Bakdelsvändnigar

Ganesco

Trådstartare
Jag vet hur de ska genomföras rent "tekniskt" dvs var hjälperna ska infinna sig och vad de ska utföra. Men jag tycker det är så svårt att veta när det blir rätt och vad jag ska göra när det inte blir det. Min ridlärare säger inte mycket, och jag känner att jag oftast sitter och drar i häststackarn som då tappar framåtbjudning och blir seg och tråkig.
Så frågan är om någon har något tips på en bild man kan tänka sig (typ sally swift) då man rider bakdelsvändningar, eller en känsla jag ska sträva efter?

//Hedvig
 
Sv: Bakdelsvändnigar

hjälpgivningen är i stort sett den samma som vid volt tillbaka. något som man kan ha i åtanke :)
 
Sv: Bakdelsvändnigar

Och att du fortsätter driva framåt, inte bara ger sidvärteshjälper. Jag kände förut att jag drog runt hästen, tills jag insåg att jag släppte stödet i yttertygeln och glömde driva med skänklarna. Och som qodrogenia sa, tänk på en liten volt tillbaka. Det gör inget om hästen inte står kvar och trampar på stället, låt den gå lite på en liten volt till en början så att den inte blir helt konfunderad, och bara svänger sig runt benen.
 
Sv: Bakdelsvändnigar

Jag tänkte utveckla badankas svar lite, jag föreslår att du börjar med en liten volt tillbka, ber hästen flytta undan framdelen ett steg fortsätter volt tillbaka, ett steg igen osv.

Sen tycker jag personligen att man inte vet om man gör rätt förrän det ÄR rätt. gäller all typ av ridning man vet inte om man gör bra igångsättningar tills man helt plötsligt gör en, man vet inte hur man gör bra galoppfattningar tills man gör en etc. Känslan när allting stämmer är så speciell att man inte kan ta miste på den.

Vidare tips på bakdelsvändningarna, tänk på att sitta rakt, inte vika kroppen, gör en halvhalt med sätet, när du tar ledande tygeltag på inner dra inte bak handen en milimeter utan led på inner samtidigt som du stänger ytterhanden. Trampa ner inner skänkel (inte vika dig elelr glida ner på innersidan, bara trampa ner) och putta hästen lite försiktigt undan för det yttre sittbenet, men som sagt , ett steg i taget. När det fungerar så har du bara kortare mellanrum. Sen brukar jag hellre se till att hästen är fram för skänkeln innan jag går in i rörelsen och hellre ta ett steg i taget och att hästen inte tappar bjudningen än att behöva driva aktivt, visst ska man driva, men inte för mycket.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 633
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 817
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp