Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

Sv: Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

Om du nu är så säker på att hästen inte har ont varför ställa denna fråga?

För att vi kanske undrar varför det är så nonono att rida i en sadel som är i bakvikt..?

Myzan; Jag lyssnar fullt på era svar. Om jag inte ville lyssna skulle jag väl aldrig ställa en fråga, eller? :cool:
Jag påstod bara att ni har ingen rätt att skriva att vi borde ta hand om hästen, för ni vet ju inte ett skit om hästen..Eller har jag fel?

Visst, jag är inget proffs, men jag kan åtminstonde se om en sadel ligger någolunda. Men sedan har jag aldrig utsett mig som en sadelutprovare och det är ännu en anldening till varför jag frågar om detta. Men forstätter alltid att lära right?

"Om sadeln ligger i bakåtvikt kommer ryttarens tyngd fel och bommen fördelar inte trycket på rätt sätt som den är konstruerad för. Sadeln ska ligga i jämvikt (varken fram eller bakvikt!)." - TACK! Det var detta jag ville veta.. :)

Jag kan mer än gärna lägga ut bilder så ni kan få kritisera och eftersom sadeln inte ligger bra (det vet vi ju redan) så är vi ju ständigt på jakt efter en ny och rider knappt i denna sadel.

Om manlägger in en kilpadd så blir trycket på manken ännu större :cool:

Jag är ytterst tveksam till att Stubbensadeln verkligen passat alla de där hästarna. Folk tror att de passar alla hästar men det gör de inte, det är en sadel precis som alla andra och som passar en viss typ av rygg. De är inte heller en så vid sadel som många tycks tro...

Eftersom vi haft sadelprovare vid varje ny häst vill jag nog tro att de passar. Och nej den ena har normal bomvidd (och därmed ganska smal om man jämför med många andra märken) och den andra har vid bom. Och har man en häst som inte är vid så ska man ju naturligtvis inte heller ha en vid bom eller hur. Jag kan hålla med om att den vidare sadeln som passar till både halvblodet och connemaran var ganska förvånande. Vi hade väl tur antar jag. De två smalare varianterna är faktiskt väldigt lika i ryggen trots en höjdskillnad på dryga tio cm. Sedan är det ju möjligt att jag får byta så småningom till varmblodet och gissa vilket märke jag kommer att välja i första hand:)

Om sadeln ligger i kraftig bakvikt måste det varit nån som satt på bakvalvet typ behöver 18" men använder 15"...

Om den nu ligger bra fram, vad är det som gör att du tycker den ligger i bakvikt? Olika märken har tyngdpunkten på olika ställen.

Okey om du säger det då men det är ingen undersadel som fixar allas problem! Att en sadel passar "alla hästar" är fel fel fel. Därför kan man inte heller säga att sadeln passar de flesta hästar. Mankhöjden har inget att göra med hur ryggen ser ut.

Men då är jag med på syftet med :idea:

Sen måste man skillja på att ha tyngdpunkten långt bak i sadeln samt att sadeln ligger i bakvikt. Har den tyngdpynkten långt bak så är hela sadeln konstruerad efter det och fördelar därmed tyngden (men den ligger i bakvikt om den är försmal). Hänger du med?

Sadeln är superbra.. Allt som är fel är ju bakvikten.

Hur vet man om sadeln är konstruerad så då? :crazy:

Och saken som kan göra det svårare är att det inte finns något märke på sadeln och förra ägaren visste inte heller.

Ex. Crown är konstruerad så att tyngdpunkten är långt bak. Finns mycket att läsa om de olika sadelmärkena i utrustning ;)

Men som sagt, absolut inte i bakvikt :idea:

Ex.
jämvikt

Bakvikt

Senast ändrad:

Oftast är det islandsadlar som är konstruerade mer åt det hållet men vissa dressyrsadlar ha det också. Enklast vore bild på sadeln på hästen, någon kanske vet vad det är för märke eller så är det en märkeslös..

Imorgon kommer bilder.. Om ja så ska få sadla pållen med lera på sig :rofl: (har en stor tendens att vara rejält skitig nu i detta väder)

Jag känner att jag verkligen måste lära mig mer om sadlar. :o

Det är ju inte speciellt ovanligt att hitta väldigt baksuttna begagnade sadlar.

Okey om du säger det då men det är ingen undersadel som fixar allas problem! Att en sadel passar "alla hästar" är fel fel fel. Därför kan man inte heller säga att sadeln passar de flesta hästar. Mankhöjden har inget att göra med hur ryggen ser ut.

Det var väldigt vilket fräsande det var här då!! Gjorde bara reklam för ett märke som jag tycker är bra. En enda sadel som passar alla hästar finns inte, det vet jag också, det här var två sadlar som passar till två olika hästar var vilket jag tycker är himla bra. Och märket (observera märket och inte en enskild sadel) passar många hästar. Kanske inte den här hästen och kanske inte din häst, men många. Under den period i mitt liv som jag jobbade i hästsportbutik fick vi oftare tillbaka sadlar av andra märken (t ex. albion och wintec) än de stübbensadlar vi lämnade ut för provning. Inget ont om de andra märkena för det.

Ja jag fräser för många tycker Stubben är en jäkla undersadel! Men så är inte fallet det finns ingen sadel eller sadelmärke som passar de flesta hästar. Men det kommer alltid finnas en sadel på marknaden som "passar de flesta" och just nu är det Prestige. Många tycker illa om Stubbensadlarna, varför? Jo de passade aldrig hästen men man trodde att den gjorde det.

Ja jag fräser för många tycker Stubben är en jäkla undersadel! Men så är inte fallet det finns ingen sadel eller sadelmärke som passar de flesta hästar. Men det kommer alltid finnas en sadel på marknaden som "passar de flesta" och just nu är det Prestige. Många tycker illa om Stubbensadlarna, varför? Jo de passade aldrig hästen men man trodde att den gjorde det.

Troligtvis kommer det från de äldre Stubbensadlarna som var lite annorlunda uppbyggda och därför passade på mycket fler ryggar. Så är inte de nya sadlarna, men sadlarna på 70 talet var annorlunda. (enligt sadelmakare jag pratat med om just den saken)

Prestigesadlarna är så svängda att de knappast kan passa så många olika hästar.

Kan tillägga att jag gillar de gamla Stubbensadlarna skarpt. Tycker det är mycket bra sadlar.

Om sadeln ligger i bakåtvikt kommer ryttarens tyngd fel och bommen fördelar inte trycket på rätt sätt som den är konstruerad för. Sadeln ska ligga i jämvikt (varken fram eller bakvikt!).

Och vill bara tillägga att detta ger punkttryck = inte bra!

Så TS: INTE rida i sadel i bakvikt!
Hoppas den som hade denna sadel tar sitt förnuft till fånga och byter ut den!

GOTT NYTT ÅR och va goa mot hästapållarna! :banana:

Nu är jag så nyfiken, vart e bilderna?
Min tränare är erkänt duktig, men de rider i en sadel som ligger i GRYM bakvikt, gräsligt säger jag, fattar inte hur de kan göra det, finns ju ingen chans att få rätt sits,
samt att det bör vara skadligt för hästen. Då jag letade sadel kasserade jag 90% av dem för att de just låg i bakvikt.. Trots att hästen visade att det trivdes, och gick bra, samt att den i övrigt såg ok. Jag resonerade så att det MÅSTE vara nåt fel då den låg i bakvikt..

*delvis knapplån*

Okej, jag har helt enkelt inte hunnit tagit några kort på pollen och sadeln. Men det kommer, antingen idag eller på onsdag!

Och ingen ridning i den sadeln sedan längre.

Bara en till blond fråga.
Jag förstår nu att trycket blir annorlunda med en sadel i bakvikt.
Men eftersom hästen inte reagerat eller något liknande samt fått muskler så vad är följderna med en sadel i bakvikt?
För inget har ju fakitskt försämras även när denna sadel var aktiv..!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: caballus
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka