bakmaskin och ångkokare

lillsmurfagirl

Trådstartare
Nu sitter jag här och funderar på att köpa en ånkokare och bakmaskin (bakmaskinen blir eventuellt)

Vad tycker ni om era maskiner?används dom eller står dom och samlar damm?:o

Ångkokare tilltalar mig för det verkar nyttigare, har läst att det blir godare smak.Men är rädd att maskinerna kommer samla damm och blir bortkastade pengar

Sv: bakmaskin och ångkokare

Jag älskar min bakmaskin:love:! Att vakna på morgonen till doften av nybakt bröd är underbart!! Dock lyckas jag inte alltid, har försökt baka surdegsbröd ett par gånger med varierande resultat:crazy:.

Jag är glad för min bakmaskin, dock bakar jag i princip aldrig bröd i den. Däremot är den helt fantastisk på att göra pizzadeg! I med alla ingredienserna och, voila, 1,5 timme senare har man en perfekt deg. Inget knådande och klet, inget passande när degen jäser, etc. Mycket användbart :)!

Ångkokare vet jag inte, men jag har en riskokare som jag avgudar. Jag är rätt bra på att både laga mat och baka, men att koka ris det KAN jag bara inte... Riskokaren har varit min räddning - perfekt ris varje gång!

Jag har en Tefal home bread bakmaskin, använde den väldigt flitigt förut när jag inte hade tid att baka på "riktigt" Nu bakar enbart surdegsbröd och köpte en kitchen Aid köksmaskin istället. (Hade electrolux assistent förut men den tog ju upp halva köket)
Bakmaskinen är inte dum alls, men det är roligare att baka på vanligt vis, 500:- och bakmaskinen är din:D

/LL

Jag har en bakmaskin som jag använder ungefär två gånger i veckan, dvs så ofta som vi behöver nytt bröd. Jag klarar inte längre av att baka på vanligt vis pga sjukdom och då är bakmaskinen guld. Det är så skönt att slippa köpt bröd och jag tål dessutom inte köpt bröd så för mig är det verkligen en bra lösning.

En ångkokare har jag däremot aldrig haft användning för men vi är ju alla olika och lagar olika sorters mat.

Om du vill ångkoka t.ex. grönsaker finns ju ånginsatser för vanliga kastruller. Vi har en i plast (gummi?) som står på "ben" i botten av kastrullen. Vår är från Joseph Joseph. Har sett flera olika varianter.

Jag tillhör de som använder min bakmaskin flitigt. Köpte den för ca 15 år sedan, en dyrare variant, och den fungerar klockrent ännu. Är använd MASSOR och står just nu också framme på bänken och är i full användning. I perioder är den undanlagd till förmån för annat bröd, men den tas alltid fram igen. Så i mitt fall har den varit en lysande affär, både ekonomiskt och hälsomässigt :) Utöver att göra "bakmaskinsbröd" använder jag deg-programmet till att göra bröd- och bulladegar samt också pizzadegar och dessa bakas sen ut och gräddas vanligt i ugnen.

Ångkokare har jag inte, däremot sen nåt år tillbaka en kastrull med insats för ångkokning. Den används sporadiskt men är mycket bra att ha när den väl används. Igår när potatisen kokades så användes den till att samtidigt ångkoka färsk broccoli. Annars används den mest för ångkokning av frysta grönsaker av olika de slag samtidigt som riset eller potatisen kokas. Har inte prövat ångkoka annat än grönsaker.

Nu sitter jag här och funderar på att köpa en ånkokare och bakmaskin (bakmaskinen blir eventuellt)

Vad tycker ni om era maskiner?används dom eller står dom och samlar damm?:o

Ångkokare tilltalar mig för det verkar nyttigare, har läst att det blir godare smak.Men är rädd att maskinerna kommer samla damm och blir bortkastade pengar

Vi ångkokar vissa sorters grönsaker som annars lätt blir överkokta i en kastrull, typ broccoli, sparris eller blomkål. Ångkokar man blir de färdiga precis samtidigt, och inget blir mosigt.

Har dock ingen speciell maskin till det, utan en vanlig kinesisk bambuinsats som man ställer i en wokpanna fylld med vatten. Kostar inte många kronor och är väldigt praktisk!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 632
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 525
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka