Höstmys-tråden 2026

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 2 370

Bukefalos 30 år!

Liten

Trådstartare
Hösten är här! 🍂🍁🍄

Somliga jublar och somliga deppar över att sommaren är över. Andra (undertecknad inkluderad) är tudelade. Personligen älskar jag vackra höstdagar med sol, färger och klar luft men hade gärna sluppit regn och lera... Oavsett vilket, så är det den 1 September idag och temperaturen har sjunkit under de senaste veckorna.

Vi brukar ju ha en jultråd, och jag tänker mig en höstmys-tråd. Tänk stickad tröja, ljus, en mugg varm dryck och fina färger. Det doftar av pumpkin spice och varm choklad, kanske en nybakad kanelbulle. Kryp in under filten tillsammans med din fyrbenta vän. Vi visar upp inredningsdetaljer och delar vårt mys. Här fixar vi en mysigare höst!

Hösten är här! 🍂🍁🍄

Somliga jublar och somliga deppar över att sommaren är över. Andra (undertecknad inkluderad) är tudelade. Personligen älskar jag vackra höstdagar med sol, färger och klar luft men hade gärna sluppit regn och lera... Oavsett vilket, så är det den 1 September idag och temperaturen har sjunkit under de senaste veckorna.

Vi brukar ju ha en jultråd, och jag tänker mig en höstmys-tråd. Tänk stickad tröja, ljus, en mugg varm dryck och fina färger. Det doftar av pumpkin spice och varm choklad, kanske en nybakad kanelbulle. Kryp in under filten tillsammans med din fyrbenta vän. Vi visar upp inredningsdetaljer och delar vårt mys. Här fixar vi en mysigare höst!
Här är det fortfarande för varmt och klibbigt för att höstmysa, tycker jag. Jag ser gärna lite lägre temperaturer snart så jag kan elda mer i kaminen och dricka varm choklad utan att bli svettig... :D

Här är det fortfarande för varmt och klibbigt för att höstmysa, tycker jag. Jag ser gärna lite lägre temperaturer snart så jag kan elda mer i kaminen och dricka varm choklad utan att bli svettig... :D

Här har temperaturen sjunkit väsentligt under de sista två veckorna. Det har varit runt 5 grader på nätterna under ett rätt bra tag. På jobbet använder jag långbyxor och långärmat, allt som oftast tjocktröja (som, ärligt talat, inte är särskilt tjock men ändå), och jag behöver inte sällan dra på mig en varmare tröja hemma. Temperaturen ligger runt 20 grader på dagarna - lite varmare i solen när det är vindstilla men vindarna är svala - men jag upplever det som relativt svalt och fryser om jag "klär av mig". Svettas hellre en liten stund än fryser! Jag är i skrivande stund på väg till jobbet iklädd en mysig tröja och skinnjacka till mina träningstights - igår åkte jag hem med skinnjackan på armen men behöver den definitivt på morgonen. :D

Jag är glad att Storm äntligen fått lämna sommarbetet. Nu kan jag andas lite lättare. Hon är också nöjd över att få vara i box nattetid. Däremot är höstrusket inte så populärt. ;)

IMG_9973.webp

Vi har också runt 20 grader dagtid men visst märks det att hösten knackar på. Kallare nätter, fuktiga mornar, träden börjar skifta färg, luften är annorlunda.
Jag gillar höst men såhär i övergången är jag alltid lite ledsen över att sommaren är över.
Men nu ser jag fram emot vandringar i vackert väder bland höstens alla färger 😍

Hösten är här! 🍂🍁🍄

Jag är likadan, nu är hösten underbar med klar luft, fina färger osv. Men i november med mörker, lera och kyla är det inte lika kul längre. Men höstmyset älskar jag och pumpkin spice kaffe! Så gott! Och halloween! 🤩🤩

Jag är en riktig vår- och sommarperson egentligen, hade inte haft något emot att köra maj-augusti på repeat hela året. Men med det sagt, september och i viss mån även oktober kan jag tycka är riktigt mysiga. Härliga temperaturer för att rida också. (Det där som kommer sen, med rusk och lera och regn och blåst och mörker kan jag dock gärna vara utan.)

Ser mest framemot höstens absoluta höjdpunkt, Bonde Söker Fru. :D

I 23 grader, strålande sol, shorts o linne är det svårt att höstmysa, vill helst bara dränka mig i kanalen.

Jovisst, det förstår jag, men som sagt - jag hade frusit i en motsvarande outfit nu. Jag åkte hem från jobbet i stickad tröja och skinnjacka precis som jag hade imorse.. Jag har tänkt på att starta den här tråden i en vecka och tycker absolut att övergången - som är igång på mina breddgrader nu - kan räknas som höst! :D Tycker ni att det är för tidigt så är ni alltid välkomna att hoppa in i höstmyset senare! ❤️

1000006348.webp

Jag har gjort overnight oats med inspiration av äppelpaj. Blev jättegott! Min frukost på kontoret imorgon.

Recept (lite mindre portion, lagom för mig till frukost men kan dubblas rakt av om så önskas!)
  • 15g havregryn
  • 17g proteinpulver (jag använde Tyngre kasein kanelbulle)
  • 50g mjölk
  • 50g naturell kvarg (funkar säkert med vanilj också)
  • En skvätt vatten
  • Ett halvt äpple
  • Lite kanel, kardemumma och honung efter smak.
  1. Blanda havregryn och proteinpulver.
  2. Häll i mjölk, blanda.
  3. Klicka i kvargen, blanda.
  4. Ha i lite vatten beroende på önskad konsistens (skippas om du inte kör med kasein).
  5. Låt gröten stå i kylen i ett par timmar eller över natten.
  6. Skär äpplet i små bitar. Blanda i kryddor och honung efter din egen smak.
  7. Toppa gröten med äpplet.
  8. Blanda ihop och ät! (Eller ställ burken i kylen igen tills du ska äta.)

Visa bifogad fil 190326

Jag har gjort overnight oats med inspiration av äppelpaj. Blev jättegott! Min frukost på kontoret imorgon.

Recept (lite mindre portion, lagom för mig till frukost men kan dubblas rakt av om så önskas!)
  • 15g havregryn
  • 17g proteinpulver (jag använde Tyngre kasein kanelbulle)
  • 50g mjölk
  • 50g naturell kvarg (funkar säkert med vanilj också)
  • En skvätt vatten
  • Ett halvt äpple
  • Lite kanel, kardemumma och honung efter smak.
  1. Blanda havregryn och proteinpulver.
  2. Häll i mjölk, blanda.
  3. Klicka i kvargen, blanda.
  4. Ha i lite vatten beroende på önskad konsistens (skippas om du inte kör med kasein).
  5. Låt gröten stå i kylen i ett par timmar eller över natten.
  6. Skär äpplet i små bitar. Blanda i kryddor och honung efter din egen smak.
  7. Toppa gröten med äpplet.
  8. Blanda ihop och ät! (Eller ställ burken i kylen igen tills du ska äta.)

Man kan ju köra havremjöl för slätare konsistens än med havregryn om man önskar och tack för recept, ska testas :)

Man kan ju köra havremjöl för slätare konsistens än med havregryn om man önskar och tack för recept, ska testas :)

Det kan en säkert absolut göra om en vill. Jag föredrar havregryn personligen, men det är en smaksak såklart!

(Anledningen till skvätten vatten som jag tillsätter är för att kasein tjocknar på ett annat sätt än andra typer av proteinpulver - det går att göra pudding av! - så det är snarare för att göra konsistensen lite lösare. När jag använder whey concentrate så tillsätter jag inte vatten, eftersom jag inte upplever att det behövs. Jag är känslig för konsistens och vill ha min overnight oats tjock och krämig, men inte helt slät och inte pudding. :) )

Det kan en säkert absolut göra om en vill. Jag föredrar havregryn personligen, men det är en smaksak såklart!

(Anledningen till skvätten vatten som jag tillsätter är för att kasein tjocknar på ett annat sätt än andra typer av proteinpulver - det går att göra pudding av! - så det är snarare för att göra konsistensen lite lösare. När jag använder whey concentrate så tillsätter jag inte vatten, eftersom jag inte upplever att det behövs. Jag är känslig för konsistens och vill ha min overnight oats tjock och krämig, men inte helt slät och inte pudding. :) )

Då förstår jag dig :).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka