Jag ska från i morgon ta på kvällen. Tog tidigare den mellan 20 och 01 ungefär, innan jag la mig generellt, ibland redan vid 20 för att inte glömma mina mediciner eller för att jag var trött och gjorde mig redo för sängen- men piggnade till sedan! :D

Får erkänna att det är lite jobbigt att drömma så mycket faktiskt, lite som att hjärnan aldrig vilar kanske, men det har än så länge mest känts intressant. Skulle önska jag kunde skriva ner allt jag drömmer, men har inte kunnat göra det. Men det är rätt komplexa långa drömmar, coola liksom! Vore dock skönt om de minskade lite ändå. Så hoppas du har rätt där!

Medicinen fyller ju sitt syfte rent teoretiskt, det gjorde förra också, så där är ju inga problem, det är dock skört stabilt än så länge känner jag, och så är det just biverkningarna som är dryga, men du har en poäng i att om det inte fungerar kan jag ju minska dosen till hälften sedan en tid och se om det fungerar.

Det är ny vårdcentral och ny läkare för mig, men hon verkar bra, har lite svårt att förstå mig känns det som, och anser ju att viktuppgång är något man inte kommer ifrån alls, så egentligen vet jag inte hur hon är fortsättningsvis i kontakten. Dock än så länge en god känsla från henne.
 
Ps. Avtrubbad har jag nog aldrig blivit med antidepressiva, kanske att det känns annorlunda första tiden eftersom medicin ju påverkar signalsubstanserna, men det har aldrig varit ihållande. Med lugnande mediciner blir jag däremot avtrubbad, men då är det ju förstås också syftet.
Med avtrubbad menar jag som i en bubbla där känslorna inte är så mycket upp och ner utan mer rakt, och att det är lite svårt att tänka och känna. Jag är en känslomänniska, jag tänker och känner. Vet att mina epilepsimediciner påverkar detta också, varje gång jag träffar en läkare, speciellt neurolog, så får jag höra att "Men du tar ju rätt låg dos epilepsimediciner, det finns ju utrymme att höja så du slipper anfall". Ja, men då är jag inte jag längre, då blir jag slö och trög. Lamotrigin som jag tog ett tag var mer sån än de jag tar nu. Avskydde den...
 
Jag äter Escitalopram och tyckte att om jag tog den på kvällen så fick jag mardrömmar. Jag får lätt mardrömmar ändå, men ja, jag tyckte det mer var garanterat med den. Däremot så kan det ju varit en övergående biverkning, men jag tar den på morgon nu ändå. Det får ju vli en avvägning för om man blir dåsig av att ta den.
Känns som om drömmar är rätt vanligt då med andra ord. Hoppas det är övergående. Tror inte mina mardrömmar är det, men vore ju bra om de andra lättar lite ändå.
 
Åt citalopram i många år. Inga biverkningar vad jag minns, men under en depression gav de inte effekt nog så fick byta och sen dess stått på sertralin istället.
 
Har tagit både citalopram och escitalopram. Rävgift.
Inte nog att jag sov 14 timmar om dagen, så vätskade brösten och lutade jag mig framåt så rann det ur näsan som en kran. " Inte biverkning av medicinen!" hette det då, vad lustigt för alla tre slutade när jag slutade ta den.
Jag drömde visserligen inte mardrömmar, men drömmar som var så verklighetstrogna att jag visste knappt vad som var på riktigt och inte.
Till slut så var det ingen depression jag led av, bara ett torftigt skitliv. Det blev ordning på livet till slut, och inget annat behövs.
Nu tar jag Nortriptylin mot nervsmärta, i en minidos. det fungerar rätt hyfsat faktiskt, tog Amitryptelin innan men då sov jag halva dygnet igen. Det ska bli samma sak i kroppen sägs det, men ändå så är det MYCKET färre biverkningar på Nortriptylin.

Be om att byta medicin. I min efarenhet, har det inte blivit bättre och färre biverkningar efter de första två veckorna, så kommer det fortsätta vara likadant hela tiden, men till slut så vänjer man sig bara vid eländet.
 
Brintellix sägs ha mycket färre biverkningar än de äldre antideppen. Men man kan ju ändå få biverkningar som inte är listade.
 
20 mg tydligen, var tvungen att kolla, har inte så bra koll :D
Oki.
Jag har ätit 10 i väldigt många år.
20 endast om det är kris i livet och jag fått rejäl ångest. Höjer och sänker på egen hand. En tuff dag kan jag ta 20 dagen efter. Och sen 10 igen
 
Jag började med mirtazapin men det mådde jag helknas på. Trött, mardrömmar och restless legs. Gick över till sertralin och var trött men kunde inte för mitt liv sova och samma krypningar i benen. Nästa test var Citalopram och det hsr jag ätit i två år nu. Tröttheten består, men kommer mer från hjärntröttheten än medicinen. Är som piggare på Citalopram än de andra jag provade. Drömmer mycket i perioder men tror det beror mer på hur jag mår än medicinen. Däremot så har jag provat betablockerare mot min migrän och då drömde jag helt sjukt och otäckt! Det var så verkligt med skorpioner och spindlar som kröp över mig. Tog en stund innan det släppte även när jag vaknade...

På Citalopram är jag jämnare men får fortfarande ångest. Klara mig absolut inte utan. Har gått upp en del i vikt, det är det dock värt.
 
Har tagit både citalopram och escitalopram. Rävgift.
Inte nog att jag sov 14 timmar om dagen, så vätskade brösten och lutade jag mig framåt så rann det ur näsan som en kran. " Inte biverkning av medicinen!" hette det då, vad lustigt för alla tre slutade när jag slutade ta den.
Jag drömde visserligen inte mardrömmar, men drömmar som var så verklighetstrogna att jag visste knappt vad som var på riktigt och inte.
Till slut så var det ingen depression jag led av, bara ett torftigt skitliv. Det blev ordning på livet till slut, och inget annat behövs.
Nu tar jag Nortriptylin mot nervsmärta, i en minidos. det fungerar rätt hyfsat faktiskt, tog Amitryptelin innan men då sov jag halva dygnet igen. Det ska bli samma sak i kroppen sägs det, men ändå så är det MYCKET färre biverkningar på Nortriptylin.

Be om att byta medicin. I min efarenhet, har det inte blivit bättre och färre biverkningar efter de första två veckorna, så kommer det fortsätta vara likadant hela tiden, men till slut så vänjer man sig bara vid eländet.
Vad tråkigt att höra att du hade sådana biverkningar!

Mardrömmar drömmer jag inte av medicinen utan det gjorde jag även innan jag började med någon alls, det är terapin som gjorde den biten värre.

Drömmarna jag upplever från medicinen är som du beskriver, väldigt verklighetstrogna! Ibland har jag fått tänkta "Det där var bara en dröm!" för att komma ihåg det!

Jag började i går att ta medicinen på kvällen istället, om det ännu har påverkat vet jag inte, men har känt mig mindre seg redan i dag- och i går, eftersom jag tog den i söndags morse ju. Får se om det håller i sig, vore perfekt!
 
Jag tog Citalopram för ganska länge sen men det var typ som sockerpiller. Hjälpte ingenting, blev bara trött. Så jag slutade ta de.
 
Lycka till på nya arbetet! @Enya
Hoppas det blir bra, lät spännande och intressant när du nämnde det tidigare.
Tack så mycket!
Jag var rätt slut i går, men det var så kul att komma igång igen! I dag kändes det lättare, skulle vila lite i väntan på matleverans, men råkade somna djupt och hörde inte ens när de ringde på dörren utan väcktes av att hunden skällde på det för en gångs skull. Himla tur det! Vaknade helt desorienterad, funderade på om det var morgon och om jag försovit mig och var sen till jobbet! :D

Jag är ju ny så i går var det mest ställa i ordning mina hjälpmedel, dator, få information och få papper, tagg och reservkort och ta ett tjusigt foto till riktiga kortet hahaha, och förstås kolla så jag kom in i datorn, kan stämpla in och ut och kan komma in på arbetsplatsen. I dag har jag haft tre från AF som hjälp med lite hjälpmedel till och få lite orientering i lokalerna.
Ser fram emot i morgon för då ska jag få introduktion i journalsystemet! "Fuskade" lite i dag och gick in till en kollega och frågade om hon inte kunde visa en stund så hon beskrev hur det är uppbyggt och hur kliniken är uppbyggd också.

Det ÄR, och SKA bli, väldigt väldigt spännande! Älskar att jobba och ser fram emot att dra mitt strå till stacken snart!
 
Oki.
Jag har ätit 10 i väldigt många år.
20 endast om det är kris i livet och jag fått rejäl ångest. Höjer och sänker på egen hand. En tuff dag kan jag ta 20 dagen efter. Och sen 10 igen
Aha!
Jag fick utskrivet 20, skulle börja med halva i några dagar och sedan hela. Vi har inte pratat om dosökning så det blir nog inte. Inte heller har hon sagt att jag kan ta mindre, så som du gör, menar jag. Ska fråga henne, om jag inte får ordning på det nu.
 
Jag började med mirtazapin men det mådde jag helknas på. Trött, mardrömmar och restless legs. Gick över till sertralin och var trött men kunde inte för mitt liv sova och samma krypningar i benen. Nästa test var Citalopram och det hsr jag ätit i två år nu. Tröttheten består, men kommer mer från hjärntröttheten än medicinen. Är som piggare på Citalopram än de andra jag provade. Drömmer mycket i perioder men tror det beror mer på hur jag mår än medicinen. Däremot så har jag provat betablockerare mot min migrän och då drömde jag helt sjukt och otäckt! Det var så verkligt med skorpioner och spindlar som kröp över mig. Tog en stund innan det släppte även när jag vaknade...

På Citalopram är jag jämnare men får fortfarande ångest. Klara mig absolut inte utan. Har gått upp en del i vikt, det är det dock värt.
Mot min depression/depressiva episod (olika läkare kallar det olika) tycker jag den hjälper bra. Märker ibland att det kan vara lite skört ibland när det blir dippar, men de är lättare att ta sig igenom jämfört med utan. Jag har inte gått upp i vikt, men heller inte ner, men å andra sidan har jag inte fått ordning på mina matrutiner ännu, vilket jag ville ha dietisthjälp för, vilket jag inte verkar kunna få heller. Frågan är om jag ens kan gå ner i vikt mer eller om det är kört. Går jag upp minsta lilla i vikt slutar jag bums med medicinen, för mig är det inte värt.

Otäckt med drömmarna du hade! Glad det här bara är en massa.. typ drömmar liksom. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 443
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 968
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp