Jag har en bank som jag haft hela livet där jag har alla sparkonton, lönekonto osv.

Sen fick jag en till med samband med att jag började leasa bilen och fick även då ett kreditkort kopplat dit, som jag använder som backup utfall att andra kortet skulle krångla.
Kom nu även på att den banken har ränta på sparkonton, som jag tänkt föra över lite sparpengar till som inte blivit av...
 
Jag har två "traditionella" banker, en för privatekonomi samt huslån och den andra för företaget. Jag är egentligen inte nöjd med någon av dem men har inte fått tummen ur för att göra något åt det...

Sedan har jag två "bensinkort" med kredit (ett Mastercard och ett VISA) samt ett ICA-kort som jag använder som debitkort.
 
Har ni en bank eller flera? för och nackdelar? Hur har ni det uppdelat?

Jag har två banker och avanzakonto. En bank där jag har bankkort, lönekonto och ett sparkonto där jag har en kortsiktig buffert på några tusen eftersom jag inte har någon ränta där. Har ett buffertkonto på en annan bank där jag får ränta på sparpengarna men där tar någon bankdag innan jag får tillgång till pengarna på mitt lönekonto, därav mitt sparkonto på min bank med lönekonto då jag ser det som att det kan lösa en tillfällig kris där jag måste ha pengar omedelbart. . Avanzakonto med fonder och aktier för långsiktigt sparande till pensionen.

tillsammans med min sambo har jag avanzakonto för långsiktigt sparande och ett buffertkonto på banken dä rjag har lönekonto.
 
Jag har tre olika banker, ICA banken för lönekonto osv. Smidigt och både bra app och bra på nätet. Avanza för sparande och ett påtvingat Nordeakonto för att vi ska ha vårat blivande bolån där. Har inte fört över något dit och hoppas att jag ska slippa då min man gått över helt dit. Har varit fruktansvärt krångligt att bli kund fullt ut där.
 
ICA Banken:
- Lönekonto med betalkort
- "Sparkonto" (dålig ränta) med liten buffert som jag vill kunna få tag på snabbt
- 5000 i fondsparande för att få dubbel bonus då det är min favoritbutik

SevenDay:
Sparkonto med insättningsgaranti och 0,9% ränta. Större buffert samt relativt kortsiktiga målsparanden.

4Spar:
Sparkonto utan insättningsgaranti för 6,1% ränta

Lendify:
Sparande via peer-to-peer-utlåning, automatiskt val av låntagare för att minska kreditrisken. Snittränta ungefär 5%.

Brocc:
Ungefär som Lendify men jag gillar det inte så mycket så det är under avveckling

Danske Bank:
HSB bospar. Vet inte om jag gillar det egentligen utan det har mest hängt kvar sedan mina föräldrar startade ett när jag var liten. Blir nog aningen bättre än när det var Swedbank som höll i det.

SAVR:
Majoriteten av fondsparandet pga att de har lägre avgifter än Avanza

Avanza:
- Sparande i fonder som inte erbjuds hos SAVR
- Bolån via Stabelo, 1,29% 3 mån-ränta
 
Jag är ingen lojal bankkund. Fem banker får jag det till att jag har.
En för transaktionskonto och visakort.
En för bolån.
En för bosparande (vi hade tidigare bolånet där).
En för fondsparande.
En för kreditkort som vi använder när vi handlar mat.

Sen har jag också ”lunchkuponger” på ett betalkort där min arbetsgivare sätter in pengar - är det en sjätte bank då?
 
Fyra banker, en för lön och räkningar, två för olika sorters spar och en för kreditkort. Funkar bra tycker jag, att ha en gav inte mig några direkta fördelar.
 
Jag har två: en för sparande, en för resten.
Anledningen till att jag öppnade sparkonto i en annan bank var/är att min bank inte erbjuder samma villkor för den typen av konto (ränta, fria uttag).
Tips på bank som ger lite mer ränta vid långsiktigt sparande ? Är nöjd med min bank i övrigt, men värdelös för den som vill spara.
 
Har ni en bank eller flera? för och nackdelar? Hur har ni det uppdelat?
Jag har fem stycken, om man räknar med att jag bara har ett kredikort hos en av dem.
-2 st för aktier och fonder
-1 bolån och långsiktigt sparande
- - lönekonto och alla betalningar går ut
Där jag bara har aktier och fonder, Avanza och Nordnet, har mycket bättre översikt och forum för det än mina vanliga banker.
Mitt lönekonto har jag på Swedbank men velat byta länge, tycker de varit väldigt omsidiga/långsamma vid lägenhetsköp (därför jag inte har bolån hos dem längre) och ingen ränta på sparkonto.

Tycker inte att det är krångligare att ha det på olika banker. Jag ser det snarare som att bankerna är bra på olika saker.
 
Jag har ett jättegammalt sparkonto hos Coop men det har jag inte använt på typ 20 år. Ligger några kronor där bara. I övrigt har jag allt hos samma bank. Säkert inte det mest ekonomiska men jag har inget intresse för att engagera mig i ekonomin i någon större utsträckning, vill mest ha det smidigt.
Har även kreditkort hos Coop och Volvo.
 
Bytte till Handelsbanken vid bostadsköp 2003 efter att ha blivit kasst bemött av SEB. Supernöjd med servicen (både på it-sidan och när man behöver personlig hjälp) sedan dess. Har nog betalat alldeles för mycket ränta genom åren, tog många år innan jag förhandlade ned den.... och då tog det ett möte så var det gjort.
 
Tips på bank som ger lite mer ränta vid långsiktigt sparande ? Är nöjd med min bank i övrigt, men värdelös för den som vill spara.

Jag är nog inte helt rätt person att fråga.
Tanken för min del just nu är att främst (fortsätta) att bygga buffert. De pengarna behöver jag ha snabbt tillgängliga vid behov även om förhoppningen/målsättningen förstås är att de ska sitta där. Så jag prioriterade att ha fria uttag och smidiga uttag (vill inte behöva skicka in papper, kopia av körkort osv. Vilket enligt villkoren krävdes hos en del som jag tittade på..), nån ränta (0,5% är ju pyttelite. Men min "huvudbank" - SEB - ger 0%, såatteh..), och att det kändes bra med banken och deras upplägg osv i allmänhet. Jag har sparkonto hos SBAB.

(Jag tänker långsiktigt som minst 5år. När bufferten känns trygg så tänker jag mig att titta på ett ISK, vilket jag i dagsläget känner att jag har rätt dålig koll på ärligt talat. Men Avanza är ett alternativ som jag funderar på där. )
 
Senast ändrad:
Jag har bara en men funderar på att skaffa en till då jag överskridit insättningsgarantin. Hur tänker ni kring den?
 
Har min vanliga för lönekonton och vardagspengar. Sen Avanza för sparande/aktier. Jättebra att det inte går att betala direkt från onlinebanken, och att det tar en stund att föra över pengar om man måste. Då tänker man till innan man använder sparpengarna :)
 
Har min vanliga för lönekonton och vardagspengar. Sen Avanza för sparande/aktier. Jättebra att det inte går att betala direkt från onlinebanken, och att det tar en stund att föra över pengar om man måste. Då tänker man till innan man använder sparpengarna :)
Det du tar upp sin bra ser jag som en stor nackdel, behöver tex lösa ut djur från vet för en större summa och kommer inte åt pengarna:nailbiting:
 
-Lönekonto, kontokort och lättillgänglig buffert för akuta situationer hos Nordea. Har tänkt byta i flera år eftersom jag tycker att de varit överdrivet omständliga ex vid utlandsbetalning, haft en dålig internetbank osv, men inte riktigt orkat ta tag i det.
-Bolån tillsammans med maken på SBAB.
-Sparande i Avanza i form av fonder.
-Lendify hade jag fram tills att vi köpte lägenheten då jag sålde av allt eller nästan allt. Mest som en liten diversifiering mot fondsparandet.
 
Jag har bara en men funderar på att skaffa en till då jag överskridit insättningsgarantin. Hur tänker ni kring den?


Jag skulle nog säga att det beror på vilken risk man är beredd att ta och hur säker du känner dig på att din bank inte går i konkurs. Själv är jag en trygghetsmänniska och hade skaffat mig en bank till för att slippa fundera på det. Om du ändå inte har någon ränta eller låg ränta så är det ju lätt att sätta en del av pengarna på ett sparkonto med ränta såvida du inte vill investera en del av pengarna i aktier eller fonder. Isåfall kan ju ett isksparkonto vara en god idé att starta någonstans.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
903
Juridik & Ekonomi Varför behöver banker så lång tid på sig att föra över pengar mellan varandra när Swish klarar det på nån sekund?
2
Svar
23
· Visningar
1 229
Senast: MiaMia
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 364
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp