Bukefalos 28 år!

Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

johanssk

Trådstartare
Häromdagen såg min medryttare min valack gå fram och kissa i sin höhög när hon fodrade i hagen. Då gav hon honom en ny hög att gå till men han valde ändå att äta upp höet som han precis kissat i. Har ni någon aning om vad det kan bero på?
Den enda tanken vi har kommit på är att det beror på att han är lägst i rang i hagen och sällan får stå kvar och äta sin hög färdigt innan någon av dom andra kommer och kör bort honom. Kissar jag på högen vill ingen annan ha den... Vi har aldrig sett detta förut men han har bara gått med dessa hästar sen i höstas och nu när det varit kallt har det varit mer slit efter höet så det kanske blir mindre kvar till honom nu. Vi lägger in fler högar än antalet hästar men min valack får ändå sällan äta upp i lugn och ro. Eller kan det bero på någon mineralbrist trots att han äter mineraler (k***ft)? Han har "fri" tillgång på hö och halm i boxen och lagom hull men dock har jag fått öka på kraftfodret och kvällshöt nu när det varit kallt. Tyvärr är hans hagkompisar ganska tjocka av allt dom sätter i sig så det är svårt att öka på givan ute. Har ni andra förslag på vad det kan bero på?
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

låter mest som revir märkning "detta är min hög"
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Aladrig hört talas om beteendet men de brukar ju föredra att kissa i t ex en höhög där det inte skvätter... sen kanske han inte bryr sig att det är kissigt och fortsätter äta? Och på det kanske han dessutom har förstått att de andra låter den högen vara sen, dom är väl inte dumma dom heller! ;)
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Det är revirmärkning ja, våran valack gör likadant.
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Det är inte ovanligt att hästar gör så för att få ha sin mat i fred.

Typ som att småbarn slickar på allt godis för att få ha det i fred för syskonen;)
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Då är det kanske inget att vara så orolig för med andra ord? Vi gjorde ett litet test med att lägga in lite halm också igår för att se om dom andra ratar det så att min valack kan få det för att öka tuggtiden under dagen.
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Kan kanske vara saltbrist också??
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Det jag skulle oroa mej för är isåfall att han inte trivs med övriga i hagen, dvs att de slåss om maten.
Det kan ju inte vara så kul att känna sig tvungen att kissa på maten för att få ha den ifred:crazy:

Det är alltid svårt när hästar av olika lättföddhet går ihop så man får ju göra det man kan.

Om de är olika höga, dvs din är störst så kanske det går att höja upp maten?
Så gjorde jag när jag hade shettis och större häst ihop och visst det var inte optimalt men det fungerade.

Bra att ni testar med halmen, det är ju iallafall något att tugga på.
Om ni har möjlighet så är ju grenar bra tidsfördriv även för de som är riktigt lättfödda.
Ingen gran om ni har dräktiga ston bara och absolut inga julgranar om ni inte säkert vet att de inte är besprutade.

Någon annan orsak att de kissar på hö´t har jag aldrig hört men visst kan det vara läge att räkna över foderstaten så att mineralerna verkligen räcker till för det är ju alltid viktigt.
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Så gör min jämt, vet inte om det kan ha att göra med att han var hingst länge. Han är dock högst i rang och kissar först i en höhög, för att sedan gå och äta i en annan :p
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Så gör min jämt, vet inte om det kan ha att göra med att han var hingst länge. Han är dock högst i rang och kissar först i en höhög, för att sedan gå och äta i en annan :p

Det där gjorde ett av våra welshston också. Hon kissade i en hög, åt sedan först upp en annan och hade sedan kvar "kisshögen" för senare bruk. Hon var högst i rang i den hagen så det var helt klart någon slag "pax för den"-system. ;)
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

hade ett varmblodsto som gjorde så. Hon kissade i högarna för att få ha dem ifred och att de andra inte skulle jaga bort henne.
 
Sv: Märkligt beteende - kissar i höhögen i hagen innan han äter

Det jag skulle oroa mej för är isåfall att han inte trivs med övriga i hagen, dvs att de slåss om maten.
Det kan ju inte vara så kul att känna sig tvungen att kissa på maten för att få ha den ifred:crazy:

Våran vallack gör så även när han står i boxen och äter så det behöver ju inte vara så som du säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 125
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp