Bakutsparkar/bockningar efter målgång.

ufot

Trådstartare
Varför sparkar många hästar bakut efter avslutad runda?

Jag har kollat mycket på hästhoppning på tv och majoriteten av topphästarna sparkar bakut efter målgång, några även mellan hindren.

En ryttare här i helgen höll till och med på att flyga av.

Varför gör hästarna så?
Jag tolkar det som missnöje … eller är jag fel ute när jag tänker så?
 
Jag tror att många hästar ofta kan kicka och bocka när de blir lite övertaggade. Tävlingshästar står ju ofta högt i blod och vissa har nära till att göra luftsprång när varvräknaren börjar gå på rött sas. Vissa kan också vara känsliga för drivning och om den tycker att ryttaren driver för hårt eller använder sporrarna för mycket så kickar den. Jag tycker inte att man per automatik ska utgå ifrån att det beror på obehag eller missnöje. Ofta ser man på hästens utstrålning vad den känner. Bakåtstrukna öron, piskande svans och sparkar brukar i kombination ofta innebära missnöje.
 
Hästar gör ju bock och bakutsprång när de leker själva också, tex glatt brallar iväg i hagen, det finns faktiskt hästar som tycker det är roligt att hoppa och blir glatt lekfulla av det, tror de lätt känner i samspel med ryttare när rundan är klar och tygeln släpper lite och då kan det lätt bli några tjoho-språng.

Men som iNHALE sa ser man ganska tydligt också när det inte handlar om taggad energi utan en häst som är missnöjd.
 
Jätteintressanta svar 😀
Jag hoppar inte själv längre (och har aldrig hoppat på någon högre nivå) men tycker det är roligt att titta på.

Jag har själv reagerar på vissa hästar som visar tydligt missnöje med bakåtstrukna öron, piskande svansar osv, men ändå hoppat en 1.60 hoppning felfritt.

Jag har alltid trott att man nog kan ”tvinga” hästen att hoppa till en viss nivå (med medel som självklart inte är tillåtna, men tyvärr förekommer ändå 😭) men att för att lyckas nå den yttersta eliten så måste man arbeta MED hästen och inte mot den.

Men så får man se filmer med Ludger Berbaum, Mark Todd med flera, och funderar över hur toppsporten egentligen är bakom stängda dörrar.

Finns flera fruktansvärda historier om barrering, elstötar osv så ibland måste jag erkänna att jag börjar ifrågasätta hela tävlingsbiten…

Men så ser man andra ekipage som har ett fantastiskt samspel, där hästarna går ute i hagen och där ryttarna verkligen tar hand om hästarna på bästa sätt. De ryttarna är en fröjd att se.

Men tyvärr finns det en ohyggligt mörk baksida.
 
I alla sporter där pengar och prestige står på spel finns det en mörk baksida, det kommer man aldrig ifrån och tyvärr är en del utövare mer benägna att utnyttja det. Hästar är oerhört förlåtande och det ska mycket till innan en häst slutar göra sitt bästa och slutar försöka. För ett antal år sedan minns jag en toppryttare i hoppning som hade en riktig "pissmärr". Den såg ut som ett åskväder hela banan runt men hoppade fantastiskt ändå. Det är en ekvation som inte är helt lätt att förstå sig på alltid.
 
I alla sporter där pengar och prestige står på spel finns det en mörk baksida, det kommer man aldrig ifrån och tyvärr är en del utövare mer benägna att utnyttja det. Hästar är oerhört förlåtande och det ska mycket till innan en häst slutar göra sitt bästa och slutar försöka. För ett antal år sedan minns jag en toppryttare i hoppning som hade en riktig "pissmärr". Den såg ut som ett åskväder hela banan runt men hoppade fantastiskt ändå. Det är en ekvation som inte är helt lätt att förstå sig på alltid.
Tyvärr är det så. Det är pengarna som styr. Vissa ekipage på exempelvis OS var hemska att se på. Hästarna och ryttarna var inte tillräckligt duktiga/erfarna för att delta.

Det jag önskar är strängare kvalningsregler. Förbud mot spö, hårdare restriktioner mot sporrar och automatiskt uteslutning vid 12 fel.

En del ändringar har gjorts och jag tror (hoppas) att spöförbud och max antal fel är nästa steg att ta.
 
Varför sparkar många hästar bakut efter avslutad runda?

Jag har kollat mycket på hästhoppning på tv och majoriteten av topphästarna sparkar bakut efter målgång, några även mellan hindren.

En ryttare här i helgen höll till och med på att flyga av.

Varför gör hästarna så?
Jag tolkar det som missnöje … eller är jag fel ute när jag tänker så?
Beror ju på. Finns säkert både hästar som gör det av missnöje och som gör det av glädje. Jag har en som gör både och. Det bubblar så mycket i honom (mkt energi) som känns upp i sadeln och jag tänker att han känner min energi tillbaka och blir glad, han gör även glädjetjut från magen 🙂 När han gör det av missnöje kan tex vara om han tycker jag lagt på för mkt skänkel. Hans mamma och äldre syskon var likadana. Mkt känsliga individer med stort tycke vilket jag gärna inbjuder till.
 
Varför sparkar många hästar bakut efter avslutad runda?

Jag har kollat mycket på hästhoppning på tv och majoriteten av topphästarna sparkar bakut efter målgång, några även mellan hindren.

En ryttare här i helgen höll till och med på att flyga av.

Varför gör hästarna så?
Jag tolkar det som missnöje … eller är jag fel ute när jag tänker så?
En del hästar bockar och brallar när de fått ta i lite, typ "Tjoho, jag klarade hindret!" eller "Där fick jag ta i, det tyckte jag inte om! Lägg mig rätt nästa gång!". Hästar som går 1,60 lär ju ha rätt mycket blod och karaktär, så då visar de vad de tycker också, och de är ju i toppkondition så de har massor av energi. Så hästen kan bralla både för att den är nöjd med uppgiften och är glad, eller för att den tycker ryttaren gjorde fel. Brallar den efter avslutad runda, så skulle jag säga att den gladbrallar. Som Marcus Ehnings häst gjorde efter avslutad felfri runda, det syntes ju att både han och hästen var glada över den - ryttaren visade det på människors vis, och hästen på hästars vis med en bakutspark.
 
Beror ju på. Finns säkert både hästar som gör det av missnöje och som gör det av glädje. Jag har en som gör både och. Det bubblar så mycket i honom (mkt energi) som känns upp i sadeln och jag tänker att han känner min energi tillbaka och blir glad, han gör även glädjetjut från magen 🙂 När han gör det av missnöje kan tex vara om han tycker jag lagt på för mkt skänkel. Hans mamma och äldre syskon var likadana. Mkt känsliga individer med stort tycke vilket jag gärna inbjuder till.
Ja, precis. En del hästar har helt enkelt så mycket energi och känslor. Ofta kan man ju känna redan i stallet att det liksom kryper i hästen den dagen, och att det sitter en räv bakom örat.
 
Varför sparkar många hästar bakut efter avslutad runda?

Jag har kollat mycket på hästhoppning på tv och majoriteten av topphästarna sparkar bakut efter målgång, några även mellan hindren.

En ryttare här i helgen höll till och med på att flyga av.

Varför gör hästarna så?
Jag tolkar det som missnöje … eller är jag fel ute när jag tänker så?
Jag tycker att hästar verkar bocka av både glädje och livsenergi och irritation (till och med stött på en lite äldre som verkade göra det för att sträcka lite på sig mitt i passet och såg väldigt nöjd ut efteråt, men då kanske något var lite stelt i ryggen). Men har alltid uppfattat bockningar efter avslutad hopprunda som positivt uttryck (till skillnad från om det är surt mitt i med vägran osv). Har för mig att kommentatorerna när jag var liten också kommenterade/uppfattade det så.
 
Senast ändrad:
I alla sporter där pengar och prestige står på spel finns det en mörk baksida, det kommer man aldrig ifrån och tyvärr är en del utövare mer benägna att utnyttja det. Hästar är oerhört förlåtande och det ska mycket till innan en häst slutar göra sitt bästa och slutar försöka. För ett antal år sedan minns jag en toppryttare i hoppning som hade en riktig "pissmärr". Den såg ut som ett åskväder hela banan runt men hoppade fantastiskt ändå. Det är en ekvation som inte är helt lätt att förstå sig på alltid.
Såg hon glad och positiv ut efteråt? eller sur och bitter? Det kanske var hennes fokusmin eller något om hon var glad och avslappnad efteråt.
 
Tror en anledning just i målgång är att ryttaren lägger mycket tryck I hästen inför sista hindret och sen i målgång kommer inget nytt direktiv utan man släpper ju allt på nåt vis.
Mitt i banan är det nog mer kickande mot skänkeln och hästar som tycker ryttaren bestämmer för mkt . Men just i målgång är det nog mer en överslagshandling på all spänning som byggts upp under rundan och sen inte får någon uppgift.
Hästen vet ju inte när den här ansträngningen är slut. Och på stora banor måste det ju bli en viss stress. Det blir det ju på människor som tävlar. Och stress är ju något som säger åt kroppen att ta i. Vid målgång ska man plötsligt inte ta i längre fast man är helt upppumpad....
 
Tror en anledning just i målgång är att ryttaren lägger mycket tryck I hästen inför sista hindret och sen i målgång kommer inget nytt direktiv utan man släpper ju allt på nåt vis.
Mitt i banan är det nog mer kickande mot skänkeln och hästar som tycker ryttaren bestämmer för mkt . Men just i målgång är det nog mer en överslagshandling på all spänning som byggts upp under rundan och sen inte får någon uppgift.
Hästen vet ju inte när den här ansträngningen är slut. Och på stora banor måste det ju bli en viss stress. Det blir det ju på människor som tävlar. Och stress är ju något som säger åt kroppen att ta i. Vid målgång ska man plötsligt inte ta i längre fast man är helt upppumpad....
Jag tror att så erfarna tävlingshästar som de som går 1,60 vet precis när det är slut och de har klarat sista hindret, det märks nog på ryttaren om inte annat…
 
Min häst (fd elittravare) upptäckte jag rätt snabbt att om jag blir övertaggad och tjoar i galoppen så börjar han bocka. När vi är vid galoppbacken som sen följs av 2 km raksträcka kan han tjuta rakt ut när galoppfattningen kommer. Han är överlag väldigt förtjust i att galoppera. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 016
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp