Bajsätare

Problematisk

Trådstartare
Har sett att min häst äter bajs i hagen :cautious: Jag har inte sett det inne, och aldrig sett det tidigare, utan det verkar vara något nytt påhitt. Hon står på samma foderstat som hon gjort sedan installning i höstas.
Jag har läst massa olika förklaringar till vad det kan bero på, som för lite grovfoder (jag kan prova öka lite men har inte utrymme för nån stor ökning), proteinbrist, mineralbrist (hon får det protein och de mineraler hon behöver), uttråkning (mest troliga teorin just nu, hagen är skittråkig efter det väder som varit och ridningen likaså).

Men det känns inte så jättefräscht och trevligt om hon äter bajs... Vad kan man erbjuda istället? Vilka trädslag funkar att lägga in i hagen? Halm, går det att säga ungefärliga värden på det eller måste det analyseras? Tänker om det kan vara ett alternativ att erbjuda halm att gnaga på, om det går att få tag på.
 
En del hästar äter av andra hästars bajs för att få i sig bakterier som de behöver. Får du tag i halm är det ett bra komplement till sly. Det kan innehålla en del energi men å andra sidan brukar det väga ganska lite så 1-2 kilo halm är ganska mycket volymmässigt.
 
Hej! De gångerna jag har haft hästar som ätit träck, har det hjälpt med ökad proteingiva, i samtliga fall (3 st) Det var vuxna hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur jag än söker så finns det många teorier om bajsätande, vilken tror du på? Har en ponny, lätt överviktig, väl uträknad foderstat och...
Svar
10
· Visningar
1 856
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 465
Senast: lady_vip
·
Hästvård Häromdagen såg min medryttare min valack gå fram och kissa i sin höhög när hon fodrade i hagen. Då gav hon honom en ny hög att gå till...
Svar
11
· Visningar
2 422
Senast: gulkiwi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 891
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp