Bukefalos 28 år!

Band bakbenen på häst - döms

Vad är det för hästar som man kan binda ihop benen på utan att det blir kalabalik? De skulle i alla fall inte funka på någon av mina tre hopphästar!
 
Vad är det för hästar som man kan binda ihop benen på utan att det blir kalabalik? De skulle i alla fall inte funka på någon av mina tre hopphästar!

Många westernhästar är tränade till att klara av att få benen ihopbundna. Det räddade livet på en av den, han hade trasslat in sig i stängseltråd men stod helt stilla tills han fick hjälp. Min pappas arbetshästar klarade också av det.

Innan någon nu skriker om att det är olagligt så är det här många år sedan.
 
Många westernhästar är tränade till att klara av att få benen ihopbundna. Det räddade livet på en av den, han hade trasslat in sig i stängseltråd men stod helt stilla tills han fick hjälp. Min pappas arbetshästar klarade också av det.

Innan någon nu skriker om att det är olagligt så är det här många år sedan.
Är det olagligt att träna det, även om man inte faktiskt binder ihop benen sen?

Jag har inte tränat just ihopbindning men lite grann att ge efter för tryck även runt benen, just som säkerhet om de skulle fastna någonstans.
 
Är det olagligt att träna det, även om man inte faktiskt binder ihop benen sen?

Jag har inte tränat just ihopbindning men lite grann att ge efter för tryck även runt benen, just som säkerhet om de skulle fastna någonstans.

Det är inte olagligt att träna att ge efter för tryck utan att binda ihop. Men att binda ihop/hobbla är olagligt i Sverige.

Jag tränar mina till att ge efter för tryck med alla kroppsdelar och att stoppa upp hellre än fly/gå emot/etc. Och tror nog att min nuvarande skulle gå att hobbla iom den sas förberedande träning vi gjort av andra skäl, bla säkerhet. Men det är inget jag kommer fullfölja och gå till att hobbla. Jag ser ingen mening med det utöver det att det är olagligt.
 
Har hobblas ofta western hastar framfor allt ... men normalt gors en hobbling pa frambenen. Jag har sett flera som glatt galloperar ivag med sina hobbles. De kommer dock inte fram lika fort, eller galloperar lika langt, som utan.:p
 
Det är inte olagligt att träna att ge efter för tryck utan att binda ihop. Men att binda ihop/hobbla är olagligt i Sverige.

Jag tränar mina till att ge efter för tryck med alla kroppsdelar och att stoppa upp hellre än fly/gå emot/etc. Och tror nog att min nuvarande skulle gå att hobbla iom den sas förberedande träning vi gjort av andra skäl, bla säkerhet. Men det är inget jag kommer fullfölja och gå till att hobbla. Jag ser ingen mening med det utöver det att det är olagligt.
Insåg att jag var lite otydlig - menade att träna just att hobbla, dvs under ett träningspass binda ihop benen i nån minut eller två. Tänker spontant att det är skillnad på att hobbla för att hästen inte ska springa iväg och att hobbla som en träningssak, men lagen ser så klart ingen skillnad.

Bara funderar lite högt nu, inget jag har några planer på att göra! Hade det varit lagligt hade jag dock absolut kunnat tänka mig att öva det, precis som jag övar en hel massa andra saker med hästen.
 
Insåg att jag var lite otydlig - menade att träna just att hobbla, dvs under ett träningspass binda ihop benen i nån minut eller två. Tänker spontant att det är skillnad på att hobbla för att hästen inte ska springa iväg och att hobbla som en träningssak, men lagen ser så klart ingen skillnad.

Bara funderar lite högt nu, inget jag har några planer på att göra! Hade det varit lagligt hade jag dock absolut kunnat tänka mig att öva det, precis som jag övar en hel massa andra saker med hästen.

Jag vet att en tränare gjort det på en clinic för en herrans massa år sedan och då anmäldes. Jag vet inte om denne blev dömd i rätt så att säga. Det minns jag inte. Men det blev så pass stort rabalder av ngt slag att denne flyttade från Sverige iaf pga det.

Jag vet inga som idag öppet gör sånt på kurser och clinics. Så jag skulle gissa att det är förbjudet det med, även om det görs en kort stund.
 
Håller med att träning när det gäller att lära den att avreagera om något snor sig runt benen, är en sak som inte är av ondo utan snarare kan vara väldigt klokt och positivt.

Dock så i fallet som gäller här är ju saken en annan. En transportör har bundit fast bakbenen på hästen i samband med transport. Det är självklart en annan sak.

@Stereo nej det är inte lagligt oavsett situation - hemma eller varsom, att i Sverige binda ihop benen på häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i 60-årsåldern döms för att ha fött upp för många hästar utan tillstånd för brott mot djurskyddslagen. Han har olovligen bedrivit...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En V75-tränare döms för brott mot djurskyddslagen till dagsböter. Detta efter att mannen lät hästen starta i en travtävling utan skor...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den V75-meriterade travtränaren startade en häst som blödde efter ett lopp. Nu döms tränaren för brott mot djurskyddslagen till 30...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp